מערך הסייבר הלאומי: פעלנו עם פייסבוק וטוויטר להסרת אלפי חשבונות מזויפים

"עד כה הוסרו אלפי חשבונות פיקטיביים ומשתמשים שזוהו כמופעלים על ידי בוטים" מסרו היום ממערך הסייבר הממשלתי • בדיון של ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת המתקיים עכשיו התריעו חברי הכנסת כי המצב בשטח מנותק מהיכולת הנוכחית של המערכות הממשלתיות להתמודד עם התופעה • עזריה: "אני הייתי במערכת הבחירות המוניציפלית עכשיו, ואני לא זוכרת כמות כזו של פייק ניוז"

מארק צוקרברג / צילום: רויטרס
מארק צוקרברג / צילום: רויטרס

"מערך הסייבר הישראלי משתף פעולה עם כל הרשתות החברתיות הגדולות ועד כה הוסרו אלפי חשבונות פיקטיביים ומשתמשים שזוהו כמופעלים על ידי בוטים", כך אמר ארז תדהר ממערך הסייבר הממשלתי בדיון של ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת המתקיים עכשיו.

לדבריו, מערך הסייבר אינו מסיר משתמשים מזויפים בעצמו, וגם אינו מתערב בתכנים המופצים אלא עוסק בזיהוי מגמות ומתקפות ועם איתור מתקפה - בנטרולה באמצעות הפלטפורמה הרלוונטית. לדבריו, החברות הבינלאומיות משתפות פעולה עם הממשלה ובידיהם הכלים לזהות חשבונות פיקטיביים.

ג'ורדנה קוטלר, ראש תחום מדיניות בפייסבוק ישראל, אמרה כי החברה עומדת לעקוב מקרוב אחר מתקפות וניסיונות זיוף בסמוך לבחירות: "אנחנו נהיה פה בשטח, וגם הצוותים שלנו יושבים בחו"ל, ואנחנו רוצים לסמוך על אותם גורמים בשטח שמכירים את הטרנדים ואת מה שחשוב לנו".

לדבריה, פייסבוק משתפת פעולה עם מערך הסייבר הלאומי בתיאום עם ועדת הבחירות המרכזית, וכבר התקיימו פגישות משותפות של כל הגופים לקראת הבחירות. עוד היא אמרה כי אין הסדר סודי בין פייסבוק לממשלה, וכי פייסבוק מקבלת פניות לחסימת משתמשים מזויפים מוועדת הסייבר של משרד המשפטים, ואולם בקשות אלה לא מקבלות עדיפות על פניות דומות מהציבור הרחב.

בשיחה עם "גלובס" הוסיפה קוטלר כי בקרוב תפתח פייסבוק לגולשים בישראל אפשרויות חדשות לבדיקת משתמשים או פוסטים חשודים, אפשרויות שכבר קיימות כיום במדינות אחרות.

חברי הכנסת התריעו כי המצב בשטח מנותק מהיכולת הנוכחית של המערכות הממשלתיות להתמודד עם התופעה. "אני הייתי במערכת הבחירות המוניציפלית עכשיו, ואני לא זוכרת כמות כזו של פייק ניוז וניסיונות להשפיע באמצעות דיונים ברשתות חברתיות עם משתמשים בודדים שמשפיעים על הרוב הדומם," אמרה חברת הכנסת רחל עזריה מסיעת כולנו. לעומתה, הזהירה ח"כ רויטל סוויד מהמחנה הציוני מפני הסרה סיטונאית של משתמשים מבלי שיש פיקוח ציבורי על עבודת מערך הסייבר.