תרגיעו: צניחת מניות הטכנולוגיה בארה"ב אינה התנפצות של בועת דוט קום חדשה

למרות הצניחה החדה בחודש האחרון, מתחילת השנה מציג מגזר מניות הטכנולוגיה במדד S&P 500 עלייה של 6.6% - תשואת יתר של 7.5% ביחס למדד הרחב • רווחי הסקטור צפויים להמשיך ולצמוח בקצב נאה בשנים הבאות, גם אם נפחית במידה מסוימת את רף האופטימיות • פרשנות

ענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות, פייסבוק, אמזון, נטפליקס וגוגל / צילום: REUTERS FILE PHOTO
ענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות, פייסבוק, אמזון, נטפליקס וגוגל / צילום: REUTERS FILE PHOTO

מגזר הטכנולוגיה, שמשך על גבו את עגלת שוקי המניות בארה"ב בשנים האחרונות, מציג חולשה ניכרת מתחילת אוקטובר 2018. הסקטור, אשר משקלו במדד S&P 500 כ-20.6%, ירד מתחילת החודש ב-10%.

ואולם, למרות הצניחה החדה בחודש האחרון, מתחילת השנה מציג סקטור זה עלייה של 6.6% - כלומר, תשואת יתר של כ-7.5% ביחס למדד S&P 500 . עם זאת, רבים וטובים חוששים כי ביצועי היתר זמניים וכי בועת הטכנולוגיה מודל 2018 עומדת להתפוצץ.

נוכח ההתפשטות של חברות הטכנולוגיה המסורתיות לעולמות עסקיים מגוונים, שחורגים מהותית מעולם החומרה והתוכנה, הסיווג הסקטוריאלי של חברות במדד S&P 500 מעוות, והשפעתן של חברות הטכנולוגיה בהגדרתן הרחבה יותר על מדדי המניות גדולה הרבה יותר. כדוגמה לתמורות החדות בסיווג הסקטוריאלי, אציין את סקטור שירותי התקשורת החדש, שהושק בתחילת החודש ומשקלו במדד כ-10%.

סקטור חדש זה חתם את העולם שבו סקטור התקשורת כלל חברות טלפוניה בלבד. סקטור שירותי התקשורת קלט לקרבו כמה חברות טכנולוגיה בולטות כמו פייסבוק , גוגל  ונטפליקס  שמשקלן בסקטור 50%, מתוך תפיסה עדכנית כי מדובר בפלטפורמות תקשורת, ולא בחברות טכנולוגיה.

קטרי האינטרנט
 קטרי האינטרנט

הסיווג הסקטוריאלי של חברת אמזון  הוא דוגמא בולטת נוספת לחברה אשר נתפשת כחברת טכנולוגיה בתודעה הציבורית ואולם מדובר בחברה הגדולה ביותר בסקטור הצריכה המחזורית. בנתונים אלו התמנון הטכנולוגי שולח זרועות ארוכות לסקטורים רבים במדד.

קטרי האינטרנט
 קטרי האינטרנט

פגיעה בבטן הרכה של מניות הטכנולוגיה 

תחזית הצמיחה ברווחי הפירמות בסקטור הטכנולוגיה בשנת 2018 היא יוצאת דופן, ועומדת על כ-18%. ואולם, המשקיעים חוששים כי תחזית הצמיחה ברווחי הפירמות בשנים הבאות מוטה כלפי מעלה. התפלגות ההכנסות הגיאוגרפית של סקטור הטכנולוגיה במדד S&P 500 מלמדת כי מדובר בסקטור בעל מרכיב ההכנסות הגבוה ביותר מחוץ לארה"ב. זאת, כאשר הסקטור שואב כ-58% מהכנסותיו מחוץ לארה"ב, ורק 42% מהכנסותיו נובעים מפעילותו בתוכה.

קטרי האינטרנט
 קטרי האינטרנט

בנתונים אלה, האטה חזויה בכלכלה הגלובלית נוכח החשש מאסקלציה במלחמת הסחר, בעיות כלכליות בכלכלות מתעוררות וחריקות בגוש האירו, פוגעת בבטן הרכה של תמחור המניות בסקטור הטכנולוגי.

למרות הפסימיות ששוטפת את השווקים בשבועות האחרונים, כל השוואה בין תמחור הסקטור הטכנולוגי כיום לתמחורו הבועתי בשנת 2000, ערב המפולת של מניות הטכנולוגיה, מנותק מהנתונים. בעוד שבשנת 2000 רבות מחברות הטכנולוגיה הבולטות היו מתומחרות במכפילי רווח אסטרונומיים, חלקן הפסידו כסף והאנליסטים נדרשו להמציא מודלים כלכליים חדשים לתמחור הכלכלה החדשה, אזי מכפיל הרווח העתידי של מדד S&P 500 עומד על 16.9 בלבד, כשרווחי הסקטור צפויים להמשיך ולצמוח בקצב נאה בשנים הבאות, גם אם נפחית במידה מסוימת את רף האופטימיות.

בתחילת המילניום הנוכחי, רבות מהטכנולוגיות שהציתו את הדמיון של המשקיעים היו בוסריות באלמנטים מרכזיים של פיתוח, תקינה ומודלים עסקיים, ואילו כשבוחנים את התוצאות הכספיות של חברות כמו אפל  ומיקרוסופט , שמשקלן המצרפי בסקטור הטכנולוגיה כיום עומד על 20% ו-17%, בהתאמה, למדים כי חברות אלה המובילות את הקטר הטכנולוגי כיום, מציגות נתונים פיננסיים מרשימים לצד חזון טכנולוגי מפותח.

למרות האופטימיות הזהירה שלי ביחס לאופק ארוך הטווח של סקטור הטכנולוגיה, אין להתעלם מהחולשה בתתי-סקטורים ספציפיים במגזר הטכנולוגיה, כמו תת-סקטור השבבים, שמשקלו בסקטור הטכנולוגיה 18.5%. סקטור זה חווה אמש את הירידה היומית החדה ביותר מאז 11 באוגוסט, והוא רגיש במיוחד לאיומי הסחר ולהאטה כלכלית שעשויה להביא עמה לשחיקת מחירים מואצת.

עוד אציין כי מניות טכנולוגיה בולטות, שמתומחרות במנותק מהביצועים הכספיים בטווח הקצר על בסיס ציפיות אופטימיות לטווח הארוך, הן הפגיעות ביותר בגל הירידות הנוכחי. ואולם, אם ההבטחה העסקית שלהם תתממש, הם ישובו לכבוש שיאים בטווח הזמן הבינוני. המימוש בשוק המניות ובמגזר הטכנולוגיה עשוי להימשך בטווח הקצר, אבל להבנתי, רק מי שמתמחר משבר כלכלי גלובלי קשה, צריך לזרוק את המגבת בכל האמור באופק העסקי של הסקטור ולהקטין סיכונים באופן רוחבי בתיק ההשקעות.