פניית פרסה של ה-FDA: הסיגריות האלקטרוניות הן "מגפה"

ראש מנהל המזון והתרופות בארה"ב, ה-FDA, התייחס לבני נוער המעשנים סיגריות אלקטרוניות • "הזמינות של סיגריות אלקטרוניות אינה יכולה לבוא על חשבון התמכרות דור חדש של צעירים לניקוטין, וזה לא יקרה", אמר בראיון

סיגריית ג'ול. ה-FDA: "מדובר במגפה" / צילום: רויטרס
סיגריית ג'ול. ה-FDA: "מדובר במגפה" / צילום: רויטרס

ראש מנהל המזון והתרופות בארה"ב, ה-FDA, כינה את השימוש המוגבר של בני נוער בסיגריות אלקטרוניות "מגפה", והודיע שהוא שוקל לאסור על כל הסיגריות הללו בשוק האמריקני.

אחרי שנים של ירידה בשיעורי העישון בארה"ב, מכירות הסיגריות האלקטרוניות קפצו בשנה האחרונה, במידת מה בזכות מיזמי סטארט אפ מקוונים שמוכרים מאיידים ונוזלים עם ניקוטין. המותג הפופולרי ביותר, Juul, מוכר נוזלי מילוי בטעמי מנגו, מלפפון וקרם. כל קפסולה שמחירה 4 דולר מכילה ניקוטין בכמות של חפיסת סיגריות.

"מספר הצעירים שלהערכתנו משתמשים כעת במוצרים האלו הגיע לממדי מגפה", אמר נציב ה-FDA סקוט גוטליב, שצפוי להודיע עוד הערב על אמצעים להגבלת השימוש בקרב בני נוער.

ד"ר גוטליב מסר שהוא מאמין שטעמים מסוימים הופכים את המוצר למושך בעיני בני עשרה. "הזמינות של סיגריות אלקטרוניות אינה יכולה לבוא על חשבון התמכרות דור חדש של צעירים לניקוטין, וזה לא יקרה", הוא אמר בראיון.

ההודעה הזו היא למעשה פניית פרסה של ה-FDA, שב-2016 העניקה תקופת חסד לסיגריות האלקטרוניות שהיו אז כבר בשוק, עד שהיצרנים יגישו מוצרים לעיון הסוכנות. בשנה שעברה האריך גוליב את תקופת החסד הזו ל-2022, ואפשר ל-Juul Labs ולאחרים להמשיך למכור את מוצריהם הקיימים.

ה-FDA מסר שהוא משגר עוד היום (ד') מכתבים ל-Juul וליצרנים גדולים נוספים, שדורשים מהם להגיב בתוך 60 יום ולהציג תוכניות משכנעות להפחתת שימוש של בני עשרה במוצרים שלהם, או להסתכן באיסור על מכירת המוצרים.

האזהרה אינה כוללת, עם זאת, את מה שארגונים נגד עישון דרשו. "הקמפיין למען ילדים משוחררים מטבק" קרא לאיסור גורף על סיגריות אלקטרוניות בטעמים, ולהסרה מידית של מוצרים שהושקו ללא אישור FDA משנת 2016.

Juul כבשה נתח של 72% משוק הסיגריות הללו בארה"ב, שמוערך ב-2.3 מיליארד דולר בשנה, לפי ניתוח של בנק וולס פארגו על נתונים של נילסן. הנתון הזה לא כולל מכירות באינטרנט. Juul גייסה לאחרונה 650 מיליון דולר בסבב מימון שמעריך את החברה הזו בכ-15 מיליארד דולר.

המאיידים של Juul, הושקו ב-2015 והפכו לסמל סטטוס של בני נוער ולבעיה בבתי ספר אמריקאיים. לפי וולס פארגו, המוצר Vuse של בריטיש אמריקן טובייקו הוא השני בשוק עם 10%, ו-MarkTen ו-Green Smoke של אלטריה (יצרנית מרלבורו) הם 8% משוק הסיגריות האלקטרוניות.

גולטיב הודיע בשנה שעברה על תוכנית להפחתת הניקוטין בסיגריות רגילות לרמות לא ממכרות, ובו זמנית לעודד מעשנים מבוגרים לעבור למוצרים מזיקים פחות כמו סיגריות אלקטרוניות. הוא הודיע שהוא עדיין מאמין באסטרטגיה הזו.

מנהל המזון והתרופות מנסה בו בזמן לקיים שוק למוצרים שמבוגרים יכולים לנצל כדי להפסיק לעשן, ולהגן על ילדים מפני התמכרות לניקוטין, אמר ד"ר גוטליב. הוא הוסיף שאם הוא לא היה מאריך את תקופת החסד, היצרנים היו יכולים עדיין להחזיק את מוצריהם על מדפי החנויות עד השנה הבאה.

Juul אומרת שמוצריה מיועדים למעשנים מבוגרים שמנסים להפסיק. מול הלחצים המוגברים לרסן את השימוש הרחב במוצריה בקרב צעירים, החברה שינתה בשנה האחרונה את נוהגי השיווק שלה, והיא אינה משתמשת יותר בתצלומי דוגמנים או צעירים בני פחות מ-25 במודעותיה ותשדיריה.

בקיץ שעבר העלתה Juul את גיל המינימום לקנייה מאתר האינטרנט שלה ל-21, והיא טוענת שחיזקה מאז את חסימת ניסיונות הרכישה של צעירים מגיל זה. היא גם מבצעת בדיקות אקראיות בחנויות עצמאיות לווידוא גילם של קונים.

סקר מ-2017 של המרכזים לבקרת מחלות ומניעה בארה"ב הראה ש-2.1 מיליוני תלמידי חטיבות ביניים ותיכונים בארה"ב השתמשו בסיגריה אלקטרונית ב-30 הימים האחרונים. נתונים של FDA מאותתים על האצת השימוש בקרב בני עשרה מאז השנה שעברה, לפי גוטליב.

בקיץ ביצע FDA בליץ של אכיפה, שמצא שמוצרי Juul והיצרנים האחרים נמכרו באופן לא חוקי לקטינים ביותר מ-1,100 חנויות ואתרי אינטרנט. 131 חנויות כאלו נקנסו על הפרה חוזרת של החוק.