הצרות של קניון האופנה TLV: אינו עומד בתנאי ההלוואה לשני הבנקים המלווים

רבוע כחול נדל"ן, המחזיקה ב-50% ממניות TLV, הדגישה בהודעתה כי טרם התקבלו הנתונים הכספיים המלאים מחברת הקניון, וכי הדיווח פורסם כבר בשלב זה כדי לנקות מידע פנים

קניון גינדי TLV / צילום איל יצהר
קניון גינדי TLV / צילום איל יצהר

חברת קניון האופנה TLV אינה עומדת בקובננט לשני הבנקים שהעמידו לה את המימון להקמתו - כך דיווחה ביום חמישי האחרון חברת רבוע כחול נדל"ן, המחזיקה ב-50% ממניות הקניון. עם זאת, ברבוע כחול נדל"ן הדגישו כי טרם התקבלו אצלה הנתונים הכספיים המלאים של חברת הקניון לרבעון השלישי של 2018, ולפיכך טרם הגיע המועד לבדיקת עמידת חברת הקניון בקובננט (אמת-מידה פיננסית) זה. לדברי רבוע כחול נדל"ן, הדיווח פורסם כבר בשלב זה מטעמים של צורך בניקוי מידע פנים.

קניון TLV בתל-אביב הוקם באמצעות הלוואה של 1.1 מיליארד שקל מהבנקים הפועלים ומזרחי טפחות, שתעמוד לפירעון ב-30 בספטמבר 2019. הבעלות בקניון מחולקת בין חברת גינדי השקעות (25%), משה ויגאל גינדי (25%) ורבוע כחול נדל"ן (50%) שבשליטת מוטי בן משה. הקניון נפתח לציבור במארס 2017 לתקופת הרצה, והפתיחה הרשמית נעשתה בספטמבר באותה שנה.

במקור קבעה ההלוואה כי כבר ברבעון השני של 2018 אמור הקניון להגיע ל-NOI (רווח מהפעלת הקניון) של 75 מיליון שקל לפחות בשנה. עם זאת, כבר במהלך הרבעון הראשון של השנה הופחת ה-NOI השנתי המינימלי באופן זמני ל-67 מיליון שקל עבור החודשים אפריל-יוני, ובמקביל קיבלה חברת הקניון מהגינדים ומרבוע כחול נדל"ן הלוואת בעלים של 24 מיליון שקל.

במהלך יולי העבירה חברת הקניון תחשיב, שלפיו היא עומדת בקובננט בזכות NOI שנתי של יותר מ-68 מיליון שקל, אולם הבנקים המלווים לא קיבלו את התחשיב, וטענו כי אינו כולל את כל העלויות התפעוליות של הקניון (למשל הוצאות השיווק). יחד עם זאת, במטרה להימנע מן הצורך בהעמדת החוב לפירעון, הסכימו הבנקים על הפחתה זמנית של ה-NOI השנתי ל-60 מיליון שקל לפחות. 

החודש אמורה חברת הקניון להעביר לבנקים את ה-NOI לרבעון השלישי, שנדרש לעמוד מחדש על 75 מיליון שקל בשנה. בדיווח שפורסם ביום חמישי נכתב כי חברת הקניון אינה עומדת באמת-המידה כהגדרתה לעיל, המחושבת לפי ארבעת הרבעונים הקלנדריים הקודמים למועד הבדיקה. עם זאת, נמשכת מגמת הגידול במספר המבקרים בקניון, בפדיונות וב-NOI. עוד ציינה רבוע כחול נדל"ן כי היא מצויה במגעים עם המלווים להסדרת הנושא, וכן לשינוי ולהתאמה של תנאי הסכם המימון.

שינוי בקובבנט תמורת הפחתת חוב

על-פי המסתמן במגעים בין הצדדים, הבנקים יסכימו לשינוי נוסף בקובננטים רק תמורת הפחתת החוב כלפיהם. בין השאר דורשים הבנקים להשתמש להפחתת החוב בעודף של 200 מיליון שקל שהצטבר בפרויקט המגורים (הפרויקט שבנו החברות מסביב לקניון).

הפחתת החוב תביא עמה גם הפחתה בעלויות המימון, ולכן מהווה אינטרס גם עבור בעלי הקניון. להערכת אותם גורמים בבנקים, מתקיים כיום שיתוף-פעולה בין הגינדים לבין רבוע כחול נדל"ן, שיאפשר למצוא את הנוסחה לביצוע הפחתת החוב באמצעות שימוש בכספי העודפים שבחברת המגורים. כך, לפי שעה נראה כי קיימת הסתברות נמוכה ביותר להעמדת ההלוואה לפירעון מיידי.

קניון TLV, הכולל תמהיל של רשתות אופנה פופולריות לצד רשתות אופנה יוקרתיות, הוא חלק מפרויקט השוק הסיטונאי במשולש הרחובות קרליבך, החשמונאים ודרך מנחם בגין בתל-אביב. הדוחות החשבונאיים שפרסמה חברת הקניון לאחרונה הציגו תמונה חלשה לכאורה, אולם בחינה של הביצועים התזרימיים מלמדת על תוצאות טובות יותר.

כך, אם בדוחות הכספיים הציגה חברת הקניון במחצית הראשונה של 2018 הפסד תפעולי של 58 מיליון שקל והפסד נקי של 65 מיליון שקל, הרי שהפסדים אלה כללו הפחתה חשבונאית של 82 מיליון שקל בשווי הקניון. כך, בנטרול מחיקה זו הציגה חברת הקניון רווח תפעולי של 24 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2018.