אחרי שש שנים, הסתיים שלב התכנון של מסילת הרכבת שתעבור לאורך כביש 6

כשברקע תקלות משמעותיות ברכבת המהירה, ביטולי נסיעות ועומסים בקרונות, במשרד התחבורה הסתיים שלב התכנון המוקדם של פרויקט המסילה המזרחית • לפי התכנון: לראשונה תעצור הרכבת ביישובים ערביים • עבודות התשתית אמורות להתחיל ב-2020 ויעד הסיום הוא 2026

ישראל כ"ץ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
ישראל כ"ץ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

ברכבת ישראל ובמשרד התחבורה משדרים לאחרונה אופטימיות, ונראה שיש להם סיבה טובה. בעוד שרכבות ברחבי הארץ סובלות מעומסים כבדים ותקלות חוזרות, פרויקט הקמת המסילה המזרחית יכול לסמן עבורם את נקודת האור בקצה המנהרה.

הפרויקט שיחבר בין חדרה ללוד נמצא על השולחן, ומכונה בישיבות פנימיות במשרד התחבורה "כביש 6 של הרכבת". ל"גלובס" נודע שכעת הפרויקט יוצא לדרך, לאחר יותר משש שנים בהן היה מצוי בשלב התכנון המוקדם.

הדמיה של המסילה המזרחית של רכבת ישראל / צילום: משרד התחבורה
 הדמיה של המסילה המזרחית של רכבת ישראל / צילום: משרד התחבורה

חברת נתיבי ישראל, האחראית על תכנון הפרויקט, השלימה תפיסה של 90% מתוואי המסילה המתוכננת שבתחום אחריותה. הכוונה היא להפקעת הקרקעות וגידור שטחי העבודות. בעוד חודשיים החברה צפויה להתחיל בקידום זמינות של הפרויקט - העתקת תשתיות והקמת דרכי שירות לעבודות המתוכננות בתוואי המסילה. בנוסף, נתיבי ישראל החלה בתכנון מפורט של הפרויקט.

פרויקט המסילה המזרחית שנועד להפחית משמעותית את העומס ולהגביר את תדירות הרכבות, מתקדם בעצלתיים. אישור תוכנית (תב"ע) המסילה המזרחית התקבל כבר לפני שש שנים וחצי, וחיכה לסיום השלב התכנוני. על פי גורמים בענף התחבורה, אחת הסיבות להתארכות הממושכת של השלב התכנוני היא חוסר תקצוב, והכסף למימונו עבר בפועל רק לפני מספר חודשים.

התחנות לאורך תוואי המסילה המזרחית
 התחנות לאורך תוואי המסילה המזרחית

לראשונה: תחנות ביישובים ערביים

מדובר בפרויקט יקר ומסובך. העבודות לביצוע המסילה אמורות להתחיל בשנת 2020, והצפי לסיום הפרויקט הוא שנת 2026. הקושי העיקרי הוא שמדובר בשטח מורכב לביצוע עם תשתיות מרובות באזורי מגורים, שאותן יש צורך להזיז או למגן - דבר שכרוך בין היתר בהליכים סטטוטוריים ממושכים.

המסילה המזרחית משתרעת לאורך כ-65 קילומטר במזרח שפלת החוף, ממסילת החוף באזור פרדס חנה, דרך חדרה, טירה, כפר סבא, ראש העין, קריית שדה התעופה בנתב"ג ועד ללוד. לראשונה בתולדות המדינה, יכלול הפרויקט הקמת שתי תחנות רכבת במגזר הערבי, בטירה וטייבה.

הדמיה של המסילה המזרחית של רכבת ישראל / צילום: משרד התחבורה
 הדמיה של המסילה המזרחית של רכבת ישראל / צילום: משרד התחבורה

המסילה שתעבור בחלקה העיקרי לאורך כביש חוצה ישראל תיצור מסדרון עבור רכבות משא וגם תשרת את אוכלוסיית הנוסעים שלא צריכים לעבור במרכז הארץ, למשל עבור הנוסעים בקו חיפה-באר שבע, שכיום נדרשים לעבור דרך תל אביב. המסילה המזרחית אמורה להקל משמעותית על הפקקים באזור.

חשיבותה של הרכבת המזרחית נובעת מצוואר הבקבוק שנוצר בנתיבי איילון, שלאורכם מונחות רק שלוש מסילות רכבת שמשמשות כמעט את כל קווי הרכבת בארץ. העומס הכבד אינו מאפשר לרכבת ישראל להגדיל את תדירות הרכבות, למרות הביקוש העצום בחלק מהקווים.

 10 מיליארד שקל, לפחות

גם במשרד האוצר מבינים את חשיבותה של המסילה המזרחית, ודאגו להכניס את התכנית לרשימת הפרויקטים בעלי עדיפות לאומית בחוק ההסדרים שצורף לתקציב 2017-2018. תג המחיר שהוצמד לתוכנית אז עמד על 8.1 מיליארד שקל, ואולם ההערכה העדכנית היום עומדת על יותר מ-10 מיליארד שקל.

הפרויקט כולל הקמת מסילת ברזל כפולה מחדרה ועד לתחנת רכבת ראש העין צפון, והוספת מסילה שנייה לאורך תוואי מסילת הברזל הקיים, בקטע שבין תחנת ראש העין צפון ועד תחנת רכבת לוד, תוך שדרוג ושיפורים גיאומטריים. המסילה הכפולה תאפשר נסיעת רכבות במהירות של 160 קמ"ש.

"המסילה המזרחית תביא למהפך אסטרטגי ברשת המסילות הארצית ותיצור מערך מסילתי שיחבר בין צפון הארץ ודרומה, תוך עקיפת גוש דן וצוואר הבקבוק של מסילות הרכבת בפרוזדור האיילון. כמו כן, היא תיצור עורק תחבורה עיקרי לסחורות שיגדיל את יכולת השינוע מנמלי חיפה ואשדוד לכל הארץ", אמר שר התחבורה והמודיעין, ישראל כ"ץ.

במסגרת הפרויקט יוקמו שמונה תחנות רכבת חדשות: חדרה מזרח, אחיטוב, טייבה, טירה, השומרון, כפר סבא צפון, אלעד, קרית שדה התעופה ולוד צפון. בנוסף לכך יורחבו שתי תחנות קיימות, ראש העין צפון וראש העין דרום. התכנון והביצוע של הפרויקט מחולקים בין נתיבי ישראל לרכבת ישראל. נתיבי ישראל אחראית על הקמת הקו מחדרה לכפר סבא, ורכבת ישראל על המשכו - כפר סבא-ראש העין-לוד.