המדינה מבקשת 5 חודשי עבודות שירות לניצב בדימוס מנשה ארביב

בנוסף, המדינה דורשת גם מאסר על-תנאי וקנס לארביב, וזאת בגין הרשעתו באי-מילוי חובה רשמית • ארביב פנה לביהמ"ש: "אני לא פושע ולא עבריין" • עורך דינו טען כי יש לבטל את ההרשעה: "לא מגיעה לו הסטיגמה של עבריין; הוא כבר נענש כשנאלץ לעזוב את המשטרה"

ניצב בדימוס מנשה ארביב / צילום: שלומי יוסף
ניצב בדימוס מנשה ארביב / צילום: שלומי יוסף

אחת מהפרשות המסעירות ביותר שידענו בשנים האחרונות מתקרבת לסיומה. הבוקר (א') התקיים שלב הטיעונים לעונש במשפטו של ניצב בדימוס מנשה ארביב, שהורשע בפברואר השנה בעבירת אי-מילוי חובה רשמית, לאחר שנמנע מלדווח במספר הזדמנויות שונות על יחסיו הקרובים עם הרב ישיעהו פינטו; לא סיפר כי האחרון הציע לו שוחד על סך 60 אלף דולר בתמורה לגניזת חקירה סודית בעניינו; ואף נמנע מלעשות כן גם לאחר שנודע לו כי תת-ניצב אפרים ברכה ז"ל דיווח על הצעה דומה שהגיעה אליו מצדו של פינטו, וכשנחקר על כך. לדעת המדינה, המעשים האמורים, אותם הגדירה כחמורים מאוד, מצדיקים עונש של 5 חודשי עבודות שירות.

ארביב הורשע לאחר שהודה בכתב אישום מתוקן במסגרת הסדר טיעון מקל יחסית בהשוואה לנטען נגדו בכתב האישום המקורי, לאחר שבמסגרת כתב אישום מתוקן שהוגש כחלק מהסדר הטיעון, הוסרו נגד ארביב האישומים של מרמה והפרת אמונים שבהם הואשם ארביב בתחילה.

הרב פינטו היה אמור לשמש כעד מדינה בתיק של ארביב, לאחר שריצה בעצמו שנת מאסר בפועל לאור הרשעתו בניסיון למתן שוחד לראש היחידה הארצית לחקירות הונאה, תת-ניצב אפרים ברכה ז"ל.

בדיון שהתקיים היום הדגיש עו"ד אופיר אפרתי מהמחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה (מח"ש) את חומרת מעשיו של ארביב. "מעשיו של הנאשם", טען אפרתי, "מהווים השחתת השורות. (ארביב, מ.ב) נתן לאינטרסים פרטיים להתערבב לתוך תפקידו ולהשפיע על אינטרסים ציבוריים שעל שמירתם ויצירתם היה אמון. הוא פגע בערכים מוגנים כמו מילוי תפקידו ביושרה ושמירת אמון הציבור... כך גם נפגעת תדמיתה של המשטרה בעיני הציבור".

לקראת סיום דבריו, טען אפרתי כי המקרה של ארביב "מחייב העברת מסר ברור וחד-משמעי לפיו מדינת ישראל לא תשלים עם נורמות של שוטרי משטרת ישראל כפי שמצטיירות במקרה שלנו. יש חשיבות לאמירה הנורמטיבית היוצאת תחת בית המשפט הנכבד, ולכן יש להטיל עונש מוחשי שיביא בין היתר גם להתרעת הרבים. קהל היעד הוא השוטרים, אלא שאמורים לשמור ולאכוף את החוק. מדובר בבכיר בבכירים, עיני פקודיו נשואות אליו, ועיניהם ועיני הציבור כולו נשואות למסר שבית המשפט יעביר". 

אפרתי טען בפני בית המשפט כי המדינה סבורה כי מתחם הענישה הראוי למעשים החמורים של ארביב נע בין חודשים ספורים ל-10 חודשי מאסר, וכי לאור נסיבות המקרה יש להטיל על ארביב עונש של 5 חודשי מאסר בפועל שירוצו בדרך של עבודות שירות, ובנוסף קנס כספי ומאסר על-תנאי.

עו"ד יהשוע רזניק, שייצג את ארביב יחד עם עורכי הדין ינון סרטל וניר לזר, טען כי ארביב ומשפחתו חוו תקופה במיוחד מאז פרוץ הפרשה, במה שהוא הגדיר כ"מסע קשה ואכזרי של התקשורת" נגד ארביב. רזניק סקר את שירותו המעוטר בן 37 השנים של ארביב במשטרת ישראל, והזכיר חלק מהישגיו (וביניהם: תפקודו בזמן אירועי אוקטובר 2000 והובלת חקירת פרשת 512 - חקירת ניסיון חיסולו של זאב רוזנשטיין).

בנוסף, רזניק ביקש מבית המשפט לבטל את ההרשעה של ארביב. "לא מדובר במעשה שחיתות, ואף אחד לא נפגע", טען רזניק, והוסיף: "הוא רק לא דיווח. האם מגיעה למנשה ארביב הסטיגמה של עבריין? לעניות דעתי, ארביב הוא לא עבריין. מדובר באדם שבמשך עשרות שנים תרם תרומה וסיכן את חייו, וזה צריך לבוא לידי ביטוי כך שתבוטל הרשעתו. לעזוב את המשטרה זו הענישה הכבדה מבחינתו".

גם ארביב בעצמו ביקש לפנות לבית המשפט בטרם ננעלה הישיבה בעניינו, וביקש להדגיש כי הוא מבין ששגה כשלא דיווח בזמנו על הצעת השוחד שקיבל מפינטו, אך אמר כי "בין לא לדווח לבין עבריין המרחק הוא עצום. 37 שנים הייתי במשטרה ללא שום הערה משמעתית, ומעולם לא פגעתי בארגון".

עוד הוסיף ארביב: " מעולם לא קיבלתי מפינטו דבר - לא טובת הנאה, לא דמוי טובת הנאה, לא הדלפתי ולא מסרתי שום מידע על עבודתי כאיש משטרה או על משטרת ישראל לפינטו. אני לא מאנשיו של פינטו, לא נפגשתי איתו, למרות שציירו אותי כחסיד שלו".

לסיכום דבריו פנה ארביב לנשיאת בית המשפט השלום בראשון-לציון ואמר: "אני לא פושע ולא עבריין. מבקש מבית המשפט לקחת בחשבון את מנשה ו-37 שנות השירות שלו". 

הדיו באולמה של נשיאת בית משפט השלום בראשון-לציון, השופטת עינת רון, היה סוער במיוחד וארוך מהמקובל בשלב הטיעונים לעונש. לא פעם נאלצה השופטת להרים את קולה על-מנת לחדול את עורכי הדין מלהתעמת האחד עם השני. "תרבות הדיון היא מכם והלאה", ציינה הנשיאה, שאף ביקרה את הצדדים על אורך טיעוניהם, כשציינה כי "מעודי לא שמעתי טיעונים לעונש המתפרשים על פני 20 עמודי פרוטוקול".

גזר הדין בעניינו של ארביב יינתן בתחילת חודש דצמבר השנה.

כתב האישום המקורי: "ברית אינטרסים" בין ארביב לפינטו - בקשה לסיוע במציאת עבודה וקבלת הנחה

כאמור, בטרם נחתם הסדר הטיעון, האשימה המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה (מח"ש) את ניצב בדימוס מנשה ארביב בביצוע עבירות של מרמה והפרת אמונים, בנוסף לעבירה בה לבסוף הורשע של אי-מילוי חובה רשמית. על-פי האישום, בין ארביב לפינטו נרקמה ברית אינטרסים: פינטו היה מעוניין בחיבור למוקד כוח בדמות קצין בכיר במשטרה; בעוד ארביב היה מעוניין בחיבור אישי לרב בשל היותו אדם מקושר בארץ ובחו"ל.

לפי כתב האישום המקורי, ארביב פנה לפינטו ולאנשים מטעמו בבקשות עזרה שונות לצרכיו הפרטיים. בקשות העזרה מטעמו של ארביב כללו בקשה לסיוע במציאת עבודה בניו-יורק לבנו ולכלתו וכן בקשה לסיועו של פינטו במתן הנחה לרכישת דירה בפרויקט יוקרתי ברמת אביב. ואכן, כפי שעולה מכתב האישום, אנשי הרב "סידרו" לכלתו של ארביב עבודה ואף מימנו לה ויזת עבודה בארה"ב, בעלות של 2,650 דולר.

הקשר בין ארביב לפינטו נהיה בעייתי הרבה יותר, כשנודע לארביב שקיים חשש ממשי לפיו הרב פינטו חשוד בחקירה פלילית בפרשה בעניין עמותת "חזון ישעיה". למרות זאת, טענה מח"ש בכתב האישום, ארביב נמנע מלדווח לגורמים הרלוונטיים במשטרה על הקשר בו היה מצוי עם הרב פינטו, בניגוד לחובתו הרשמית. זאת ועוד, לא רק שארביב לא דיווח על הקשר שלו לפינטו, אלא שגם לאחר שנודע לו על החקירה האמורה, הוא פעל להעמקת ניגוד העניינים בו היה נתון.

בשלב מתקדם יותר של החקירה התקיימה פגישה בין ארביב לפינטו, במהלכה הציע האחרון לארביב 60 אלף דולר כדי שיפעל למניעת המשך חקירת פרשת "חזון ישעיה". בשלב זה, אגב, החקירה הייתה עדיין בשלב הסמוי שלה.

לטענת מח"ש, ארביב היה צריך לדווח מיידית על הצעת השוחד האמורה וכן על מודעתו של הרב פינטו לחקירה המשטרתית שנוהלה נגדו, על אף היותה סמויה במועד האמור. התנהלותו הבעייתית של ארביב אף נצבעה בצבעים בוהקים יותר, לאחר שבסוף שנת 2012 נודע לארביב כי מח"ש בודקת טענות לפיהן הרב פינטו העניק שוחד לתת-ניצב אפרים ברכה המנוח. ברכה, כזכור, דיווח למפקדיו על ההצעה של פינטו ואף הביא לחשיפתו. למרות זאת, ארביב לא מצה לנכון לספר לחוקרי מח"ש כי הצעה דומה הוצעה לו בעבר על-ידי הרב פינטו. בכך, טענה מח"ש, ביצע ארביב עבירה חמורה במיוחד גם לאור הערך הראייתי שהיה בחשיפת ההצעה כדי לסייע בחקירת טענות ברכה להצעת השוחד, כשהרב פינטו הכחיש אותן מכל וכול.

אם לא די בכך, נטען בכתב האישום, ארביב אף מסר גרסה חסרה מאוד ביחס לקשריו עם הרב פינטו כשנחקר במשטרה בנוגע לטענת ברכה כי פינטו הציע לו שוחד. מיותר לציין כי גם בחקירתו בנוגע לפרשיית השוחד שהציע פינטו לברכה, נמנע ארביב מלדווח על הצעת השוחד שקיבל מהרב פינטו קודם לכן, למרות שידע שיש בכל כדי לסייע באופן משמעותי לביסוס החשדות נגד פינטו.