המהפכה של אמזון: 70 מוצרים חדשים, אסטרטגיה נחושה אחת

בשקט-בשקט חשפה החודש ענקית הקמעונאות עשרות מוצרים ושירותים • בין הבולטים שבהם: פלאג שמתאים כל מכשיר חשמלי לעוזרת החכמה אלקסה, פיצ'ר שמאפשר "לחוש" את צורכי המשתמש וגם מיקרוגל עם שליטה קולית • במקום להילחם על מקומה בשוק רווי, האימפריה של ג'ף בזוס רוצה לבנות חוויה חדשה של נוחות ממכרת

מנכ"ל ומייסד אמזון, ג'ף בזוס / צילום: רויטרס
מנכ"ל ומייסד אמזון, ג'ף בזוס / צילום: רויטרס

ביום חמישי האחרון, בלי לעורר יותר מדי רעש, הכריזה אמזון על 70 מכשירים, פיצ'רים וכלי פיתוח חדשים. בניגוד לפרזנטציה המצוחצחת של אפל, שעשתה הו-הא גדול מעוד אייפון ושעון, אמזון הציגה את מוצריה החדשים בצנעה יחסית, בחדר נטול יומרה ללא מופעי תאורה גרנדיוזיים.

המוצר שתפס את תשומת הלב הרבה ביותר היה דווקא מיקרוגל מתוצרת החברה - כן, אותו מכשיר חימום מזון שנמצא היום כמעט בכל מטבח. אמזון הוסיפה לו אפשרות שליטה קולית, ומעבר לכך, במקום שהלקוח יטריד את עצמו באיזו תוכנית לבחור על מנת להפשיר כוס אפונה קפואה, המיקרוגל של אמזון מחשב איזו תוכנית תיתן את התוצאה הטובה ביותר.

אך המיקרוגל הוא משחק ילדים: השליטה הקולית שלו בסיסית, וגם העיצוב אינו מיוחד בשום צורה. אמזון יודעת זאת ולכן תמחרה אותו ב-60 דולר וכללה אותו כחלק מסדרת AmazonBasics. סדרת מוצרי הבסיס כוללת מוצרים פשוטים מאוד ובהם מטען לסוללות, כבלים לטלפון וקולבים. דווקא משום כך המגזין Vox כינה את המיקרוגל "סוס טרויאני", שמטרתו להכניס את אמזון לבית בלי שהצרכן ירגיש זאת בכיס. ב-The Verge הגדירו את המוצר כערכת הדגמה לאלקסה, הסייענית הקולית החכמה. 

 Smart Plug / צילום: Amazon
  Smart Plug / צילום: Amazon

אמזון רוצה שאלקסה תהיה בכל מקום בבית. לצד המיקרוגל, היא השיקה פלאג שמאפשר לשלוט במכשירים חשמליים "טיפשים" באמצעות העוזרת, שעולה 25 דולר בלבד, והתקן שהופך כל רמקול לחכם ב-35 דולר. וכמובן, היא חשפה שורת מוצרים משלה שבהם אלקסה מככבת: מגבר חכם, מקלט חכם, סאבוופר חכם, מערכת אבטחה ואפילו שעון קיר אנלוגי. 

עוד הוצגו Wi-Fi Simple Setup שמקל על כל המכשירים החכמים להתחבר לרשת האלחוטית הביתית, שורה של פיצ'רים חדשים כמו תזכורות מבוססות מיקום, אינטגרציה למייל, סקייפ ווידאו. חשבתם שסיימנו עם אלקסה? חכו. תכונה בשם Alexa Hunches, מבוססת רשת נוירונים, תאפשר לסייענית לחזות את הצרכים העתידיים של הבעלים שלה. היא תלמד את ההתנהגות היומיומית של דיירי הבית, כך שתוכל להציע להם לכבות את האורות בזמן מסוים, או לנעול את הדלתות. 

חמישה מוצרים בולטים מההשקה
 חמישה מוצרים בולטים מההשקה

קושרת מוצרים למערכת אקולוגית אחת

כשקראתי על ההכרזות של אמזון, נזכרתי בדמותה של קפטן קתרין ג'ינווי מהסדרה "מסע בין כוכבים: וויאג'ר". "מחשב! קפה שחור", היו שלוש המילים שאפיינו את דמותה של שתיינית הקפה הכפייתית, שמספקת את מאווייה בפקודה קולית פשוטה הנאמרת בקול צרוד. הפקודה הזו כל כך פשוטה, שהיא מעלה את השאלה: כיצד בעידן של למידת מכונה ורשתות נוירונים מלאכותיות, אין לכולנו מכונות קפה עצמאיות? איך חברות הטכנולוגיה והאלקטרוניקה הגדולות בעולם עדיין לא גרמו לנו לפתוח את דלת הכניסה לבית החכם? 

Amazon Echo Dot / צילום: Amazon
 Amazon Echo Dot / צילום: Amazon

התשובה מצויה בגישה סגורה ומלאה בחשיבות עצמית מצד ענקיות האלקטרוניקה והטכנולוגיה, שמתבטאת בחוסר נכונות לשתף פעולה. כך קורה שבכל שנה מתקיימות תערוכות טכנולוגיה מפוארות, מלאות במכשירים חכמים כמו מכונות כביסה, מקררים ומדיחים. אך בסופו של דבר, המכשירים האלה לא מתקשרים זה עם זה או איתנו, אלא נמצאים בבועות של סמסונג, LG או ווירפול, שמתחרות זו בזו. ענקיות אחרות שמשתעשעות בתחום הן אפל, שסגורה בממלכה משלה, וגוגל שמתנסה רק מעט בחומרה. 

Fire TV Recast / צילום: Amazon
 Fire TV Recast / צילום: Amazon

הגישה של אמזון, לעומת זאת, היא להוציא הרבה מאוד מוצרים שעובדים עם כל החברות ומגשרים על הפער ביניהן. נכון, היא השיקה כמה מוצרים משלה, אך בעיקר העמיקה את האפשרות לקיים שיתופי פעולה פוריים (לפעמים בכפייה) תחת מטריית העל של אלקסה, הממותגת כעוזרת וירטואלית מנוסה מאוד. "מספר המוצרים שתואמים לאלקסה שולש בשנה האחרונה", ציין מנכ"ל ומייסד אמזון ג'ף בזוס, והוסיף עוד כי אלקסה יודעת לתקשר עם הסייענית קורטונה של מיקרוסופט וכן היא פועלת על מכשירי אנדרואיד.

"אנחנו רוצים שהלקוחות שלנו יוכלו להשתמש באלקסה בכל מקום שבו הם נמצאים", כתב בזוס בדוח הרבעוני של אמזון ביולי. בזוס התייחס לאלקסה באותו דוח - כמו גם בארבעת אלו שקדמו לו - יותר ממה שהתייחס למועדון המנויים המניב של אמזון, פרים, או לעסקי הענן הדומיננטיים של החברה.

אלקסה והמוצרים שמתחברים אליה מייצגים את השיטה התמנונית של אמזון: להפיץ באגרסיביות כמה שיותר מוצרים במחירים נגישים (איפה הם ואיפה אייפון XS) דרך פלטפורמת הקניות הפופולרית בארה"ב ומהגדולות בעולם, ובאופן זה להיכנס לבתיהם של מיליוני אנשים. לציבור הרחב נותר לברור בין שלל המוצרים שהושקו, ולהחליט מה מביניהם ייכנס אליו הביתה.

במילים אחרות, השיטה של אמזון היא להימנע מקטגוריות רוויות תחרות, ובמקום זאת לפתח קטגוריות משלה. במקום להסתכן בפיתוח חומרה כמו פייסבוק ומשקפי האוקולוס, סנאפצ'ט והספקטקלס או גוגל וגלאס, אמזון יוצרת אקוסיסטם, מערכת שמשתלטת על סביבת המחיה שלנו ומשלבת בין חומרה, תוכנה, מוצרים, מזון, מוזיקה, סרטים והרשימה רק מתארכת. המטרה היא ליצור חווייה מותאמת אישית של נוחות ממכרת, בלי מערכות סגורות, בלי הפרדה קטגורית בין מוצרים טכנולוגיים לאחרים. 

Fire TV Recast / צילום: Amazon
 Fire TV Recast / צילום: Amazon

קטגוריית מידע חדשה: הרגלים ביתיים יומיומיים

אסטרטגיית האוטומציה והנוחות של אמזון חורגת מגבולות לבית: בשבוע שעבר החברה הודיעה שהיא שוקלת לפתוח 3,000 חנויות אמזון גו עד 2021 - קצב הקמה של שתיים וחצי חנויות ביום ממוצע. אלו חנויות נוחות, סופרמרקטים קטנים ללא קופות, שהצרכן רק מתבקש להעביר בהן קוד QR בכניסה, ואת היתר עושה החנות: עוקבת, שוקלת, מסכמת וביציאה מחייבת מיד באפליקציה. זו חווית רכישה פשוטה ונטולת כל מגע אנושי. כשאמזון אומרת שהיא "שוקלת" לעשות משהו, בדרך כלל הכוונה היא שהיא כבר איתרה שטחים וחתמה על חוזי שכירות.

הכניסה האגרסיבית של אמזון לתחום המזון, בין אם בשירותי אמזון פרש, ובין אם ברכישת רשת הול פודס או פתיחת חנויות גו, נראית על פניו חריגה יחסית להעדפתה של אמזון לא להסתבך בשוקים רוויים. אבל גם כאן השיטה דומה: יצירת חוויית נוחות חדשה, שתחזק את האקוסיסטם. אל תתפלאו אם אמזון תשלים את מעגל השליטה שלה עם בקרה על מים, מחזור, ואפילו אסלות. 

כל זה צפוי להציב את אמזון בעמדה ייחודית משלה, בדומה לגוגל ולפייסבוק של לפני עשור, אז שתי הענקיות החלו לשכלל את היכולות לחשוף משתמשים למודעות בצורה חכמה ומבוססת אלגוריתם. אם אמזון תצליח להחדיר את האקוסיסטם שלה לבתים ביעילות, היא תוכל לשלוט בז'אנר חדש של מודעות פרסומת, שנשען על הרגלי החיים הפרטיים הממשיים ביותר שלנו, ולא רק על גחמות של הקלקות או סטטיסטיקת גלישות לאתרי אינטרנט. 

Microwave / צילום: Amazon
 Microwave / צילום: Amazon

בשנה האחרונה אמזון התחילה להתעצב ולהתברג כשחקנית רצינית ודומיננטית בתחום הפרסום הדיגיטלי. החודש היא זכתה, לראשונה, להיות החברה עם ההכנסות השלישיות בגודלן מהעוגה, כשרשמה הכנסות רבעוניות בגובה ארבעה מיליארד דולר. קודמות לה בנתח ההכנסות מפרסום רק החברות הוותיקות: גוגל ופייסבוק.

בינתיים האיום הגדול ביותר על אמזון הוא הרגולטור האירופי, שבשבוע שעבר החליט לצאת בחקירה מדוקדקת על פרקטיקות פלטפורמת המסחר של החברה. הרגולטור מבקש לבחון את ניגוד העניינים שעשוי להיווצר כשבכובע אחד אמזון מפקחת על כל הסוחרים הפרטיים ואוספת מידע על פעילותם, ואילו מנגד היא מוכרת מוצרים באמצעות הפלטפורמה בעצמה, ועל כן מייצרת תנאי תחרות לא שווים בינה לבין הסוחרים הפרטיים. קשה להאמין שחקירתו של הרגולטור באמת תתקן או תעצור את ענקית המסחר מרובת הזרועות, שמתנהלת כאילו אינה נתקלת במכשולים או בגבולות.

דוגמה לעוצמתה של אמזון אפשר לראות בשווי השוק שלה: בארבעה בספטמבר הוא חצה את רף הטריליון דולר. זו הייתה נגיעה קצרה, שהחזיקה מעמד למשך פחות מיום, אך נדמה שבכך משקיעי החברה אמרו לתקשורת ולאנליסטים "אנחנו לא מפחדים מחסמים פסיכולוגיים. באמזון מוכרים עתיד, לא מספרים". מבחינת אמזון טריליון דולר הוא כבר לא חלום. עם כל הכבוד לאובססיית המספרים העגולים, יש להם מטרה גדולה בהרבה: להשתלט לנו על החיים.