"נצליח לעכב את המוות, והילדים שלנו יחיו בממוצע 110 שנים"

יזמים וממציאים שיתפו את הקהל בתחזיות לתעשיית ההייטק ב-2020 בפאנל "קפסולת הזמן" שנערך אתמול בכנס Journey של EY ישראל ו"גלובס" • ינקי מרגלית: "התחזית שלי היא שבתוך חמש שנים, ההומוספיאנס 2.0 יפריד את עצמו מיתר הההומוספיאנס"

פאנל "קפסולת הזמן" בכנס Journey / צילום: איל יצהר
פאנל "קפסולת הזמן" בכנס Journey / צילום: איל יצהר

במסגרת פאנל "קפסולת הזמן", שנערך אתמול בכנס Journey של EY ישראל ו"גלובס", יזמים וממציאים שיתפו את הקהל בתחזיות לתעשיית ההייטק ב-2020. כך, גיגי לוי, מייסד ושותף בקרן הסיד NFX אמר כי "התחום שמרגש אותי ביותר זה תחום הביולוגיה הסינטטית, שזה שילוב בין דאטה וביולוגיה. עלות האוטומציה, ה-AI, וריצוף ה-DNA יורדת בשנים האחרונות, והיום לראשונה, אנחנו יכולים להפעיל AI בתחום הביולוגיה. ביולוגיה הפכה לדבר שאפשר לעשות לו האקינג. בינתיים רגולוציה מאטה אותנו, אבל התחזית שלי היא שמרבית ההייטק המוכשר יעבור לתחום הביולוגיה ועוד חמש שנים מרבית חדי הקרן החדשים יהיו בתחום הביולוגיה. המוות הוא בלתי נמנע, אבל אם אנחנו יכולים, אני לא רואה למה שלא ננסה למנוע או לעכב אותו. לדעתי הילדים שלנו יחיו בממוצע 110 שנה".

עדי אופק, מנכ"לית המחקר והפיתוח של יצרנית המכוניות מרצדס בתל אביב, חזתה כי בעוד חמש שנים תעשיית הרכב תעבור למודלים עסקיים שונים, המשלבים מיקרו-מוביליות, דאטה, קישוריות, ויצירת חוויות תחבורה אינדיבידואליות וירוקות שיאפשרו למשתמשים למלא את צרכיהם האישיים. "זה ישנה את תעשיית הביטוח, הבריאות ותעשיות רבות. בעוד חמש שנים יהיו לנו הרבה יותר תחבורה שיתופית, ונשיק רכב מרצדס אוטונומי לגמרי", אמרה אופק, וצפתה שעד 2025 בין 15% ל-25% מהרכבים יהיו חשמליים. היא הוסיפה כי עד 2022 למרצדס יהיו 10 דגמים חשמליים לחלוטין.

מאיה זהבי, מומחית ותיקה בתחום הקריפטו טענה כי "דאטה זה הזהב החדש, ואנחנו צריכים אתים לחפור אותו, והם כוחות חישוב - מעבדים. המטרה שלנו היא חישוב, ואלה יהיו המוצרים החדשים שלנו. אנחנו נסמוך על גורם שלישי, או על עצמנו, כדי לדעת איך להתנהג בעולם, על בסיס הדאטה הזה. אנחנו לא נחלוק את הדאטה שלנו, או מטה דאטה על הדאטה שלנו. אנחנו נראה שלוש מערכות פיננסיות: המערכת שאנחנו מכירים היום, מערכת פתוחה של הבלוקצ'יין, ומערכת שלישית, בה כמה ממשלות ישלטו בכל הדאטה, לשם מושכת סין או מצד שני, מערכת בה כל הדאטה יהיה פרטי לגמרי, לשם מושך המערב".

אסף ונד, מייסד משותף ומנכ״ל חברת האינשורטק Hippo צופה ש״החדשנות בביטוח תלך ותחליף את גישות הביטוח הקיימות. כדי לקלוט הרבה יותר מידע על הלקוח, יכול להיות שיהיו חברות שיתנו ללקוחות מתקני IoT במתנה, וביחד איתם גם חבילה של ביטוח. התחזית היא שבשנים הקרובות יכול להיות שחברות המבטחות לא יהיו חברות ביטוח, לא אף אחת מהחברות הנוכחיות. אולי אלה יהיו בכלל אמזון וקומקסט שיבטחו את הלקוחות בשנים הבאות״.

ינקי מרגלית, יזם ומשקיע, אמר בפאנל כי "אנחנו צופים בדקות האחרונות של ההומוספיאנס כמין. זה הזמן להפסיק לדבר על טכנולוגיה, כי זה לא סביב טכנולוגיה, בואו נדבר על האנושות, עלינו, ועל השלב הבא. לפני 40 אלף שנה אנשים החלו לדבר, והשינוי הזה ייצר את ההומוספיאנס. כיום, אנחנו מייצרים את ההומוספיאנס 2.0. בואו לא נדבר על מה שאנחנו יכולים לעשות, אלא על מה שאנחנו רוצים לעשות. התחזית שלי היא שבתוך חמש שנים, זה יהיה ברור לכולנו, שההומוספיאנס 2.0 יפריד את עצמו מיתר הההומוספיאנס. ואנחנו נצטרך לשאול את עצמנו, מה יהיה הפרמטר שיפריד אותנו למי שיתקדם אל עבר העתיד, ומי שישאר מאחור".

ברק פרידור, שותף מנהל בחברת Saban Ventures הציג בפאנל לא אחת אלא 15 תחזיות שהוא צופה שיתממשו עד שנת 2020, ביניהן צפה כי אחד מתוך כל שמונה מכשירי טלפון יהיו מתקפלים, ששידורי eSports ( ליגות משחקי מחשב) יגברו על שידורי ספורט מסורתיים, וכי כולם יהיו מחוברים לכולם יהיו מחוברים לשירות בידור אחד שיכלול בתוכו סטרימינג של וידאו, מוזיקה וגישה למשחקים. בנוסף צפה פרידור כי טכנולוגיית הבלוקצ'יין תהיה זו בה ייעשה שימוש על מנת לנהל זכויות דיגיטליות. פרידור אף טוען כי יהיו הוכחות מדעיות לבעיות הבריאותיות שנגרמות מהמכשירים הסלולריים, וכי תוחל רגולציה על שימוש בסלולרי כדי למנוע התמכרות. לבסוף, אמר פרידור כי נטפליקס תהיה חברת פורצ'ן 100 וכי אפל ודיסני יתאחדו לחברה אחת לאחר שאפל תרכוש את דיסני.

אייל מילר, מנכ״ל Samsung NEXT בתל אביב, טען כי ״בעשור הקרוב השוק יוצף במוצרים קסומים עם טכנולוגיות IoT שכולם מחוברים וכולם מעבירים ומקבלים מידע והרשת תוצף בזטא-בייטים של נתונים שיכולות מחשוב הענן הנוכחיות פשוט לא יוכלו לעמוד בהם. כמו שמחשבי המיינפריים של פעם לא יכלו לעמוד בעומס המידע הנוכחי, כך מערכות הענן וכל הדאטה סנטר לא יוכלו לטפל בכמויות המידע הצפויות. בסמסנונג נקסט אנחנו מאמינים שהפיתרון הוא ביזור. התחזית שלי שבעוד עשר שנים מיחשוב הענן יוחלף במיחשוב קצה, והיקף המיחשוב במכשירים ניידים וסמארטפונים יהיה לפחות בהיקף של מיחשוב הענן״.