רפורמת הנמלים: חתימה על ההסכם בנמל חיפה בתחילת 2019

הנהלת נמל חיפה הודיעה היום כי בעקבות פגישה שנערכה נסגרו רוב הפרטים בהסכם העקרונות של נמל חיפה לקראת הרפורמה והתחרות בנמלים, פרט לנושא מחלקת ים • המחלקה נחשבת ל"שאלטר" של הנמלים, ולכן המדינה התעקשה במהלך המו"מ על הרפורמה על הוצאתה מהנמלים לחברה ממשלתית נפרדת, אולם היום התברר שהעובדים בנמל חיפה ממשיכים להתנגד להוצאתה מהנמל

נמל חיפה / צילום: עושים עניין
נמל חיפה / צילום: עושים עניין

בפגישה שהתקיימה היום(ב') בנוכחות יו"ר ההסתדרות, מנכ"לית משרד התחבורה, בכירי משרד האוצר ורשות החברות, יו"ר דירקטוריון והנהלת נמל חיפה וועדי העובדים בנמל, נסגרו רוב הפרטים בהסכם העקרונות של נמל חיפה לקראת הרפורמה והתחרות בנמלים, פרט לנושא מחלקת ים, כך הודיעה היום הנהלת נמל חיפה.

נזכיר, כי הסכמות עם עובדי נמל חיפה בנוגע למימוש הרפורמה כללו את מכירת השליטה בנמל למשקיע אסטרטגי, בתמורה לצמצום של כשליש מכוח האדם של הנמל ושקט תעשייתי. מלבד נושא מחלקת ים שנותר שנוי במחלוקת, יתר הנושאים סוכמו בשבועות האחרונים, כמו למשל ערבות לתשלום רשת ביטחון, ונושא דירקטורים מטעם העובדים לאחר כניסת משקיע אסטרטגי. כעת ייכתבו ההסכמים הקיבוציים המפורטים, וזאת עד אמצע פברואר 2019.

כבר לפני שלושה חודשים הכריזו ההסתדרות, משרד האוצר ומשרד התחבורה על "סיכום עקרוני" שהושג על מתווה הרפורמה עם עובדי נמל חיפה. ואולם מסתבר שפרטים מהותיים ובהם אחד הנושאים החשובים ברפורמת הנמלים, הוצאת מחלקת ים, לא היו סגורים.

בהודעה המשותפת שפורסמה בתחילת יולי על ידי משרד האוצר ומשרד התחבורה נכתב כי "מחלקת הים הפועלת כיום בנמל חיפה תעבור לחברת בת נפרדת ונייטרלית, שתיתן שירותים לשני הנמלים, החדש והקיים, באופן שיוויוני". ואולם היום התברר שהעובדים בנמל חיפה ממשיכים להתנגד להוצאתה מהנמל.

מחלקת ים נחשבת ל"שאלטר" של הנמלים, ולכן המדינה התעקשה במהלך המו"מ על הרפורמה על הוצאתה מהנמלים לחברה ממשלתית נפרדת. אומנם לא מדובר במספר רב של עובדים, כ-100 אנשים בנמל חיפה, אך מחלקה זו נותנת כוח לעובדי הנמל. מדובר במחלקה אשר מורכבת מארבע אוניות גוררות שנותנת שירותי ניווט ועיגון של האוניות הנכנסות לנמלים. מטרת המדינה בהוצאת מחלקה זו הייתה למנוע איומי שביתות בעתיד - לא פעם השביתו העובדים של המחלקה את הנמל בכך שלא נתנו שירותי גוררות.

נזכיר כי בתמורה להסכמה על ההפרטה ולשקט תעשייתי למשך תקופת ביצוע הרפורמה, עובדי נמל חיפה קיבלו חבילות פרישה נאה בשווי של כ-2.5 מיליון שקל בממוצע לאדם וחסינות מפיטורים למשך 10 שנים מרגע הפתיחה של הנמל החדש ולמעשה ל-13 שנה מהיום.

אשל ארמוני, יו"ר דירקטוריון נמל חיפה, מסר:  "מדובר בהישג חשוב ומשמעותי שהושג בזכות הרתמות של כל הגורמים שעבדו קשה מאוד על פרטי ההסכם".