מבט קדימה: 5 אירועים שיעניינו את השווקים השבוע

לאחר האכזבה מגוגל ואמזון, עונת הדוחות לרבעון השלישי תימשך בארה"ב עם פרסום תוצאות פייסבוק ואפל • שוק העבודה האמריקאי יירכז עניין על רקע שלל נתונים שעשויים לספק אינדיקציה לגבי הצמיחה • באירופה יפורסמו נתוני תוצר, כשיציבות האיחוד עומדת במוקד • הנפט ייסחר לקראת הסנקציות על איראן, שייכנסו לתוקף בשבוע הבא • ומיהן הישראליות בוול סטריט שיפרסמו דוחות השבוע • תחזית השווקים השבועית של "גלובס"

חנות אפל במנהטן / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
חנות אפל במנהטן / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

שבוע המסחר בוול סטריט צפוי להיפתח היום (ב'), בהמשך לירידות שנרשמו בסוף השבוע האחרון, כשברקע המדדים באירופה נסחרים כעת בעליות (הדאקס קופץ 1.8%), וזאת ברקע לדיווח על רקע פרישתה של קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, מראשות המפלגה. בתוך כך, החוזים העתידיים בניו יורק עולים כעת ב-1% ומאותתים על עליות נאות בפתיחת המסחר.

נזכיר כי ביום שישי האחרון מדד הנאסד"ק  נפל בכ-2%, וזאת שברקע נתון הצמיחה של הכלכלה האמריקאית דווקא עלה על תחזיות השוק, כשארה"ב רשמה צמיחה של 3.5% ברבעון השלישי של השנה. הירידות שנרשמו בשוקי ההון בעולם בשבועיים האחרונים, איפסו את התשואה המצטברת בשוק האמריקאי מתחילת השנה והעמיקו את התשואה השלילית באירופה ובשווקים המתעוררים. דוחות מאכזבים של אמזון  ואלפאבית  (גוגל) תרמו לירידות ביום שישי בניו יורק. 

הנה חמישה אירועים בולטים, שצפויים לרכז עניין בשבוע הקרוב בשווקים.

1. עונת הדוחות נמשכת

לאחר האכזבה מדוחות גוגל ואמזון שפורסמו ביום חמישי האחרון, מחר (ג') יפורסמו דוחות כספיים של חברות נוספות, שעשויות לספק אינדיקציה לגבי המשך הצמיחה של הכלכלה האמריקאית. 

ג'נרל אלקטריק תפרסם את תוצאות הרבעון לפני פתיחת המסחר. לאחר המסחר, איביי תפרסם את דוחותיה וגם פייסבוק תפרסם דוחות כאשר עיני השוק יחפשו את השינוי במספר המשתמשים ברשת החברתית, ונראה אם פייסבוק תשים מאחוריה את פרשת קיימבריג' אנליטיקס. תחזיות השוק עומדות על רווח 1.46 דולרים למניית פייסבוק.

אפל תפרסם דוחות ביום רביעי לאחר נעילת המסחר, והתחזיות של האנליסטים בשוק הן כי ענקית הטכנולוגיה תדווח על רווח של 2.78 דולרים למניה. 

2. שוק העבודה האמריקאי במוקד

בארה"ב, היום בשעה 14:30 יפורסמו נתוני ההכנסה האישית לחודש ספטמבר, כשתחזיות השוק הן לעלייה של 0.3%. במקביל יפורסמו נתוני הצריכה הפרטית בחודש ספטמבר, כאשר הצפי הוא לעלייה של 0.4%. 

ביום שישי צפויים להתפרסם נתונים מכיוון שוק העבודה האמריקאי, שעשויים לספק אינדיקציה נוספת לגבי התפשטות הצמיחה הכלכלית. השכר השעתי, לפי התחזיות, צפוי להראות עלייה של 3.1% בחודש אוקטובר, לעומת עלייה של 2.8% בחודש הקודם.

בתוך כך, מספר המשרות החדשות שנוצרו בסקטור הלא-חקלאי בחודש הקודם, צפוי, לפי התחזיות, להראות עלייה של 190 אלף משרות, בהמשך לעלייה של 134 אלף משרות בחודש ספטמבר. 

3. גוש האירו יפרסם נתוני צמיחה

מחר יפרסמו נתוני התמ"ג של גוש האירו. התחזיות בשוק הן לעלייה של 1.9% בתוצר ברבעון השלישי, לעומת צמיחה של 2.1% ברבעון הראשון של השנה.

לדברי גיא בית-אור, כלכלן בבית ההשקעות פסגות, "בעוד שבארה"ב הצמיחה המשיכה להיות חזקה, הצמיחה בשאר העולם נרשמה האטה, ככל הנראה, באופן משמעותי ברבעון השלישי. את הניצנים הראשונים ראינו בנתוני הצמיחה של סין, שהאטה ברבעון השלישי לקצב של 6.5% לעומת 6.7% ברבעון הקודם; ובאירופה, מדדי מנהלי הרכש לא מפסיקים לאכזב, כאשר המדד בתעשייה ירד ל-52.1 נקודות, שפל של יותר משנתיים, שמצביע על האטה של קצב הצמיחה לכיוון של 1.2% בלבד ברבעון האחרון של השנה.

"מדוח מדד מנהלי הרכש עולה כי האירופאים חווים האטה משמעותית ביצוא, כאשר מלחמות הסחר והמכסים צוטטו כמקורות עיקריים לחוסר ודאות. ובתוך כל זה, לחצי המחירים ממשיכים להיבנות באירופה".

נציין כי במהלך השבוע יפורסמו תחזיות הצמיחה של גוש האירו, וזאת כשברקע מרחף חוסר ודאות, על רקע המתיחות בין איטליה והאיחוד סביב סוגיית התקציב. זאת, לצד הסאגה המתמשכת סביב המגעים של בריטניה ליציאה מהאיחוד.

4.  מחירי הנפט בצד סנקציות על איראן

הסנקציות המלאות על איראן ייכנסו לתוקפן בתחילת נובמבר, כאשר החשש מירידה בהיצע עשוי להביא לעלייה במחיר הנפט בעולם.

מנגד, כמה גורמים מכבידים על צד הביקוש, כמו התמתנות הפעילות הכלכלית בעולם בפרט במשקים המתעוררים. בלידר שוקי הון כותבים כי נראה שסעודיה עשויה להמשיך להגדיל את תפוקתה, למרות המתח עם ארה"ב.

5. הישראליות בוול סטריט: טאואר וטבע במוקד

התנודתיות שנרשמה בשוק העולם לא פסחה על הבורסה בתל אביב. מדד ת"א-35 איבד בשבוע האחרון 3.2%, ומתחילת השנה עלה ב-3.9%; מדד ת"א-90 איבד בשבוע החולף 2.3% ומתחילת השנה עלה ב-2%; מדד ת"א-SME 60 נפל בשבוע החולף ב-4.6% ומתחילת השנה צנח ב-12.7%; ומדד ת"א ביומד איבד בשבוע האחרון 7.5% ומתחילת השנה ירד ב-3.2%.

בתוך כך, שער החליפין של השקל מול הדולר הגיע בסוף השבוע האחרון לרמה של 3.7 שקלים - מה שמהווה פיחות של 3.4% בחודש האחרון. בבנק פועלים כותבים בהקשר זה, כי "פער הריביות בין הדולר לשקל מהווה תמריץ משמעותי להגדלה של החשיפה למט"ח, בעיקר על ידי הגופים המוסדיים. ברקע גם ירידה בעודף בחשבון השוטף של מאזן התשלומים שמחזקת את ההערכות המשקיעים, שההסתברות לייסוף משמעותי אינה גדולה".

נציין כי חשיפת הגופים המוסדיים למט"ח הגיעה בחודש אוגוסט ל-16.5% מכלל הנכסים, לעומת 15.0% בחודש פברואר. בבנק הפועלים מוסיפים: "ככל שמחירי המניות בחו"ל יורדים בשיעורים חדים מאלו של תיק הנכסים המנוהל, החשיפה של המוסדיים למט"ח פוחתת. בהנחה שהמוסדיים רוצים לשמור על רמת החשיפה הקיימת הם צריכים לצמצם את הגידורים, או להגדיל השקעה בחו"ל. כלומר, כל עוד ירידות השערים בעולם לא מביאות לשינויים במדיניות ההשקעה, אנו אמורים לראות עלייה בביקוש למט"ח מצד המוסדיים בעת ירידות שערים בעולם. התמונה משתנה כמובן אם בעקבות ירידות השערים, משתנה המדיניות ומתקבלת החלטה לצמצם חשיפה לחו"ל בכלל. אנו מעריכים כי פער הריביות בין השקל לדולר ימשיך להביא להסטה של הון להשקעה במט"ח, והסיכוי לייסוף גדול נראית כעת נמוכה".

חברת השבבים טאואר, בניהולו של ראסל אלוונגר, פרסמה היום דוחות מאכזבים לרבעון השלישי של השנה, וזאת בהמשך לאכזבה שנחלה ברבעון הקודם כשפספסה את התחזיות המוקדמות של השוק, וכשברקע תעשיית השבבים עומדת תחת לחץ בצל מלחמת הסחר בין סין לארה"ב. מניית טאואר צונחת כעת ב-15% בבורסה בתל אביב.

עם זאת, את עיקר העניין השבוע תרכז חברת התרופות הישראלית טבע, שצפויה לפרסם דוחות ביום חמישי. ממוצע תחזיות האנליסטים צופה לטבע רווח של 54 סנט למניה, על הכנסות של 4.5 מיליארד דולר ברבעון השלישי. חברות ישראליות נוספות שידווחו השבוע הן קמטק, פריון נטוורק ואורבוטק.