מודי'ס הורידה את דירוג החוב של איטליה ל-Baa3

מודי'ס הורידה את הדירוג לדרגה אחת מעל לדירוג זבל בשל חשש מתוכנית התקציב של הממשלה • התקציב החדש של המדינה מגדיל את הגירעון ב-2.4%

שר האוצר האיטלקי, ג'ובאני טרייה / צילום: רויטרס
שר האוצר האיטלקי, ג'ובאני טרייה / צילום: רויטרס

חברת הדירוג מודי'ס הורידה אתמול (ו') את דירוג החוב של ממשלת איטליה בדרגה אחת מעל לדירוג זבל. זאת בשל חשש מתוכנית התקציב של הממשלה. עם זאת, חברת הדירוג ציינה כי התחזית שלה למדינה יציבה - דבר שעשוי להרגיע את חששות המשקיעים. 

מוד'יס הודירה את דירוג החוב מ-"Baa2" ל-"Baa3" חמישה חודשים בלבד לאחר שהזהירה כי הכלכלה השלישית בגודלה באירופה עשויה לקבל הורדת דירוג. 

חברת הדירוג אמרה כי הסיבה העיקרית להורדה הייתה התקציב החדש של ממשלת איטליה, שמגדיל את הגירעון ב-2.4% - פי 3 מתכנון הממשלה הקודמת. לטענת מוד'יס, המשמעות של צעד זה הוא שהחוב צפוי להישאר על 130% מהתמ"ג בשנים הקרובות במקום להצטמצם. "זה הופך את איטליה לרגישה לאירועים לא צפויים, במיוחד להיחלשות בצמיחה", נכתב בהצהרה של מוד'יס. 

החשש מהתקציב האיטלקי השפיע לרעה על האג"ח הממשלתיות האיטלקיות, והמרווח בין האג"ח הגרמניות והאג"ח האיטלקיות ל-10 שנים הגיע אתמול לשיא של 5.5 שנים. 

הממשלה האיטלקית, שנכנסה לתפקיד ביוני, אמרה שכדי להאיץ את הכלכלה במדינה צריך להגדיל את ההוצאות. התקציב מבטיח להחיל שכר מינימום, לחתוך מסים ולמתן רפורמה פנסיונית מ-2011. 

"רוב השינוי בהוצאות הממשלה הוא מבני ביסודי, דבר שיקשה על החזרת המצב לקודמתו", כתבו במוד'יס. חברת הדירוג ציינה כי הצעדים של הממשלה אמנם צפויים להאיץ את הכלכלה, אך מדובר בהשפעה קטנה יותר מזו שחוזה הממשל.