השינוי בסיווג המניות: פחות צפוף בין הענפים, יותר צפוף בתוכם

השינוי הגדול שיחול החודש בהרכב הסקטורים של מדדים מרכזיים, ובראשם S&P 500, נועד בין היתר לתת מענה לבעיית הריכוזיות במדדים, שענף הטכנולוגיה תופס חלקים עצומים מהם • השינוי, שיכלול הקמה של ענף חדש בשם Communication Services ו"מעבר דירה" של כמה מענקיות הטכנולוגיה, יפחית אמנם את הריכוזיות ברמת המדד, אך יגביר אותה בתוך הענפים עצמם

S&P 500 / צילום: שאטרסטוק
S&P 500 / צילום: שאטרסטוק

החודש יעברו מדדי S&P ,Dow Jones ומדדי MSCI מיני-מהפכה: לראשונה מאז 1999 הם יגדירו מחדש את ההשתייכות הענפית של ענקיות הטכנולוגיה. החל מ-28 בספטמבר 2018 יכיל S&P 500 ענף חדש - Communication Services (שירותי תקשורת), שיחליף את ענף ה-Telecoms הקיים. Communication Services יהווה למעשה מעין יצור כלאיים של טלקום, מדיה וטכנולוגיה, וצפוי להשפיע לא מעט על כמה מהמניות האהובות ביותר בשוק המניות.

הרעיון לשינוי בסיווג המניות הגיע כנראה מהצורך לטפל בריכוזיות המדדים. הודות לפריחת הטכנולוגיה בשנים האחרונות, הענף התנפח לממדים חריגים, וכעת הוא מהווה נתח גדול מה-S&P 500. נכון למועד כתיבת שורות אלו עומד חלקו על כ-26% מהמדד, וזהו משמעותית שיעור גבוה יותר בהשוואה לרוב הבנצ'מרקים האחרים, בוודאי בהשוואה לאירופה, אך גם ביחס ליפן.

המדד היחיד שעובר את S&P 500 בנסיקת משקל הטכנולוגיה הוא MSCI מזרח רחוק, ללא יפן. ענף הטכנולוגיה במדד הזה כמעט שילש את עצמו מאז 2007, וחלקו נאמד כיום בכ-33%. כדי לסבר את האוזן, במניות השורה השנייה והשלישית הדברים נראים אחרת - הטכנולוגיה מהווה כיום כ-16% בלבד מתוך S&P Mid Cap וכ-15% מתוך Russell 2000. 

ההרכב והמשקלות במגזר התקשורת החדש של מדד S&P 500
 ההרכב והמשקלות במגזר התקשורת החדש של מדד S&P 500

הגבולות בין התחומים מיטשטשים

נוסף על כך, ענקיות הטכנולוגיות מתפרסות על יותר ויותר תחומים, ועם הזמן מתגבר הקושי לתת להן תווית של תת-ענף או ענף אחד. אם ניקח את אפל כדוגמה, היא נמצאת בענף הטכנולוגיה ובתת-ענף של ציוד תקשורת (Communication Equipment). הקטגוריות נקבעות במסגרת Global Industry Classification Standard, או GICS, שמנוהלת על-ידי MSCI ו-S&P. "הקופסה" הקיימת מגדירה לא רע את פעילות החברה הגדולה ביותר בוול סטריט: אחרי הכול, את רוב הכסף היא עדיין עושה מאייפונים.

מנגד, כיצד נגדיר את ורייזון (Verizon), שרכשה לאחרונה את זרוע המדיה של Oath? האם עדיין מדובר בחברת טלקום טהורה?האם פייסבוק היא עדיין חלוצת המדיה החברתית, אחראית הפצת המדיה, חברת המדיה או הכול ביחד? ברור כי קווי הגבול בין מדיה, תקשורת ותוכן מיטשטשים, והתחומים האלו נעשים חופפים יותר ויותר.

GICS מנסה לעקוב אחרי התפתחות ענף הטכנולוגיה ולא להישאר מאחור. פייסבוק עוד לא הייתה קיימת ב-1999, בשיא בועת ההיי-טק, השנה שבה S&P ו-MSCI יישמו לראשונה את GICS.

עורכי המדדים החליטו על פתרון אלגנטי, ש"תופס שתי ציפורים בבת אחת". על-ידי שינוי סיווג הם מקווים לווסת במידת מה את תיאבון המשקיעים למגה-כוכבות, במטרה לשמר את הפיזור הענפי ככל הניתן. במקביל, שינוי כזה ישדרג את המדדים כך שישקפו בצורה נאמנה יותר את המגמות העסקיות בשטח.

הפעם האחרונה שמהלך כזה התבצע הייתה בספטמבר 2016, אז הוצאו חברות הנדל"ן וקרנות הנדל"ן (REIT) מענף הפיננסים, ואוגדו בענף נפרד. לרוע מזלן, התברר שלהיות תחת קורת-גג של ענף הפיננסים משתלם יותר; ביצועי הענף החדש מאז היציאה לעצמאות לא הבריקו, ועניין המשקיעים בו פחת. 

משקל הענפים במדדי MSCI השונים
 משקל הענפים במדדי MSCI השונים

אז במה כרוך השינוי?

להלן מפת השינויים הצפויים. ענף הטלקום לא יתקיים עוד, והחל ממועד השינוי בחודש ספטמבר ואילך הוא יכונה Communication Services. לשלוש מניות של טלקום מצטרפות 13 מניות של צריכה מחזורית (S&P Consumer Discretionary) ושש מניות מענף ה-IT.

נראה כי משקל המניות שייוותרו בענף הטכנולוגיה "המסורתית" ובענף הצריכה המחזורית יתעדכן כלפי מעלה, כדי לפצות על היציאה של המניות שיצטרפו ל-Communication Services. 

לפי הערכות, ענף חדש זה יכיל את ההרכב הבא: כ-57% ממנו יהוו המניות שעד כה היו כלולות בענף הטכנולוגיה, 32% - אלו שהיו שייכות לענף הצריכה המחזורית ו-11% לענף הטלקום. כמה חודשים לפני השינוי כבר הושקה ETF על הענף החדש, XLC.

הערכה נוספת: Communication Services יהיה בין הענפים הגדולים של S&P 500, ויהווה כ-10.6% ממנו.

כפי שניתן לראות בטבלה, "רעידת האדמה" הגדולה ביותר כאן היא המעבר של פייסבוק וגוגל (אלפאבית) ממגזר הטכנולוגיה לענף החדש. גם התת-ענף שלהן משתנה מ-internet software & services ל-interactive media & service. יחד איתן עוברות גם חברות קטנות יותר, Activision ,Electronic Arts ו-Take Two.

נטפליקס, שם נוסף מתוך מניות FANG, גם היא "עוברת דירה" - מענף הצריכה המחזורית, שם "התגוררה" לצד מקדונלד'ס וראלף לורן. דיסני ו-Century 21 עושות את אותו מהלך. "השכרת די.וי.די" לא באמת מגדירה היום את פעילותה של נטפליקס, כמו שאמזון לא רק מוכרת ספרים באינטנט.

נראה שאין עוררין כי נטפליקס התמקמה בתודעה הציבורית כנושאת דגל התוכן מקורי. לפיכך, גם כאן יש שינוי בהגדרת תת-ענף מ-Internet & Direct Marketing Retail ל-Movies & Entertainment category. 

הריכוזיות בתוך הענפים לאחר החלוקה החדשה
 הריכוזיות בתוך הענפים לאחר החלוקה החדשה

ההשלכות הצפויות על ריכוזיות הענפים

אמנם הצפי הוא שהריכוזיות הענפית ברמת המדד S&P 500 תרד, אך הריכוזיות בתוך הענפים דווקא צפויה לעלות. התחזיות מצביעות על כך שענף הטכנולוגיה יירד מכ-26% לכ-20% (בעקבות העזיבה של פייסבוק וגוגל), צריכה מחזורית תרד ממשקל של 13% ל-10% וטלקום יעלה מ-2% לכ-11%.

בתוך הסקטורים, התחזית בעייתית יותר. ב-Communication Services יהוו שתי החברות הגדולות, גוגל ופייסבוק, כ-40% מהענף, וחמש המניות הגדולות יהוו כ-72%. זוהי ריכוזית חסרת תקדים.

ב-IT אפל ואמזון יהוו יחד כ-35%, ויחד עם סיסקו, אינטל וויזה הן כבר יגיעו ל-50% מהענף. מדובר בעליה משמעותית בריכוזית - נכון להיום שתי הגדולות מהוות כ-26.6% מהענף.

ב-Consumer Discretionary יהוו אמזון והום דיפו 40% מהמדד, בעוד שחמש המניות הגדולות יגיעו לכ-54% מהמדד. גם היום אמזון מהווה כ-24% מהמדד, אולם במצב החדש מדובר בעליית מדרגה.

שינויים נוספים: נוסף על Communication Services יתבצע גם שינוי סיווג ב-Consumer Discretionary Sector. תת-הענף שלו Internet & Direct Marketing Retail יורחב, ויכלול את איביי ואת עליבאבא, שכיום משתייכות ל-Information Technology. גם אמזון נמצאת היום בתת-ענף הזה. מעורך המדד נמסר כי המטרה הינה לכלול את כל הפלטפורמות הרלוונטיות, מבלי להתייחס לנושא המלאים.

לסיכום, נראה כי הסביבה העסקית המשתנה במהירות מחייבת את עורכי המדדים להיות ערניים יותר מתמיד, ומתוך כך להתאים את ההגדרות לשינויים בתדירות גבוהה מהעבר. כל זאת מתוך הנחה שרק כך ניתן להישאר רלוונטי, ומהנחה נוספת שלפיה רק כך המדדים יצליחו לשקף בצורה נאמנה את המציאות הכלכלית.

כל שינוי כזה מזמין כמובן את היערכות המשקיעים, ובכלל זה גם את משקיעי הקרנות הפסיביות, מה שעשוי להתבטא בכמה ימי מסחר "עמוסים". ניתן לשער כי בעולם שבו המידע זמין ושקוף, מדובר בימי התאמה ספורים, ולא בהשפעה מתמשכת על השווקים. 

■ הכותבת היא מנהלת מחלקת מחקר מדדים בקסם מדדים, מקבוצת אקסלנס. לקבוצת אקסלנס יש עניין בנכסים פיננסיים המוזכרים בסקירה זו. המידע האמור הינו למטרות מידע בלבד ואין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. מובהר בזאת כי המדד הינו קניינה הרוחני של הבורסה לניירות ערך בתל-אביב בע"מ, לרבות סימני המסחר הרשומים.