סין מתחילה להבין: המגדלים והגשרים שבנתה מובילים לשום מקום

קובעי המדיניות מתרחקים יותר ויותר מפרויקטי תשתית יקרים ומנקרי עיניים, שרבים מהם מתבררים כחסרי תועלת, ומחפשים דרכים אחרות להצמיח את הכלכלה

האזור הפיננסי בעיר טיאנג‘ין שבצפון סין/  צילום: רויטרס Jason Lee
האזור הפיננסי בעיר טיאנג‘ין שבצפון סין/ צילום: רויטרס Jason Lee

בייג'ין מנסה להיגמל ממנהגה להשתמש בהוצאות גדולות על תשתיות כאמצעי לתדלוק הכלכלה. השינוי הזה במודל הצמיחה הותיר ערים סיניות רבות עם גורדי שחקים ריקים וכבישים ראשיים שלא נעשה בהם שימוש מספיק.

במשך עשרות שנים המריצה ממשלת סין את הצמיחה באמצעות הזרמת טריליוני דולרי לכבישים, מפעלים, מסילות ברזל ועוד. בתגובה למשבר הפיננסי העולמי שפרץ לפני עשר שנים הגבירה הממשלה עוד יותר את השימוש באסטרטגיה הזו.

אך כעת הולך מבול הכסף ומידלדל בגלל נסיקת החובות והזינוק במספר הפרויקטים חסרי התועלת.

באחת מישיבות הממשלה האחרונות, אמר ראש הממשלה לי קקיאנג שהשימוש בהשקעות הוא "דרך ישנה", וציין שבנייה חדשה צריכה להתבצע אך ורק בפרויקטים נחוצים.

במקום הדרך הישנה יזמו פקידים שורה של קיצוצי מסים להמרצת הצמיחה, והבנק המרכזי נמנע מהורדת הריבית העיקרית במשק וצמצם את יחס הרזרבה בבנקים כדי להבטיח שהם ימשיכו להעניק הלוואות.
אין פירוש הדבר שסין מוכנה לנטוש לחלוטין את הפרויקטים העיקריים להמרצת הצמיחה. כשהנתונים שהתפרסמו ביום ו' האחרון הראו שהכלכלה צמחה בקצב האיטי ביותר בתקופה של עשר שנים, עשו קובעי המדיניות מאמצים להרגיע את המשקיעים, שחוששים שמלחמת הסחר עם ארה"ב תפגע ביצוא הסיני בחודשים הבאים.

ההשקעות בנכסים קבועים עדיין מהוות כשליש מסך צמיחת התמ"ג של סין, וממשיכות להיות אופציה מהירה ואטרקטיבית עבור פקידים שחוששים כי לא יעמדו ביעדי הצמיחה שנקבעו להם מגבוה.

בונים פחות
 בונים פחות

"לא יכולים להפסיק"

"הם לא יכולים להפסיק לעשות את זה בגלל שיש להם מחויבות פוליטית", אמרה אן סטיבנסון-ינג, מייסדת משותפת של J Capital Research בבייג'ין.

אך קובעי המדיניות חוששים מאוד להמשיך במדיניות ההוצאות של העבר. פרויקטים גדולים רבים, כולל הכביש המהיר העיקרי בסין ומסילות רכבת מהירה, כבר הושלמו, ולא כולם המריצו את הכלכלה מעבר להשקעה הראשונית.

"במוקדם או במאוחר יצטרכו הערים הסיניות להרוס כמה גורדי שחקים", אמר צ'ן גונג, יו"ר מכון המחקר העצמאי Beijing Anbound Information.

בעיר הצפונית טיאנג'ין, שנמצאת במרחק של נסיעה קצרה ברכבת המהירה מבייג'ין, ניתן לראות את הרוויה בתשתיות שנבנו במימון הממשלה.

בעיר בת 15.6 מיליון התושבים יש שבע תחנות רכבת מהירה, רכבת תחתית באזור המסחרי ואזור סחר חופשי על חוף הנהר שעלות בנייתו במחצית הראשונה של העשור הנוכחי הגיעה לטריליוני יואן (מאות מיליארדי דולרים).

חלקים רבים ב'אזור החדש של בינהאי' (Binhai New Area) עומדים ריקים.

"פעילות הבנייה בעיר נמשכה שנים, אבל עדיין יש תחושה שאין כאן מספיק אנשים ואנרגיה", אמר לויי רויהאן בן ה-23, תושב בינהאי.

המוזיאון שנכשל

מבנים בעלי פרופיל גבוה במקומות אחרים במדינה כוללים את המוזיאון שצורתו דומה לפוף ממתכת באורדוס שבמונגוליה התיכונה. המוזיאון עדיין אינו מצליח למשוך מבקרים, בניגוד לציפיות הפקידים. הפרויקט התעשייתי בן 91 מיליארד הדולר בנמל המים העמוקים של קאופיידיאן התפיח את החוב המקומי ולאחר מכן קפא על שמריו.

בייג'ין מנסה לחדול מהוצאות בזבזניות. לאחר שתוכנית ארצית של שותפות ציבורית-פרטית, שנועדה להמריץ את הפיתוח, הפכה למסלול מהיר שבאמצעותו השיגו גופי ממשל מקומי אישורים ומימון לפרויקטים, החלה בייג'ין לפני שנה לבטל פרויקטים בתוכנית. יותר מ-2,000 פרויקטים בוטלו.

ביולי החמירה ממשלת סין את הקריטריונים לבניית קווי מטרו ורכבת קלה. ייתכן שיותר מתריסר ערים שתוכניות המטרו שלהן כבר אושרו לא יעמדו בקריטריונים החדשים, להערכת סוכנות הדירוג מודי'ס.

ליו שינג'ין, יועץ לבנק המרכזי של סין וסגן יו"ר מכון המחקר הממשלתי China Development Research Foundation, טען במאמר שפרסם באוגוסט שההשקעות בתשתיות ובנדל"ן כבר הגיעו לשיא, וכי השימוש בהן כאמצעי להמרצת הכלכלה יחמיר את בעיות החוב שלסין.

הצמיחה בהשקעות בנכסים קבועים בסין נמצאת במגמת ירידה כבר קרוב לעשר שנים, על פי נתונים רשמיים. בקיץ שזה עתה הסתיים נרשמה הירידה החדה ביותר בהשקעות האלה ב-25 השנים האחרונות, והן הואטו ל-45.3%, לעומת שיא של 33% ב-2009.

ניתן לצפות שסין תמשיך להשקיע, מכיוון שבייג'ין מסיטה את ההשקעות ליוזמות המובהקות של הנשיא שי ג'ינפינג, כולל מיגור העוני, ניקוי הזיהום הסביבתי ופיתוח אזורים מרוחקים, לדברי ינמיי שיי, אנליסטית בחברת הייעוץ Gavekal Dragonomics. שי ג'ינפינג רוצה גם ליצור אזור מטרופוליטני צפוני שיכלול את בייג'ין, טיאנג'ין ומחוז הביי, וכן עיר לוויין חדשה שתיבנה בעתיד וששמה יהיה Xiongan New Area.

אך שיי ואנליסטים רבים אחרים אינם צופים חזרה מלאה לרמת ההוצאות שנרשמה בעבר. שיי עצמה מעריכה שההשקעות בתשתיות יצמחו בקצב חד-ספרתי נמוך, לעומת שיעורי צמיחה של 15%-20% מאז 2012.