אסם | בלעדי

החגים שהיו: הציבור קנה פחות מזון אבל שתה יותר

נתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס" מגלים כי חברות המשקאות הגדולות - החברה המרכזית, טמפו ויפאורה תבורי - גדלו בנתח השוק ובמכירות הכספיות בחודש ספטמבר • מנגד, יצרניות המזון הגדולות - בעיקר תנובה, שטראוס ואסם - קטנו

סופרמרקט / צילום: תמר מצפי
סופרמרקט / צילום: תמר מצפי

החגים עשו טוב ליצרניות המשקאות הגדולות ופחות טוב ליצרניות המזון. נתוני סטורנקסט לחודש ספטמבר 2018, שהגיעו לידי "גלובס", מצביעים על כך שחברות המשקאות - החברה המרכזית (קוקה-קולה ישראל), טמפו ויפאורה תבורי - גדלו בנתח השוק ובמכירות הכספיות בספטמבר (חודש החגים), ואילו יצרניות המזון הגדולות ביותר שנסמכות על מזון דווקא קטנו, ובכלל זה גם שטראוס שלא ממש מכירה את הכיוון של ירידה בנתח השוק.

תנובה ושטראוס ממש לא אהבו את חודש החגים שהיה רווי בימי מנוחה ובארוחות חג, והן רשמו ירידה יחסית במכירות הכספיות ביחס לספטמבר הקודם, שלפחות חלק ממנה ניתן לייחס לעיתוי החגים שחלו מוקדם השנה. עם זאת, מתחילת השנה, במהלך שלושת הרבעונים הראשונים, שטראוס ואסם מציגות גידול בנתח השוק, ואילו תנובה עדיין נמצאת במגמת קיטון.

ימי מכירה מועטים 

ספטמבר 2018, שהתאפיין לא רק במיעוט של ימי קניות אלא גם במיעוט של ימי מכירה, הניב מכירות של מוצרי צריכה בהיקף כולל של 3.13 מיליארד שקל - גידול של כ-2% ביחס לספטמבר 2017 ונמוך ממכירות של 3.26 מיליארד שקל בספטמבר 2016. הגידול השנה נובע כאמור בעיקר לאור העובדה שכלל חגי תשרי חלו השנה בספטמבר, כולל חג הסוכות שחל בשנה שעברה בחודש אוקטובר.

תנובה, חברת המזון הגדולה בישראל בניהולו של אייל מליס, איבדה בספטמבר 2.1% מנתח השוק שלה לעומת אשתקד, שעמד בחודש האחרון על פחות מ-15% משוק מוצרי הצריכה. על אף הירידה בנתח השוק מתחילת השנה, החברה רשמה בחודשים ינואר-ספטמבר מכירות בהיקף של 4.4 מיליארד שקל - גידול של 1.8% במכירות ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, שמתבטא בתוספת למכר של 78 מיליון שקל. 

נזכיר כי תנובה העלתה בקיץ האחרון את מחירי מוצרי החלב שלה לרשתות, עלייה שככל הנראה עדיין לא באה לידי ביטוי באופן מלא בחודש ספטמבר, שכן ברוב הרשתות הגדולות דחו את עליית המחירים עד אחרי החג.

עבור שטראוס, השחקנית השנייה בגודלה בשוק המזון בישראל בניהולו של גיורא בר-דעה, ספטמבר זהו החודש הראשון מזה תקופה ארוכה שבו היא אינה מציגה גידול ואף יורדת ירידה של 2.2% בנתח השוק שלה ביחס לספטמבר אשתקד. ואולם בהסתכלות שנתית היא רושמת עלייה גם בנתח השוק וגם במכירות שהסתכמו ב-3.3 מיליארד שקל, עם גידול משמעותי במכירות של כ-6%, שמתבטא בתוספת של 187 מיליון שקל למכירות מתחילת השנה.

גם קבוצת אסם-נסטלה, בניהולו של אבי בן-אסאייג, רשמה ירידה בנתח השוק בחודש שעבר, אולם בהסתכלות על תשעת החודשים מתחילת השנה היא מציגה עלייה 1.3% גם בנתח השוק וגם במכירות. היקף המכירות של אסם מתחילת השנה עמד על 2.8 מיליארד שקל -  צמיחה של למעלה מ-5%. 

החגים עשו טוב
 החגים עשו טוב

גידול של 3.8% בהיקף המכירות  

החברה המרכזית (קוקה-קולה ישראל וטרה) בניהולו של יורם שגיא, צמחה בנתח השוק בכמעט 3%. ואולם ב-9 החודשים הראשונים של השנה היא רשמה ירידה קלה בנתח השוק של קרוב לאחוז, זאת לצד גידול במכירות של 3% שהסתכמו בכ-2 מיליארד שקל.

גם עבור יבואנית ויצרנית מוצרי המזון והטואלטיקה יוניליוור בניהולה של ענת גבריאל, ספטמבר הביא ירידה בנתחי השוק - שנמשכת מתחילת השנה - לצד גידול במכירות של כ-2% בתשעת החודשים הראשונים של 2018. המכירות של יוניליוור בינואר-ספטמבר הסתכמו בכ-1.1 מיליארד שקל.

כך או כך, מתחילת השנה עומד היקף המכירות בשוק המבורקד על 28.13 מיליארד שקל, גידול של כ-3.8% ביחס למכירות כספיות של כ-27.1 מיליארד שקל שנרשמו בתקופה המקבילה ב-2017. לשם השוואה, ב-2016 וב-2015 הסתכמו המכירות בהיקף כולל של כ-26.74 מיליארד שקל ו-26.6 מיליארד שקל, בהתאמה.