תודה על הנחישות מול האיראנים: נתניהו נפגש עם טראמפ

פגישת רה"מ ונשיא ארה"ב ארכה כ-40 דקות, ובה נתניהו הודה לטראמפ על נחישותו מול איראן ועל הנאום שנשא אמש בעצרת האו"ם • טראמפ: "החלום שלי הוא לסיים את תוכנית השלום במהלך הקדנציה הראשונה שלי" • הנשיא חזר והדגיש כי ישראל קיבלה מארה"ב "צ'יפ גדול במיוחד" בצורת העברת השגרירות לירושלים ותצטרך "לשלם עליו בחזרה"

פגישת טראמפ ונתניהו / צילום: טל שניידר
פגישת טראמפ ונתניהו / צילום: טל שניידר

על רקע היחסים המורכבים בין ישראל לרוסיה נפגשו הבוקר (ד') נשיא ארה"ב דונלד טראמפ וראש הממשלה נתניהו. בפגישה נכחו צוותי עבודה של שני הצדדים, לרבות שליחי הנשיא טראמפ לתהליך השלום, ג'ייסון גרינבלט וג'ארד קושנר.

הפגישה ארכה כ-40 דקות, שכן טראמפ אמור היה לפתוח את ישיבת מועצת הביטחון של האו"ם בשעה 10:00 שעון ניו-יורק.

נתניהו הודה לטראמפ על נאומו אמש (ג') ועל הגישה הנחושה שלו בנושא האיראני, כמו גם על הקריאה לשאר המדינות להצטרף להפעלת הלחצים על איראן ולהפסיק לרכוש נפט גולמי מאיראן.

בפגישה ציין טראמפ כי "אנחנו עובדים על תוכנית השלום ומתקדמים היטב. זה לקח עשורים אך הרבה דברים טובים מתרחשים במיוחד הסרת נושא העברת השגרירות זה אומר שישראל תצטרך גם לעשות דברים למען הצד השני. החלום שלי הוא לסיים זאת במהלך הקדנציה הראשונה שלי".

במהלך ההודעות לתקשורת תפס טראמפ את רוב נפח הזמן. נתניהו מיעט לדבר אך ציין כי הוא מודה מאוד לנשיא טראמפ, וכי ישראל תמשיך להגן על עצמה נגד האגרסיביות האיראנית בתוך סוריה.

טראמפ נשאל על ידי העיתונאים על מועד פרסום תוכנית השלום ואמר שהוא מצפה שזה יקרה תוך 3-4 חודשים לכל המאוחר. "זה יכול לגלוש תוך הקדנציה השניה שלי אבל אני רוצה לסיים את זה בקדנציה הראשונה", הוא אמר.

טראמפ חזר והדגיש כי מדובר בהסכם מורכב וישראל קיבלה מארה"ב "צ'יפ גדול במיוחד" בצורת העברת השגרירות, וכי יהיה לזה המשך, שכן ישראל "תצטרך לשלם בחזרה על הצ'יפ הגדול".

עוד במהלך הדברים ציין טראמפ כי הוא מאמין שפתרון שתי המדינות הוא הנכון ביותר. הוא חזר על כך מספר פעמים במהלך דבריו.

לשאלת עיתונאים על התייחסותו לנושא רוסיה השיב טראמפ כי לא שמע על התקרית עד לפני הפגישה עם נתניהו. "שמעתי על כך לפני שתי דקות, נשמע על כך בהמשך ונטפל".

בארה"ב העיניים נשואות לענייני פנים כאשר מחר מתקיים בוושינגטון המשך השימוע למועמדו של טראמפ לבית המשפט העליון ברט קאבאנו ועל הפרק תהיה עדותה של ד"ר פורד שחשפה כי קאבנו ניסה לאנוס אותה לפני עשרות שנים.