האם הבנקים הלבנוניים יוכלו להמשיך לממן את הממשלה?

ההלם החמור ביותר בשוק האג"ח הלבנוני ב-10 השנים האחרונות מעורר ספקות לגבי נכונותם ויכולתם של הבנקים המקומיים להמשיך לממן את הממשלה, ויצר לחץ על ביירות להעמיק את הרפורמות או להסתכן במשבר מטבע שיפגע ביציבות

ראש ממשלתך לבנון, סעד אל-חרירי / צילום: REUTERS/Mohamed Azakir
ראש ממשלתך לבנון, סעד אל-חרירי / צילום: REUTERS/Mohamed Azakir

ההלם החמור ביותר בשוק האג"ח הלבנוני ב-10 השנים האחרונות מעורר ספקות לגבי נכונותם ויכולתם של הבנקים הלבנונים להמשיך לממן את הממשלה, ויצר לחץ על ביירות להעמיק את הרפורמות או להסתכן במשבר מטבע שיפגע ביציבות.

אחת הסיבות לפאניקה היא "מכירת החיסול" הרחבה יותר של אג"ח מדינות השווקים המתעוררים. כשהאג"ח הבינלאומיות של לבנון צנחו בעבר, ניתן היה בדרך-כלל לסמוך על הבנקים הלבנוניים שירכשו אותן, אך הפעם זה שונה.

"כשיישויות זרות גילו שהבנקים הלבנוניים מוכרים בגדול את התיקים שלהם, הן התחילו להיפטר מהתיקים שלהן", אמר מרוואן מייקל, כלכלן ראשי בבנק Bloominvest בביירות.

אנתוני סימונד מ-Standard Aberdeen Asset Management מצביע על השינוי במבנה מחזיקי האג"ח. "בעבר היו הבנקים המקומיים רוכשים את האירובונד גם במחיר גבוה ממחיר השוק - תמיד. אז לבנון רשמה בדרך-כלל ביצועים טובים מאוד בשווקים יורדים, בגלל שתמיד הייתה לך את התמיכה הזאת בדמות קיומו של מישהו שיקנה את האג"ח", אמר סימונד, מנהל השקעות לונדוני.

לפני קצת יותר משנתיים החזיקו הבנקים הלבנוניים אירובונד לבנוניות בשווי של קרוב ל-20 מיליארד דולר. ביולי עמדו החזקות אלה על קצת יותר מ-16 מיליון דולר, לאחר שבאפריל צנחו ל-13 מיליארד דולר במקביל לתפיחת נטל החוב הכללי.

דעיכת תפקידם של הבנקים המקומיים כרוכשי אג"ח שניתן לסמוך עליהם, הסיטה את תשומת-הלב של השווקים לאיכות האשראי של לבנון בבואם לתמחר את האג"ח, "ולא מדובר באיכות מעולה", אמר סימונד.

לבנון סובלת מגירעונות כרוניים בתקציב ובחשבון השוטף. חברות דירוג האשראי מעניקות ללבנון דרגה שאינה דרגת השקעה - דהיינו "דירוג זבל" - בדומה לדירוג של מצריים או אנגולה. באוגוסט הזהירה S&P Global Ratings כי רמות החוב ימשיכו לעלות מרמתן הגבוהה הנוכחית.

ביוני השמיעה קרן המטבע הבינלאומית אות אזעקה ודחקה בביירות לבצע שינוי פיסקלי "מיידי ומשמעותי".

הצמיחה נמוכה והמקורות המסורתיים של מטבע זר - תיירות, נדל"ן והשקעות זרות - נפגעו משנים של מתח אזורי ומלחמה בסוריה השכנה. לבנון תלויה כעת יותר במיליארדי הדולרים שמפקידים בבנקים הלבנוניים אזרחים לבנונים שמתגוררים בחו"ל.

הבנק המרכזי של לבנון מציע תשואות גבוהות לבנקים מסחריים שמפקידים דולרים, ומאמצע 2015 הוא ביצע שורת מהלכים פיננסיים מורכבים - כולל חילופי אג"ח עם משרד האוצר והחלפים פיננסיים עם בנקים - כדי להשיג עוד יותר דולרים, שיסייעו לו להגדיל את יתרות המטבע הקשה.

אך זה הקטין את כמות המטבע הקשה הנוסף שיכולים הבנקים להזרים לאירובונד הריבוניות. "האם הם רוצים להוסיף עוד 20 או 50 מיליון דולר להחזקות שלהם? קרוב לוודאי שלא, וזה עושה הבדל עצום בשוק בעת הנוכחית", אמר סימונד.

לבנון העניקה עדיפות ליתרות מט"ח גבוהות במטרה להגן על הצמדת המטבע שלה בעשרים השנים האחרונות, שלאחרונה נחשפת ללחץ בשל התפטרותו המפתיעה של ראש הממשלה סעד אל-חרירי בנובמבר.

מאז התאוששו יתרות המט"ח של הבנק המרכזי - למעט הזהב - מההפסדים שרשמו כשהגנו על הלירה, ובסוף מאי הן זינקו לשיא של כל הזמנים בסך 45 מיליארד דולר, אך באמצע ספטמבר הן ירדו ל-43 מיליארד דולר. בימים האחרונים נרגע במקצת שוק האג"ח. CDS ל-5 שנים ירדו חזרה לרמה של קצת יותר מ-700 נקודות בסיס מהשיא בסך 803 נקודות בסיס שרשמו באמצע ספטמבר, למרות שסיימו את אוגוסט ברמה של 642 נקודות בסיס.

אך המשקיעים הזרים מנסים לאמוד את הסיכונים שייווצרו אם ייחלשו האג"ח הלבנוניות עוד יותר, מכיוון שזה עלול להקשות על הממשלה להשיג מימון בריבית סבירה בחו"ל.

מחקר שערך בנק MUFG הראה כי קרוב למחצית האג"ח נקובות המט"ח של הממשלה יבשילו ב-5 השנים הבאות.

"המאזנים של המדינה הם הגרועים ביותר באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, וייתכן אף שבכל השווקים המתעוררים", כתב לאחרונה ג'ייסון טרבי מ-Capital Economics בעדכון למשקיעים. הוא הוסיף כי האג"ח נקובות המטח של הממשלה שוות ל-50% מהתמ"ג של המדינה, וכי אם תפרוץ השלה חפוזה מצד המשקיעים הזרים, עלולה המדינה הקטנה לשקוע במשבר עמוק עוד יותר. לדבריו, "בריחת הון נמשכת תדלדל במהירות את יתרות המט"ח ובסופו של דבר תאלץ את הרשויות לפחת את הלירה".

כלכלנים לבנוניים רבים טוענים כי תרחיש זה פסימי מדי, ומציינים כי רק כ-11% מהחוב הציבורי של לבנון מוחזק בידי משקיעים זרים. "אף אחד כאן אינו אומר שאין אתגרים, אבל יש הבדל גדול בין אתגרים לבין פיחות מאולץ של הלירה וכניסה לתרחיש בסגנון יוון או טורקיה", אמר נאסיב גובריל, כלכלן ראשי בבנק Byblos הלבנוני.

אך הסיכויים למציאת פתרונות לבעיותיה הבסיסיות של לבנון נראים מרוחקים. באפריל הבטיח ראש הממשלה סעד אל-חרירי לצמצם את הגירעון התקציבי, אך רפורמה פיסקלית לא תצא אל הפועל עד לכינונה של ממשלה. הפוליטיקאים מתקוטטים על כינונה של ממשלה חדשה מאז מאי.

סימונד אמר כי הצעדים שנקט הבנק המרכזי כדי לתמוך ביתרות המט"ח נחלו עד כה הצלחה, אך תלותו של הבנק בהפקדות מט"ח בלבנון מצדם של בנקים מסחריים, פירושה שהמצב דומה להונאת פונזי. "הבנק המרכזי יצר מערכת שבה הוא משלם לכל מי שמשלם למישהו אחר להכניס כסף, וזה עובד, אך בסופו של דבר זה יפסיק לעבוד, וזאת הסיבה לכך שהם חייבים לבצע רפורמה, ולבצע אותה במהירות רבה מאוד".