טראמפ לא מרפה: "יו"ר הפדרל ריזרב נראה כמעט כמי ששמח להעלות את שערי הריבית"

בראיון לוול סטריט ג'ורנל המשיך הנשיא לבקר בחריפות את מהלכי הבנק המרכזי והתייחס גם למדיניות הטלת המכסים שלו ולעורך דינו לשעבר, מייקל כהן

הנשיא טראמפ וג‘רום פאוול /  צילום: רויטרס Carlos Barria
הנשיא טראמפ וג‘רום פאוול / צילום: רויטרס Carlos Barria

הנשיא טראמפ הגביר את התקפותיו על יו"ר הנהלת הבנק המרכזי האמריקאי, ג'רום פאוול, ואמר שהוא מאיים על הצמיחה הכלכלית בארה"ב ונראה נהנה מהעלאת הריבית.

בראיון ל"וול סטריט ג'ורנל" אתמול, טראמפ הכיר בעצמאות שהבנק המרכזי נהנה ממנה זמן רב בקביעת מדיניות כלכלית. בו זמנית הוא הבהיר שהוא משגר במכוון מסר ישיר לפאוול, שהוא, הנשיא, מתנגד להעלאות ריבית.

"בכל פעם שאנחנו עושים משהו גדול, הוא מעלה את הריבית", אמר טראמפ, והוסיף שפאוול "נראה כמעט שמח כשהוא מעלה ריביות". טראמפ אמר בראיון ש"מוקדם מדי לומר, אבל יכול להיות" שהוא מתחרט על שמינה את פאוול ליו"ר הפד.

הנהלת הפד העלתה את ריבית הבסיס של הבנק המרכזי שלוש פעמים השנה, בפעם האחרונה בספטמבר, לטווח של 2%-2.25%, ורוב המשקיפים צופים שהוא יעלה אותה שוב בדצמבר. פאוול אמר בעבר שהפד רוצה להעלות את הריביות לפחות למה נקרא "רמה נייטרלית", שמנסה לא לעודד ולא להאט פעילות כלכלית.

"יש לי כלכלה לוהטת"

הערותיו הארסיות למדי של טראמפ על פאוול באות כאשר הנשיא מתאר את הכלכלה במונחים אישיים יותר ויותר. הוא התייחס להישגים הכלכליים בתקופת כהונתו כאל "המספרים שלי", ואמר "יש לי כלכלה לוהטת". הוא תיאר את הדחיפה שלו לצמיחה כלכלית כתחרות עם ההישגים של קודמו ברק אובמה, ואומר שהצמיחה בתקופת אובמה נעזרה בריביות נמוכות.

בראיון של 30 דקות בלשכה הסגלגלה בבית הלבן, טראמפ דיבר גם על גישתו למכסים, על המחלוקת שהתעוררה סביב מותו של העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוגי, על להיטותו להעביר קיצוץ מס נוסף, ומחשבותיו על פרקליטו לשעבר, מייקל כהן.

בתשובה לשאלה על מה שנראה בעיניו הסיכון הגדול ביותר לכלכלה, טראמפ דיבר על נושא אחד: הפד.

"מבחינתי הפד הוא הסיכון הגדול ביותר, מפני שאני חושב שהריביות עולות מהר מדי", אמר הנשיא לפני שהוא לחץ על כפתור אדום על שולחנו, והזמין קולה עם קרח שהוגשה לו על מגש כסף.

טראמפ אמר שהריביות הגבוהות יותר מוסיפות לחוב ומעיקות על הצמיחה הכלכלית. לדבריו, הוא מעדיף לפרוע חלק מהחוב הציבורי בחסכונות בריבית נמוכה, "אבל איך אפשר לעשות את זה כשהוא ממשיך לעלות לך את הריבית?".

על רקע ההתרחבות הכלכלית הסולידית, הירידה באבטלה והאינפלציה שמגיעה ליעד של הפד, 2% בשנה, הבנק המרכזי מעלה בהדרגה את הריביות כדי למנוע סיכון של צמיחה כלכלית שאינה בת קיימא, שעלולה להצית אינפלציה גבוהה יותר או בועות פיננסיות.

לשאלה למה, לדעתו, פאוול העלה את הריביות, טראמפ עצר למחשבה ואז אמר, "הוא היה אמור להיות איש של ריביות נמוכות. התברר שהוא לא כזה".

טראמפ היסס להשיב גם על השאלה באלו נסיבות הוא יפטר את פאוול, שבו הוא בחר לכהונה של ארבע שנים שהחלה בפברואר. "אני לא יודע", הוא אמר, "אני יכול רק לומר שאני לא שבע רצון מהפד מפני שלאובמה הייתה אפס אחוז ריבית".

הוא הוסיף שהפד אמור להיות עצמאי "בתיאוריה", אבל האינסטינקט שלו אומר לו שמעלים את הריבית מהר מדי. "איך אפשר להתמודד עם זה? אובמה, אל תשכחו כי זה מאוד חשוב, נהנה מריבית אפסית", אמר הנשיא.

הפד החזיק את שערי הריבית ברמות אולטרה-נמוכות במשך שנים אחרי המשבר הפיננסי, על רקע הצמיחה האנמית בארה"ב ובכלכלה העולמית, והחל להעלות אותם באיטיות בדצמבר 2015.

החוק לא ברור בנושא האפשרות שטראמפ יוכל להדיח את פאוול גם אם הוא ירצה לעשות זאת. חוק הפדרל ריזרב, כפי שהוא תוקן בשנת 1935, אומר שנגידי הפד יכולים להיות מודחים על ידי נשיא "על רקע של סיבה". הסעיף הזה מתייחס לנגידי הפד במועצת המנהלים שלו, שמכהנים 14 שנים, ולא ליו"ר מועצת המנהלים, שמכהן ארבע שנים במסגרת כהונה כנגידים.

הפד נהנה מעצמאות יחסית בקביעת מדיניות מפני שהקונגרס מסמיך אותו לקבל גם החלטות לא פופולריות, כמו העלאות ריבית. לפני טראמפ, הנשיא האחרון שקרא בפומבי לריביות נמוכות יותר היה ג'ורג' בוש האב. הוא ראה בהחלטת היו"ר דאז אלן גרינספן לא לשמור על ריביות נמוכות אחרי המיתון של 1990-1991 את אחת הסיבות להפסדו לביל קלינטון בבחירות של 1992.

התקפות הבית הלבן על הפד עשויות להיות משמעותיות יותר אם יצטרפו אליהן חברי קונגרס, כי הבנק המרכזי כפוף בסופו של דבר לבתי המחוקקים בוושינגטון. זה עדיין לא קרה בכהונתו של הנשיא טראמפ.

"מנהיגותו של היו"ר פאוול מרשימה אותי באופן כללי", אמר ציר בית הנבחרים ג'ב הנסרלינג, רפובליקאי מטקסס, שמכהן כיו"ר ועדת שירותים הפיננסיים של הבית, בראיון נפרד אתמול. הוא אמר שמסלול הריבית הנוכחי של הבנק המרכזי "נראה לי בכיוון הנכון".

"איפה יש לנו מכס?"

טראמפ אמר שהוא רואה במכסים, שהפכו למוקד סדר היום הכלכלי והמסחרי "אמריקה תחילה" שלו בשתי שנות כהונתו הראשונות, טקטיקה של ניהול מו"מ, והמעיט מאוד מחשיבות משטר המכסים שאימץ הממשל שלו.

"אין לנו אפילו מכסים. אני משתמש בהם כדי לנהל מו"מ", אמר הנשיא, ותיאר את המכס על הפלדה והאלומיניום המיובאים לארה"ב שהוא הטיל השנה כ"קטן".

הממשל שלו הטיל השנה מכס על יבוא פלדה, אלומיניום, מכונות כביסה ופאנלים סולריים, וכן מכס על יבוא מסין בהיקף של עוד 250 מיליארד דולר בשנה. היו עסקים שתמכו במכס הזה, אבל רבים טענו הוא פוגע ברווחיהם, ועלול להעלות את המחירים לצרכנים האמריקאים.

"איפה יש לנו מכס? אין לנו מכס בשום מקום", אמר טראמפ כשהוא נשאל על הסיכון של המכסים לכלכלה. "אתם יודעים מה קורה? עסק שמתנהל גרוע תמיד אוהב להאשים את טראמפ ואת המכס, כי זה תירוץ טוב למנהל חסר יכולת שמרוויח 25 מיליון דולר בשנה".

הוא אמר שהאיום במכס עזר לממשל שלו לדון מחדש מסכם הסחר החופשי הצפון אמריקאי, וגם להתחיל בשיחות על עסקת סחר עם האיחוד האירופי. "לא הייתי יכול לעשות את זה בלי המכס", הוא אמר על ההסכם החדש בין ארה"ב למקסיקו וקנדה שביטל את נאפט"א, והושג בתחילת חודש זה (לפני אישורו בקונגרס).

"אני מדבר על מכס, משתמש במכס, ומתכוון לזה", הוא אמר.

"לא ייתכן שעו"ד יקליט לקוח"

על פרקליטו לשעבר כהן אמר טראמפ שהאיש ששירת אותו במשך יותר מעשור היה "כמו יחצ"ן שייצג אותי בדברים פעוטים מאוד".

באוגוסט הודה כהן בהאשמות כולל הפרות חוק מימון בחירות, ואמר שטראמפ הורה לו לארגן תשלומים לשתי נשים במהלך הקמפיין, ובכך החשיד את הנשיא בעבירה פדרלית.

טראמפ אמר שהוא "הופתע" כשנודע לו שכהן הקליט את השיחה שהייתה להם בספטמבר 2016, ששודרה ב-CNN ביולי. אותה שיחה שבה הוא וכהן דנו בקניית הזכויות לסיפור של דוגמנית פלייבוי לשעבר על יחסי מין עם טראמפ, הייתה "חסרת משמעות". הם לא ביצעו בסופו של דבר את הקנייה הזו.

"לא יעלה על הדעת שעורך דין יקליט לקוח, וישמיע הצהרות", אמר טראמפ. "הוא לא היה צריך לעשות את זה. אני מופתע שהוא עשה את זה". 

טראמפ ניסה גם להרחיק את עצמו מהחקירה הפדרלית של כהן, שהתרחבה לבדיקת עסקים של חברת טראמפ אורגנייזיישן, לפי אנשים יודעי דבר. "אין לזה שום קשר אליי", הוא אמר. "זה משהו בעניין שירותי מוניות או משהו כזה, ומימון". כהן הודה גם בהעלמת מסים מהכנסתו כבעל רישיון למונית ועסקים אחרים.

טראמפ הוסיף שהקלטות השיחות שלו עם כהן, שנתפסו על ידי התובעים בפשיטה על נכסיו של כהן באפריל, "החמיאו לי בצורה בלתי רגילה".