מכה לטלמרקטינג, הגנה לקשישים: חוק "אל תתקשרו אליי" עבר בקריאה ראשונה

החוק מציע להקים מאגר שמות ממשלתי של לקוחות המסרבים לקבל שיחות שיווקיות, ומטרתו להגן על צרכנים מוחלשים • החיסרון: יש לבקש להיכלל ברשימה באופן אקטיבי

טלמרקטינג / צילום: shutterstock
טלמרקטינג / צילום: shutterstock

אחרי הצעת החוק החשובה שעברה בשבוע שעבר בקריאה טרומית, אשר תחייב את חברות האשראי להפסיק לאפשר לחברות מפוקפקות מתחום הטלמרקטינג לחייב צרכנים על עסקאות שונות (בעיקר צרכנים קשישים) לפי קביעה של הרשות להגנת הצרכן, עברה אתמול (ג') בקריאה ראשונה הצעת חוק נוספת שתנסה לשים חומת מגן על הצרכנים המוחלשים, שהפכו מזמן לטרף קל מדי לשרלטנים שעושקים אותם באין-מפריע. העושק מתבצע בעיקר באמצעות שיחות טלפון המבוצעות על-ידי נציגי מכירות חסרי מצפון ש"דוחפים" להם מוצרים במאות ובאלפי שקלים.

החוק, "אל תתקשרו אליי" קובע כי ניתן יהיה לטלפן לצרכנים רק כשפרטיהם מופיעים במאגר מיוחד שהם ביקשו להשתייך אליו. לא ברור מי ירצה להשתייך למאגר כזה, אבל מה שברור הוא שהמציאות העגומה הפוגעת בצרכנים הובילה בעצמה לרעיון הזה.

החוק עבר בקריאה ראשונה בכנסת לאחר שאושר בוועדת השרים לחקיקה, והוא מציע כאמור להקים מאגר שמות ממשלתי של לקוחות המסרבים לקבל שיחות שיווקיות - "do not call list". ברירת המחדל תכלול מאגר בו יוכנסו מספרי הטלפון של מי שיבקש באופן אקטיבי להצטרף אליו.

נקודת המוצא של הצעת החוק שמקדמים שר הכלכלה אלי כהן, השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל והרשות להגנת הצרכן, היא שכיום יותר ויותר עסקאות מתבצעות באמצעות שיחות טלפון, וצרכנים רבים מוצאים את עצמם במצב בו מטרידים אותם טלפונית, גם אחרי שהם מבקשים שיסירו אותם מהרשימה.

"במרבית המקרים מדובר בחברות שיווק טלפוני שנטפלות לאוכלוסיות חלשות, ובהן קשישים ועולים חדשים, ומנצלות אותם עד תום... המצב החוקי הקיים לא מספק את ההגנה הנדרשת על הצרכנים ומאפשר הגנה על הצרכנים מפני שיווק טלפוני בעיקר לאחר מעשה. יתר על כן, אף שהחוק מאפשר אכיפה במקום בו בוצעה פרקטיקת שיווק מטעה ו/או לא הוגנת, קשה להוכיח זאת, ובפועל צרכנים רבים ניזוקים", כך לשון ההסבר לחוק.

המאגר החדש מבקש להצר מראש את חופש הפעולה של המשווקים, שרבים מהם פנו לאפיק הטלפוני על-ידי נציג אנושי, היות ששיטת שיווק זו מוחרגת מ"חוק הספאם" שנחקק לפני כ-10 שנים. החוק, נזכיר, מכליל פרסום אלקטרוני במייל, במסרון ובטלפון, והוא קובע כי מותר לשגר לצרכן הודעות פרסומיות רק לאחר שאישר את קבלתן. מה שחבל הוא שחוק הספאם לא אוסר על קבלת מסרים מפוליטיקאים - ומכאן הטלפונים המטרידים שכולנו חווים בימים אלה לקראת הבחירות המקומיות - אלה מותרים על-פי החוק, וגם הם לא יוחרגו ממאגר כזה או אחר.