השנה שתהיה בכלכלה: התרופפות תקציבית והעלאת ריבית

ישראל נמצאת כיום בטופ העולמי מבחינת הביצועים הכלכליים - ויש שיאמרו שמנקודה כזו אפשר רק לרדת • כתבי "גלובס" בתחזית לשנה הקרובה 

הולכים ומתרבים הסימנים לכך ששנת תשע"ט תציין נקודת מפנה במצבה הכלכלי של ישראל. העשור האחרון התאפיין בצמיחה כלכלית, בירידת האבטלה לשפל של כל הזמנים ובצמצום הדרגתי ועקבי של יחס החוב, מהלכים שהניבו בחודש שעבר הישג הסטורי: העלאת דירוג האשראי של ישראל לרמתו הגבוהה ביותר אי-פעם. מבין מדינות ה-OECD, ישראל נמצאת כיום בטופ העולמי מבחינת הביצועים הכלכליים - ויש שיאמרו שמנקודה כזו אפשר רק לרדת.

ואכן לא חסרות אינדיקציות להרעה במספר פרמטרים כלכליים מרכזיים בתקופה האחרונה. שיעור האבטלה רשם עלייה מדאיגה בחודש שעבר וגם בהרכב המשרות, כלומר ביחס המשרות החלקיות והקבועות, נרשמה הרעה. הכנסות המדינה ממסים, שהיכו את התחזיות שלוש שנים ברציפות, מתקשות השנה לעמוד בתחזית - ומנגד ההוצאות בשנת התקציב השנייה מזנקות בקצב מהיר מהמתוכנן. התוצאה הנראית כרגע כמעט בלתי נמנעת, והיא שהגירעון התקציבי יחצה השנה, לראשונה במשמרת של כחלון, את קו ה-3%, ומגמת הירידה הרצופה ביחס החוב לתוצר כנראה תיעצר. לצד כל זה, ההתרופפות התקציבית רק תלך ותחריף ככל שמועד הבחירות הכלליות יתקרב והמשמעת הקואליציונית תמשיך להתפורר בהתאם.

מהלך אחר שצפוי להתחיל השנה הוא העלאת ריבית בנק ישראל מרמת השפל ההיסטורי של 0.1% אליה הוריד אותה בנק ישראל במארס 2015. האינפלציה חוזרת, ועמה תחזור כנראה הריבית לרמות גבוהות יותר. הצרכנים בוודאי לא ישמחו לראות את כוח הקנייה של כספם נשחק, אבל מצד שני, אפשר לראות בכך חזרה למצב חיים נורמלי יותר.

רק קטר הצמיחה של המשק, ענף ההייטק ממשיך לדהור קדימה, ומכשולים עדיין לא נראים באופק, למעט המחסור במהנדסים, עליית השכר והדיבורים על מלחמת סחר עולמית שהולכים ומתממשים.

לתחזיות הנוספות בפרויקט:

השנה שתהיה בחינוך: עמרי זרחוביץ' חושב שיהיו שיפורים ותיקונים, אך לא שינוי אמיתי

השנה שתהיה בנדל"ן: אורי חודי חושב שהציבור יתערב יותר בהליכי התכנון

השנה שתהיה בהייטק: דור צח חושב שהמהפכות הטכנולוגיות יתבהרו

השנה שתהיה בפוליטיקה: טל שניידר חושבת שהכול יהיה אפילו יותר פוליטי

השנה שתהיה בתחבורה: סוניה גורודיסקי חושבת שבשנה הבאה יהיה פקוק מהרגיל

השנה שתהיה במשפט: חן מענית חושב שזו תהיה שנה גורלית לראש הממשלה

השנה שתהיה בתעופה: מיכל רז חיימוביץ' חושבת שיהיו יותר טיסות ויותר לואו-קוסט