ניסיון נוסף במשרד האוצר לחידוש המו"מ על הרפורמה בחלב

בפגישה ייקחו חלק נציגי אגף התקציבים באוצר, מנכ"ל משרד החקלאות, נציגי הרפתנים אביתר דותן ומאיר צור, מנכ"לית מועצת החלב מיכל קראוס יחד עם נציגים נוספים מהמועצה, וד"ר אסף קובו, ראש צוות שיתוף-פעולה, אגף אסטרטגיה במועצה הלאומית לכלכלה

מקררי חלב בסופרמרקט / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
מקררי חלב בסופרמרקט / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

בשעה זו (א') צפויה להיפתח פגישה במשרד האוצר בניסיון נוסף להגיע להסכמות לגבי הרפורמה שתקבע את עתיד משק החלב בישראל. בפגישה ייקחו חלק נציגי אגף התקציבים באוצר, מנכ"ל משרד החקלאות, נציגי הרפתנים אביתר דותן ומאיר צור, מנכ"לית מועצת החלב מיכל קראוס יחד עם נציגים נוספים מהמועצה, וד"ר אסף קובו, ראש צוות שיתוף-פעולה, אגף אסטרטגיה במועצה הלאומית לכלכלה.

המשא-ומתן מתחדש לאחר תקופה ממושכת של חוסר הסכמות בין הצדדים ועל רקע כך שבסוף השנה הקרובה צפויים להסתיים מתווה לוקר וחוק החלב - הסכמים לפיהם מתנהל מנגנון התכנון בענף החלב. חוק החלב, שנחקק ב-2011, מעגן את הקריטריונים לקביעת מחיר המטרה, כלומר הנוסחה שלפיה משלמות המחלבות ליצרני החלב, כדי להבטיח את רווחיות היצרנים. בנוסף מעגן החוק את ניהול הענף באמצעות מועצת החלב, המורכבת מנציגי היצרנים, המחלבות והממשלה.

גורמים שונים, ביניהם האוצר והמועצה הלאומית לכלכלה, הגישו בחודשים האחרונים תכניות והסכמים שמטרתם להביא להסדרה בענף, אך עד כה לא ניתן היה להגיע להסכמות עם נציגי הרפתנים. עיקר המחלוקת נסובה סביב עתידן של רפתות קטנות יותר, שנחשבות ליעילות פחות, ואיחודן עם רפתות גדולות יותר בתמורה להשקעות מהמדינה.

אביתר דותן, יו"ר התאחדות מגדלי הבקר, מסר ל"גלובס": "לכל דיון שהממשלה תזמין את ההתאחדות - נגיע. עתיד ודאות הענף קריטי לשמירת הענף. חוסר היציבות הכלכלי בגלל חוסר האיזון של החודשים האחרונים הגיע כבר לפגיעה כלכלית גרידא, ועלינו לפעול באחריות". עוד הוא הוסיף כי "בשנת 2018 הופסקו כל השקעות ברפתות בגלל חוסר הוודאות ואי-גדילת הרפתות תפגע בכושר היצור הלאומי".