"מחיקת דלק אנרגיה תשיא ערך רב למחזיקי המניות בקבוצה"

אסי ברטפלד, מנכ"ל דלק, בעקבות הצלחת הצעת הרכש שהגישה למניות הציבור בדלק אנרגיה: "המחיקה תאפשר פישוט מבנה ההחזקות וביטול שכבה בקבוצה" • עלות רכישת המניות - 1.1 מיליארד שקל

אסי ברטפלד/  צילום: אוריה תדמור
אסי ברטפלד/ צילום: אוריה תדמור

לאחר מספר ניסיונות כושלים בשנים האחרונות הצליחה קבוצת דלק  של יצחק תשובה לקבל היענות מספקת מצד בעלי מניות המיעוט בחברה הבת דלק אנרגיה להצעת הרכש שפרסמה. בעקבות זאת תרכוש דלק את החזקותיהם בחברה (כ-11.8%) תמורת כ-1.1 מיליארד שקל, מהלך שיביא למחיקת המניות מהמסחר בבורסה בקרוב.

זאת לאחר שלהצעה שפרסמה דלק בחודש שעבר נענו כ-74% מבעלי מניות המיעוט בדלק אנרגיה (המחזיקים 8.7% מהמניות). בעקבות ההיענות הגבוהה תעלה החזקתה של קבוצת דלק בדלק אנרגיה  ל-96.9% מההון, מה שמאפשר לה לבצע רכישה כפויה ליתרת המניות.

הצלחת המהלך תאפשר כעת לקבוצת דלק ביטולה של חברת שכבה, ויקרב אותה לנכס המרכזי של הקבוצה - החזקה ישירה ב-54% מיחידות ההשתתפות של דלק קידוחים, שמוחזקות כיום על-ידי דלק אנרגיה. המהלך משתלב באסטרטגיה העסקית לפישוט מבנה ההחזקות של קבוצת דלק, כחלק מהיערכות הקבוצה לביצוע הנפקה אפשרית בחו"ל של פעילות האנרגיה שלה בשנתיים הקרובות. בדלק מתכוונים להרחיב את פעילות החיפושים הבינלאומית בשנים הקרובות, לצד מכירת ההחזקות במאגר הגז "תמר" והמשך השקעה בפיתוח מאגר "לוויתן", שבו מחזיקה הקבוצה ביחד עם נובל אנרג'י ורציו .

"שחקן מוביל בשוק הבינלאומי"

מנכ"ל קבוצת דלק, אסי ברטפלד, אמר אתמול לאחר שנודע כי הצעת הרכש הצליחה, כי "מחיקת דלק אנרגיה מהמסחר תאפשר פישוט מבנה ההחזקות וביטול שכבה בקבוצה, ותשיא ערך רב למחזיקי מניות קבוצת דלק וכן למחזיקי מניות דלק אנרגיה, שנענו להצעה. המהלך בוצע כחלק מאסטרטגיית הקבוצה למקד את פעילותנו בתחום האנרגיה ולהפוך לשחקן מוביל בשוק הבינלאומי".

קבוצת דלק הציעה עבור כל מניה של דלק אנרגיה, הנסחרת בשווי של 9 מיליארד שקל, חבילה הכוללת 55 יחידות השתתפות של דלק קידוחים, 0.92 מניות של קבוצת דלק ועוד תשלום במזומן של 640 שקל. מאז ההכרזה על הצעת הרכש בחודש שעבר רשמה קבוצת דלק עלייה של כ-10%, ודלק קידוחים עלתה בכ-4%, מה שתרם להצלחת המהלך.

מה שעזר להצלחת ההצעה הייתה היענות של גופים מוסדיים שהחזיקו במניות, וסירבו להצעות הרכש הקודמות. על פי נתונים שאסף אתר Stockr.co.il, הגופים המוסדיים החזיקו ערב פרסום ההצעה ב-5.7% ממניות דלק אנרגיה - כלומר, קרוב ל-50% מהחזקות הציבור. הגוף המוסדי בעל ההחזקה הגדולה ביותר הם קרנות ההשתלמות של המורים והגננות, שהחזיקו ב-2.1% מהחברה והחליטו הפעם להיענות להצעה (מה שכנראה הביא להצלחתה) לאחר שהתנגדו בפעם הקודמת. מחזיקים גדולים נוספים הם כלל ביטוח (1.04%), פסגות (0.87%) וילין לפידות (0.78%).

רכישת נכסי אנרגיה בחו"ל

כאמור, בשנים האחרונות מוביל מנכ"ל דלק ברטפלד מהלך התמקדות בפעילות אנרגיה ויציאה מפעילויות אחרות. הקבוצה מכרה לאחרונה כ-17% מההון של הפניקס  בכ-850 מיליון שקל (במספר פעימות) ונותרה עם החזקה של 30.1% בקבוצת הביטוח והפיננסים. זאת לאחר מספר ניסיונות שלא צלחו למכור את ההחזקה בשלמותה למשקיע חיצוני.

במקביל, בדלק השקיעו בשנים האחרונות משאבים לא מבוטלים ברכישת נכסי אנרגיה מחוץ לישראל. מהלך היציאה מחוץ לישראל החל לפני כשלוש שנים, כשדלק רכשה נתח ממפעילת הקידוחים איתקה הקנדית, ובחודש מאי אשתקד השלימה את רכישת מלוא הבעלות בחברה, כשבסך הכול השקיעה דלק כ-590 מיליון דולר ברכישת איתקה.

בתחילת השנה נכנסה דלק לראשונה גם לפעילות במפרץ מקסיקו, לאחר שחתמה על הסכם לשיתוף פעולה עם החברות Gulfslope Energy ו-Texas South ב-12 זיכיונות אמריקאיים לחיפוש, פיתוח והפקת נפט וגז במפרץ מקסיקו (לחופי ארה"ב). בשטח הזיכיונות אותרו על-ידי שתי החברות האמריקאיות תשעה פרוספקטים עיקריים לביצוע קידוחי אקספלורציה, מתוכם שבעה קידוחים מיועדים לשכבות עמוקות (6,000 מטר ויותר) ושני קידוחים לשכבות רדודות (עד 1,500 מטר).

דלק (באמצעות חברה בת בעלות מלאה) התחייבה לממן 90% מעלות שני הקידוחים הראשונים, בתמורה ל-75% מהזכויות בשלב הראשון של השטחים שבהם יבוצעו הקידוחים, בסכום השקעה של עד 50 מיליון דולר, ונוסף על כך תהיה לדלק אופציה לרכישת זכויות ביתרת הפרוספקטים.