לייף סטייל | בלעדי

התחרות ברשתות השיווק מתחממת: סופר-פארם נכנסת לתחום המזון בשותפות עם קוקה-קולה ישראל

יותר משנה לאחר שהחלה במכירה באונליין רשת הפארם תשקיע מיליוני שקלים בפלטפורמת המסחר המקוון ברינג ברינג ותחזיק בעד 25% מהמיזם לצד החברה המרכזית בשיעור זהה • מנכ"ל סופר-פארם: "במשך שנים חיפשנו שותף בתחום המזון"

סופר-פארם נכנסת לראשונה לתחום המזון - חודש לפני ששופרסל תשיק מחדש את רשת ניו-פארם. ל"גלובס" נודע כי הרשת השקיעה במיזם ברינג ברינג (BringBring) המציע משלוח מזון תוך 4 שעות וללא תשלום מסופרמרקטים פרטיים, בו שותפה קוקה-קולה ישראל (החברה המרכזית למשקאות).

סופר-פארם העמידה בשלב הראשון מימון עם אופציה להגיע להחזקה של עד 25% ומצטרפת למשקיעים הקיימים בחברה, וביניהם החברה המרכזית למשקאות קלים (קוקה-קולה ישראל), אשר השקיעה במיזם במהלך 2017, והמשקיע הפרטי ג'ייקוב גרשוני, לצד היזמים המגיעים מתחומי הקמעונאות והטכנולוגיה, אופיר שטיינברג, אלון זמיר, שי בז'רנו, חניאל אלמקייס, אבי יעקב ויוסף גבאי.

ברינג ברינג הוא מיזם מקוון המבטיח להביא משלוחים מהסופרמרקט לצרכן בחינם בתוך 4 שעות בלבד, באמצעות משלוח מסופרמרקטים פרטיים שכונתיים. המיזם מנסה למנף את הצמיחה היחסית בשוק הקמעונאים הפרטיים והשכונתיים ולהתחרות מול אתרי האונליין של רשתות המזון בהזמנות של מעל 200 שקל.

סופר-פארם מתעניינת במיזם המזון לאחר שסימנה לעצמה להיכנס לתחום, המהווה הוצאה משמעותית ביותר בכרטיס האשראי - זירה שעד היום היא לא הייתה חלק ממנה. לכך נוספה העובדה שהתחרות בזירת קמעונאות מוצרי הצריכה התחממה עוד יותר לאחר ששופרסל רכשה את רשת ניו-פארם, המתחרה בסופר-פארם. בשיחה עם "גלובס" אומר ניצן לביא, מנכ"ל סופר-פארם: "במשך שנים חיפשנו שותף מזון במטרה להשלים ללקוח את היצע ההטבות בלייף סטייל ולהגדיל את השימושים בכרטיס". 

סופר פארם נכנסת לתחום המזון
 סופר פארם נכנסת לתחום המזון

להתמודד עם "המייל האחרון": משלוח מהיר

סופר-פארם, בניהולו של ניצן לביא, מפעילה כיום את לייף סטייל, מועדון לקוחות מבוסס כרטיס אשראי, המונה כ-600 אלף כרטיסים. בשנים האחרונות רפורמת שטרום שינתה את המציאות בתחום כרטיסי האשראי והביאה את שחקניות המזון הגדולות כמו שופרסל, ויקטורי, רמי לוי ואחרות, לטפח מועדון כרטיסי אשראי חוץ-בנקאי וליהנות מהעמלות, כשבשנה האחרונה הן אף הקימו פעילות משותפת עם חברות האשראי, מה שמאפשר להן גם להגדיל את הרווחים עבורן. כיוון שכך, ומשום שרשתות המזון משווקות גם מוצרי פארם, הדבר הקשה על סופר-פארם להכנס לתחום ולמצוא שחקנית שאינה מתחרה ישירה שלה. כך, ברינג ברינג למעשה פתחה עבור סופר-פארם את הדלת הזו.

לדברי לביא, "זהו אתגר מאוד גדול. ברור לנו שאנחנו לא קמעונאי מזון, וגם אין לנו שום כוונה, בעתיד הנראה לעין, להיות שחקן מזון עם רשת פיזית של מזון בסופר - כשרשת מגה עמדה למכירה, אפילו לא הסתכלנו על זה". אבל אז הגיעה הזדמנות מבחינתו להשקעה בשחקנית שאינה מתחרה ישירה ונמצאת בתחילת דרכה. "ברינג ברינג הגיעה אלינו לשולחן כאיזושהי אלטרנטיבה, והתייחסנו אליה כמו אל סטארט-אפ ייחודי מאוד. כמו בכל סטארט-אפ, יש לו רעיון שעונה על צורך ברמה פורצת דרך, אך מאידך יש לו גם רמת סיכון כזו או אחרת שהוא יצליח או לא יצליח. מבחינת סופר-פארם, הפוטנציאל בטווח הארוך הוא בראש ובראשונה בהצעה ללקוחות מועדון לייף סטייל. אנחנו מחפשים פתרונות שיעזרו להצטיין בישורת האחרונה, וזה אחד מהם".

אחד האתגרים המהותיים היום עבור קמעונאיות שפועלות באונליין הוא מה שמכונה "ה-Last mile", או בעברית "המייל האחרון" או "הקילומטר האחרון". הביטוי מתייחס לשלב האחרון בשרשרת ההפצה של משלוחי האונליין, בו הקמעונאית נדרשת להביא את המשלוח עד לבית של הצרכן הסופי בפרק זמן קצר ככל האפשר. זה השלב בשרשרת ההפצה שמאתגר את כל הקמעונאיות, ובייחוד כשמדובר במזון טרי שצריך להישמר בקירור ולהגיע לנקודות מרוחקות בתוך פרק זמן קצר שיתאים ללקוח.

היום קמעונאיות בארץ ובעולם מודות שהן מפסידות כסף על המשלוחים באונליין גם כשהצרכנים נדרשים לשלם עליהם. נכון לעכשיו ברינג ברינג, כמו גם שחקניות מקוונות אחרות, פועלת באזורים מוגבלים. אבל במקרה שתידרש להרחיב את הפעילות - איך היא תוכל להמשיך לספק משלוחים בחינם בתוך 4 שעות ולהישאר רווחית?

"אלה שאלות מאתגרות מאוד, שאני לא בטוח שיש לי את כל התשובות הטובות אליהן כרגע. לבעלי ברינג ברינג וליזמים יש פתרונות ייחודיים מאוד, והם מהווים יתרון גדול מאוד שעוד אין בשוק.

"המודל הזה מייצר שותפות ושילוב של משאבים וכוחות ויכולות לשחקנים קטנים, ויכולת לתת מענה מהיר בצורה מאוד טובה שאין כיום בשוק - משלוח תוך 4 שעות. מכל הבדיקות שעשינו עד עכשיו - זה עובד. להגיד שבהיקפים מאוד גדולים זה יצליח, ולא יהיו לו אתגרים משמעותיים מאוד על המודל? זו שאלה שאין לי עליה תשובה היום. אני מאוד מקווה ומאמין שזה יצליח, ואנחנו נעשה את הכל על מנת שזה יקרה".

כיום בסופר-פארם, לצד מוצרי הטואלטיקה והקוסמטיקה, נמכרים מוצרי מזון יבשים כמו דגני בוקר או שימורי טונה, אך היא אינה מציעה מכירה של מוצרי מזון טריים. לביא מסמן מטרה ברורה: חיבור בין המזון למועדון האשראי של הרשת. "אנחנו רוצים להציע ללקוחות של סופר-פארם, ובפרט ללקוחות לייף סטייל, להשלים את הקניות שלהם למוצרי מזון טריים, באיכות טובה ובמהירות".

מה הם האזורים שבו המיזם פועל?

"עדיין אין מענה בכל הארץ. אנחנו מאמינים ברמת שירותיות שתכסה אזור אחרי אזור, ולא מיד ברמה הארצית כמו שמצפים מסופר-פארם. מבחינת הסופר הבינוני שחובר אליהם, יש יתרון אדיר: הם לא מציעים קניות מקוונות בעצמם ולא יהיו שחקנים בזירה הזו, כך שברינג ברינג מביא להם הכנסה נוספת מהאוקיינוס הגדול הזה שהם לא יודעים לשחות בו. זה מענה שונה מאשר רמי לוי או יינות ביתן, ומציע יתרון אדיר עם היקפי מכירה משמעותיים, בדגש על ימי רביעי-שישי עם מענה עד הבית ב-4 שעות".

מתקשים לייצר קנייה אימפולסיבית מקוונת

סופר-פארם, שבשליטת ליאון קופלר, זכורה כמי שהמתינה מספר שנים לפני עלייתה לאוויר עם פעילות מכירה באונליין, על אף שהחזיקה בתשתיות מוכנות, בין היתר בשל החשש מנגיסה במכירות בחנויות הפיזיות. הרשת ידועה בחוויית הקנייה האטרקטיבית שלה: צרכנים נכנסים לסניף בין היתר כדי לרכוש תרופות, אבל בדרך לקופה מתפתים לרכוש לא מעט מוצרים נוספים, בעיקר כאלה שלא היו בתכנון - מה שמכונה בענף קנייה אימפולסיבית, בניגוד לקנייה מתוכננת. אלא שאת החוויה הזו בדיוק מתקשים בכל העולם לייצר באונליין.

כך או כך, נראה כי ההיסוס של סופר-פארם בכניסה לאונליין התפוגג, וכעת היא מבצעת עוד פעולות שמטרתן להתחמש מול הקמעונאית הישראלית ששולטת כיום במכירות האונליין בתחום - שופרסל, שמכירות האונליין שלה מהוות כבר קרוב ל-14% מהמחזור שלה. בחודש הבא צפויה שופרסל להשיק מחדש את רשת ניו-פארם תחת השם BE, ובסופר-פארם, באופן טבעי, מבקשים להיערך.

לפי הערכות בענף, שוק המסחר המקוון בתחום מוצרי המזון והצריכה מגיע להיקף שנתי של למעלה מ-2 מיליארד שקל, והוא נשלט על-ידי שופרסל אונליין, שמוכרת בקצב של כ-1.5 מיליארד שקל בשנה. עם עלייתה לאוויר הכריזה ברינג ברינג כי היא "מכוונת להיות מספר שתיים חזק".

לדברי לביא, היקפי הפעילות באונליין בסופר-פארם עדיין נמוכים ובאחוזים בודדים שכן היא טרם ביצעה השקה רשמית, אך הכוח שלה הוא בכך שהיא מצליחה להביא גם את לקוחות האונליין לאיסוף מהסניפים, בתשלום. לדבריו 40% מהקניות באונליין מתבצעות בשיטה של איסוף מהסניף בתוך 3 שעות.

באחרונה נחשף ב"גלובס" כי סופר-פארם חברה גם לסטארט-אפ קומונסנס רובוטיקס, רובוטים חכמים שאמורים לאפשר לה בעתיד להציע ללקוחותיה משלוח בתוך שעה, כשבימים אלה יחל המרכז הראשון של הסטארט-אפ להפעיל פיילוט מהמרכז הלוגסיטי הראשון בחולון. 

ברינג ברינג: להביא את הסופרמרקט הקטן הביתה

מאחורי ברינג ברינג, שבתחילת דרכו הושקעו בו למעלה מעשרה מיליון שקלים, עומדים איש העסקים אופיר שטיינברג, שכיהן בעברו במספר תפקידים בתחום הלוגיסטיקה והקמעונאות, ביניהם מנכ"ל בקבוצת דיפלומט; ואלון זמיר, לשעבר סמנכ"ל השיווק של קוקה-קולה בישראל.

הרעיון: במקום להחזיק מחסנים מלאים, האתר ייצור מאגר של עשרות סופרמרקטים, כשהליך הסליקה יתבצע באמצעות ברינג ברינג, ויחבר את הצרכן לסופר הקרוב ביותר שילקט עבורו את ההזמנה. אך בברינג ברינג מדגישים כי לא מדובר בחברת שליחויות או לוגיסטיקה: "מבחינת הצרכן החוויה היא של סופרמרקט אונליין", אמר בעבר ל"גלובס" אופיר שטיינברג, מנכ"ל ברינג ברינג.

לפי ברינג ברינג, היתרון למינימרקטים השכונתיים הוא הגדלת סל הקנייה במינימרקטים השכונתיים, שהיקפה הממוצע היא 75 שקל, ונחשבת לקנייה משלימה, כשהיא מבטיחה להגדיל אותה לסל שנהוג כיום ברשתות הדיסקאונט - בהיקף של עד 500 שקל.

אך לא כל סופר פרטי יכול לקחת חלק במיזם: הדרישה המינימלית היא מחזור חודשי של למעלה מחצי מיליון שקל, עם מספר עובדים שיאפשר להכיל מספר משמעותי של הזמנות ביום. עם הקמתו הצהירו היזמים כי יש מעל 1,000 עסקים שמתאימים לדרישה. כיום הפריסה מכסה בעיקר את גוש דן.

ברינג ברינג נוסדה ב-2017, והמטה שלה ממוקם בעזריאלי-ראשונים בראשון-לציון. כיום מועסקים בברינג ברינג 25 עובדים, מחציתם בתחום הטכנולוגיה והיתר בתחומי שירות לקוחות ותפעול. כאמור, מאחורי הפרויקט עומדים 7 יזמים, אשר צירפו אליהם משקיעים פרטיים ואת החברה המרכזית למשקאות קלים שבשליטת דודי ורטהיים.