המתחרה המרכזית של כים ניר תבקש להפעיל במקומה את טייסת הכיבוי

תלם תעופה תבקש מבית המשפט לפעיל את טייסת הכיבוי היחידה בארץ במקום כים ניר, שנמצאת בהליכי פירוק • מחר ייכנס לתוקף סכסוך העבודה שהכריזו עליו עובדי כים ניר

בעקבות בקשת כים ניר לצו הקפאת הליכים: תלם תעופה, המתחרה העיקרית לפעילות של כים ניר בתחום התעופה החקלאית, תבקש מבית המשפט להעביר לידיה את האחריות להפעלת טייסת הכיבוי האווירי של החברה, תוך קליטה של כ-40 עובדי הטייסת, כך נודע ל"גלובס".

בתגובה לדברים אמרו גורמים בכירים בענף כי לתלם תעופה יש את כל האישורים המתאימים שמאפשרים לה להפעיל את הטייסת, דבר שסותר את טענת כים ניר כי אם החברה תקרוס, תיפגע פעילות טייסת הכיבוי וזאת בהיעדר מפעיל חלופי למערך זה. עוד טענו הגורמים כי תלם תעופה כבר הפעילה בעבר שירותים של כיבוי אווירי, השתתפה בכיבוי השריפה בכרמל ב-2010 וחדלה לפעול בתחום בעקבות הקמת טייסת הכיבוי ב-2011.

בכוונת תלם תעופה להציג לבית המשפט, שידון בבקשה של כים ניר באמצע השבוע, תוכנית סדורה להפעלת הטייסת במתכונתה המלאה ולפי תוכנית הפריסה הנוכחית שלה ולקליטת הטייסים וצוותי הקרקע לפי תנאי ההעסקה שלהם בכים ניר.

מחר ייכנס לתוקף סכסוך העבודה שעובדי כים ניר הכריזו ביחד עם ההסתדרות הכללית לפני כשבועיים. העובדים מתכוונים לפתוח בצעדים ארגונים הכוללים את השבתת כל פעילות החברה. גורמים בחברה אמרו ל"גלובס" כי בכוונת העובדים להשבית גם את פעילות טייסת הכיבוי. בהנהלת החברה אמרו כי עוד היום תוגש בקשה דחופה לבית המשפט להוצאת צו שימנע את השבתת הטייסת.

טייסת הכיבוי של כים ניר כוללת 14 מטוסים מסוג אייר טרקטור שבבעלות אלביט מערכות, והחברה חתומה מול המשרד לביטחון פנים על הסכם להפעלת הטייסת. כים ניר היא קבלנית משנה של אלביט, שמפעילה עבורה את הטייסת, מעסיקה את הטייסים ואת צוותי הקרקע ואמונה על הפריסה הארצית של המטוסים, באופן שיאפשרו זמן תגובה מהיר לאירועי שריפה.

אלביט מספקת למטוסי הכיבוי שירותי אחזקה שוטפים, ומשלמת לכים ניר מדי חודש תשלום קבוע של 1.05 מיליון שקל, בתוספת תשלומים על שעות כוננות ושעות טיסה. עבור כים ניר מדובר בהכנסה קבועה ובטוחה שמסתכמת בכ-20 מיליון שקל בשנה.

נוסף על הפעלת טייסת הכיבוי, כים ניר מספקת שירותי ריסוס ודישון אווירי, הטלת פיתיונות לחיסון של בעלי חיים מפני כלבת וריסוס עשבייה ליד בסיסי צה"ל ואזורים רגישים שסמוכים לגבולות המדינה, שטיפת כבלים להולכת חשמל, שירותי תחזוקה לכלי טייס שונים ועוד.

עם הלקוחות של כים ניר נמנים משרד החקלאות, המשרד להגנת הסביבה, מועצת הצמחים, ארגונים חקלאיים גדולים שמאגדים מושבים וקיבוצים, חברת החשמל, חברות ביטחוניות ועוד. המחזור השנתי של כים ניר בתחום זה מסתכם ביותר מ-25 מיליון שקל.

למרות זאת החברה צברה חובות כבדים שמסתכמים לפי בקשת הפירוק שהגישו 120 עובדיה באמצעות עורכי הדין גלילה ואלון בורנשטיין בכ-40 מיליון שקל, לא כולל הלוואת בעלים בגובה של 25 מיליון שקל. בבקשה נטען כי החברה חדלת פירעון בשל חובותיה הרבים לנושים, חייבת מיליוני שקלים לעובדים, טרם שילמה להם את משכורות ספטמבר, לא הפרישה לקופותיהם מזה חודשים ובעלת חוב של כמה מיליונים לביטוח הלאומי.

ההסבר של כים ניר למשבר הוא קושי בהגעת כספי המכירה של החברה מהבעלים החדש, עמית אברמוביץ' שעומד בראש חברת טומהוק. אברמוביץ' חתם על הסכם לרכישת החברה מהבעלים שלה, אלכס אכטמן בסכום של 28 מיליון שקל. ההסכם נחתם בפברואר השנה וההסבר בכים ניר לעיכובים בהגעת הכסף, הוא בהגבלות למניעת הלבנת הון.

אלא שגורמים בענף מטילים ספק בהסבר הזה, וטוענים כי פעילותה של החברה הייתה הפסדית במשך זמן, באופן שהתשלומים הקבועים של אלביט על הפעלת טייסת הכיבוי סבסדו פעילויות אחרות שלה, כמו ריסוס אווירי של גידולים חקלאיים.

תלם הוקמה ב-2005 בידי קבוצה של עשרה משקיעים, שהמרכזי שבהם הוא מנכ"ל HP ישראל לשעבר, ד"ר אודי גרף. החברה מעסיקה כ-30 עובדים ונחשבת למתחרה הגדולה של כים ניר, כאשר כל אחת מהן שולטת במחצית מהענף.

גורם בענף מייחס לכים ניר ניסיונות ממושכים "לשבור מחירים", בניסיון "לחסל" את המתחרה: "כים ניר השתמשה בכספי המדינה, שמממנת את פעילות הכיבוי בתקציבים שמנים, לסבסוד פעילות הריסוס החקלאי, להוריד את המחירים ולחסל את המתחרה היחידה שלה. היא פנתה ללקוח מאוד גדול של תלם והציעה לו 50% הנחה על המחיר שהוא משלם לתלם. זאת הייתה השיטה: מחיר תלם, פחות הנחה של עשרות אחוזים. הסלוגן השגור ביותר בכים ניר היה 'מחסלים את תלם'.

מנכ"ל כים ניר אודי זהר טען כי בהפוך מטענות אלה, עם הקמתה חברת תלם היא שפעלה לכריתת הסכמים עם ארגוני חקלאים ובמסגרתם הורידה מחירים: "אני מכיר סלוגן אחר, שאנשי תלם ביקשו מעובדי כים ניר לבוא אליהם, כי הם עומדים לסגור את כים ניר", אמר והוסיף כי "הטענה שפעילות הטייסת מסבסדת את שאר הפעילויות שלנו, היא קשקוש מקושקש".

מאלביט מערכות נמסר כי "החברה מחויבת להמשך פעילותה הסדור של טייסת כיבוי האש, תוך מתן מענה מידי לכל אירוע. אנו רואים חשיבות לאומית בהמשכיות של פעילות הטייסת ונשתף פעולה עם כל הסדר שיבטיח זאת".