הנאומים של פאואל מחקו 1.5 טריליון דולר משוק המניות האמריקאי

מחקר של בנק ההשקעות ג'י.פי מורגן מצא כי הנאומים של יו"ר הפד ג'רום פאואל עלו ביוקר לשוק המניות האמריקאי • בכמה ירד מדד S&P 500 אחרי שלוש מסיבות העיתונאים שערך הפד' מתחילת השנה?

ג'רום פאואל/ צילום: רויטר סMary Calvert
ג'רום פאואל/ צילום: רויטר סMary Calvert

הנאומים של יו"ר הפד, ג'ירום פאואל, גררו הפסד של 1.5 טריליון דולר לשוק המניות האמריקאי, כך לפי מחקר שערך בנק ההשקעות ג'י.פי מורגן, בהובלת האנליסט מרקו קולנוביץ'.

פאואל ערך שלוש מסיבות עיתונאים מתחילת השנה בהמשך לפרסום החלטות ועדת השוק הפתוח (FMO). לדברי קולונוביץ' אלו הובילו לירידה של 0.44% בממוצע במדד S&P 500 האמריקאי. נאומים נוספים שנשא יו"ר הפד, כמו למשל עדות בקונגרס, הביאו לירידת המדד ב-0.4% בממוצע.

צוות המחקר מכיר בכך שלא ניתן לייחס קשר ישיר בין תגובת השוק לבין הערותיו של פאוול. ואכן, להערכתם המתאם בין הנאומים לתגובת השוק לא מאותת על סיבתיות, כפי שציינה יו"ר הפד לשעבר ג'נט ילן. עם זאת, האנליסטים של בנק ההשקעות כן מציינים כי יש מערכת יחסים מוזרה בין דבריו של יו"ר הפד לבין פעילות השוק.

"ברור לנו כי אין אפשרות לאמוד בוודאות את ההשפעה של כל נאום ונאום של פאואל על שוק המניות, אך מתמטיקה פשוטה מראה כי 1.5 טריליון דולר נמחקו מערכו של שוק המניות השנה בהמשך לאותם נאומים", נכתב במחקר של בנק ההשקעות. 

אז אילו גורמים להערכת ג'י.פי מורגן כן משפיעים על השוק לצד הנאומים של פאואל? החשש כי הפד מסתכן בצעד מוטעה בניסיון לנרמל את מחירי הריבית הנמוכות ללא הידוק כלכלי שהואץ מימי קיצוץ במס החברות בסוף 2017, ובאותה מידה עליית המתח בין ארה"ב וסין, אלו בין גורמי המפתח שהעיבו על השוק.

אמש רשמו שוקי המניות בארה"ב רמת שיא נוספת, ומנגד התשואה על האג"ח האמריקאיות רשמו שיא שלא נראה מאז שנת 2014. תשואות גבוהות של האג"ח ודולר חזק יכולות להעיב על ההכנסות של חברות רב לאומיות. 

עליית התשואות והתחזקות הדולר אתמול במסחר עשויות להיות הסיבות לכך שמדד דאו ג'ונס לא נסגר בסוף יום המסחר ברמת שיא.

האנליסטים של ג'י.פי מורגן ניסחו זאת כך: "לאחר שהדאו ג'ונס עלה אמש לרמת שיא שוק ההון עשוי לרמוז כי הפד מעריך בחסר את הסיכונים השונים, ולכן גדלה ההסתברות לפיה הפד עשוי לבצע טעות במדיניות בהמשך. העלייה בהסתברות זו מתורגמת לרמה נמוכה יותר של מחירי המניות בכותרות החדשות".

בשורה התחתונה, לשווקים יש נטייה לרשום שיאים חדשים למרות הסיכויים, אך בג'י.פי מורגן מסיקים כי המשקיעים צריכים להיות דרוכים שכן אם התנאים ישתנו במהירות, הפד לא יוכל לחלץ את השווים במהרה.