"אם המנהלים היו מעורבים בעוז לתמורה ואופק חדש – הן היו נראות אחרת"

כ-400 מנהלי בתי ספר הגיעו לכנס השקה של ארגון המנהלים במטרה לעשות עוד צעד בדרך לארגון יציג

יואב פרידן נואם בכנס השקת ארגון המנהלים / צילום: שלומי יוסף
יואב פרידן נואם בכנס השקת ארגון המנהלים / צילום: שלומי יוסף

כ-400 מנהלי בתי ספר הגיעו הערב (א') לכנס ההשקה של ארגון המנהלים, ארגון שהם מקווים שיהפוך להיות ארגון העובדים היציג שלהם. כיום מרבית המנהלים מאוגדים בארגוני המורים הקיימים, הסתדרות המורים וארגון המורים, והם צפויים לעזוב אותם לאחר שהארגון החדש יקבל יציגות. לפי מייסדי הארגון, 1,200 מנהלים כבר הסכימו להצטרף לארגון החדש, כרבע מכלל המנהלים. הכנס נערך בתיכון עירוני א' בתל אביב, אותו מנהל יואב פרידן, אחד ממייסדי הארגון.

על הקמת הארגון נכתב לראשונה ב"גלובס" לפני כשלושה חודשים, ובתקופה הזאת קידמו המנהלים את הקמת הארגון - הקימו עמותה, שכרו יועצי תקשורת, התייעצו עם עורכי דין וגורמים בתחום החינוך, והחלו לגייס מנהלים. "המערכת דואגת שנהיה מפוחדים, לכן התחלנו ברף של 400 מנהלים, כדי שזה ייתן כוח למנהלים ויאפשר להביא עוד מנהלים, הם יבינו שאין להם מה לפחד", אמרה אורית גור-כהן, מנהלת תיכון ביבנה ואחת ממייסדי הארגון. פרידן הוסיף כי הם קיבלו מידע מגורמים בכירים במערכת, שהיא לא מתנגדת למהלך הזה, "ואנחנו מקווים שזה יוכח בשטח. אם נהיה חזקים, אנחנו נצליח".

מימין: יואב פרידן, אורית גור כהן ואביגיל סאמין / צילום: שלומי יוסף
 מימין: יואב פרידן, אורית גור כהן ואביגיל סאמין / צילום: שלומי יוסף

פרידן הוסיף כי "המטרה היא להיות בשולחן המרכזי של מקבלי ההחלטות, אם מנהל היה כותב את עוז לתמורה ואת אופק חדש, הן לא היו נראות ככה. אנחנו רוצים להוביל את השינוי בחינוך, לדאוג למעמד המנהל, בלי קומבינות ובלי ציניות. כולנו שותפים והשותפות הזאת הייתה חסרה, יש לי הרגשה שגם אתם מגישים בהתארגנות הזאת בבית".

דרהקאן ריאן, מנהלת תיכון למדעים בג'לג'וליה, סיפרה שהתמודדה עם הרבה איומים מצד הורים והוסיפה: "בארגון אני מרגיש יותר בטוחה, יותר עם חוסן, אנחנו לא לבד ונמשיך לחבר בין מנהלים במגזרים שונים. מעבר למטרה משותפת, צריך שיהיה ארגון עם תחושת שותפות. יד ביד נצליח. אנחנו כן יכולים ואנשים הם אלו שיוצרים את השינוי, אין סיבה לחזור אחורה. כל הזמן אנחנו דואגים לאחרים, הגיע הזמן שנדאג לעצמנו".

אחת המנהלות אמרה למייסדי הארגון כי היא מתנגדת לשיח של מסכנות, וכי היא לא הייתה רוצה שהם יציגו תלושי משכורת וידברו על השכר הנמוך שלהם, דבר שפוגע במעמדם.

פרופ' יורם יובל הוזמן להרצות בכנס ואמר כי "מנהל שאין לו יכולת לפטר מורה כושל, זאת מנהלת שאין לה יכולת לאכוף רף של מצוינות. לא רק אתם זקוקים לאוטונומיה, גם המורים זקוקים. הם צריכים יכולת לקבוע באיזה קצב ילמד כל ילד בכיתה, ואיזה שיעורים יקבל כל ילד. כל הגורמים במערכת מפחדים מההורים, משר החינוך ועד אחרון המורים, אני חושב שחלק ממה שאתם יכולים לעשות זה להעלות כלפי מעלה זה שהמערכת תיתן לכם גיבוי מול ההורים כשאתם אומרים להם דברים שהם לא רוצים לשמוע על הילדים שלהם. אם לא יהיה שקט בכיתות, אז לא ילמדו".

אייל נמר מארגון יציגים, ארגון עובדים חדש יחסית במערכת החינוך, התייחס להתארגנות המנהלים החדשה: "היום זה בדיוק הזמן לקרוא למנהלים להצטרף למאבק ולדרך יציגים - ולשתף ביחד פעולה במטרה להציל את מערכת החינוך של ישראל. מצפים לנו כ-2 ארגונים חדשים מאבקים לא פשוטים, הראשון בהם לאחר ההכרה מבית הדין הוא קבלת כלל ההטבות הממומנת ע"י המעסיקים לכל החברים החל מביטוח אחריות מקצועית דרך השתתפות בהשתלמויות לקידום מקצועי, קבלת שי לחג, יומן והטבות נוספות. ארגון יציגים מאחל בהצלחה למנהלים בדרכם החדשה ומקווה כי כבר מחר כל 5 אלף המנהלים יינטשו באופן מיידי את ארגון והסתדרות המורים וביחד נסיים את השלטון העות'מאני בחינוך".