סין מזהירה את המשקיעים: אל תהמרו נגד היואן

אחרי ירידה של 7% מתחילת השנה, היואן הסיני קרוב בימים אלו לשער חליפין של 7 יואן לדולר • בפעם האחרונה נסחר היואן בשער נמוך מזה במאי 2008 • סין דיווחה בשבוע שעבר שהתמ"ג שלה עלה ברבעון השלישי ב-6.5%, הקצב האיטי ביותר מאז 2009, ופתחה במאמץ מתואם להרגיע את המשקיעים

יחסי יואן-דולר / אילוסטרציה: Shutterstock
יחסי יואן-דולר / אילוסטרציה: Shutterstock

בכיר בבנק המרכזי הסיני הזהיר בסוף השבוע שעבר את המשקיעים להפסיק להמר על ירידת המטבע הסיני, היואן, והצליח להעלות אותו משער שפל של עשר שנים. "לכוחות שמנסים למכור בחסר את הרנמינבי (השם הרשמי של היואן), אני אומר שנלחמנו זה מול זה לפני כמה שנים, ואנחנו מכירים היטב זה את זה", אמר פאן גונגשנג, סגן נגיד הבנק המרכזי הסיני בתדרוך לעיתונאים. "ואני חושב שמה שקרה אז עדיין טרי בזיכרון שלנו".

אחרי ירידה של 7% מתחילת השנה, היואן קרוב בימים אלו לשער חליפין של 7 יואן לדולר - רמה פסיכולוגית שעלולה להצית גל מימושים נוסף שלו, אם עסקים ויחידים בסין יחליטו שהם חייבים לעבור למט"ח לפני פיחות נוסף של המטבע. בפעם האחרונה נסחר היואן בשער נמוך מ-7 לדולר במאי 2008 בשוק הסיני, כאשר המסחר ביואן בחו"ל (offshore) הושק רק ב-2010.

דבריו של פאן, שהוא גם מנהל סוכנות הפיקוח על המט"ח בסין, הם הסימן האחרון לכך שבייג'ין מודאגת שוב מחולשת המטבע שלה - יותר משלוש שנים אחרי שתקופה קודמת של פיחות ביואן הציתה זעזועים בשוקי ההון העולמיים.

סין מזהירה את המשקיעים: אל תהמרו נגד היואן
 סין מזהירה את המשקיעים: אל תהמרו נגד היואן

סין העלתה השנה את מחיר קניית האופציות והחוזים נגד היואן, וגם שינתה במקצת את מנגנון קביעת טווח שער החליפין היציג היומי - הכל כדי לרסן את ירידת היואן.

בשוק המט"ח הסיני, המפוקח בצורה הדוקה, היואן ירד לשפל של 6.9647 לדולר אמריקני אחד ביום שישי שעבר - מרחק של 0.03% בלבד מהשפל של העשור האחרון בשער החליפין. מאוחר יותר התאושש היואן מירידתו היומית של 0.2% אחרי מסיבת העיתונאים של סגן הנגיד פאן, שבה אמר בין היתר שהבנק המרכזי לא יעסוק בפיחות תחרותי של המטבע, וימשיך לנקוט צעדים לייצוב הציפיות מהיואן.

"שבע זה מספר חשוב עבורם", אמר אריק ליו, מנהל תיקי אג"ח ומט"ח בחברת מנולייף ניהול נכסים. הוא הצביע על העיתוי של הודעת סגן הנגיד פאן - היום שבו התקרב ליואן לרמתו הנמוכה ביותר מאז 2008. ליו לא צופה שהיואן יעבור את הרמה הזו השנה.

הדולר האמריקני התחזק ב-2018 נגד מטבעות רבים, ביניהם היואן. מדד הדולר של הוול סטריט ג'ורנל, שהוא סל של מטבעות חשובים אחרים, עלה בשבוע שעבר כמעט ללא הפוגה, ונסגר ביום חמישי שעבר ברמת שיא מאז מאי 2017.

בנוסף להתחזקות הדולר, ישנם גורמים אחרים שמביאים להיחלשות המטבע הסיני. בראש ובראשונה המתחים המסחריים עם ארה"ב וההאטה בצמיחה הכלכלית. התוצאה היא שהיואן נחלש גם מול המטבעות החשובים האחרים לשפל היסטורי.

חולשת היואן באה גם על רקע התנודתיות בשוקי המניות בשבוע שעבר, שהחלה בסין והתרחבה במהירות לכל העולם. מדד בורסת שנחאי המשולב זינק ב-4.1% ביום שני שעבר, וירד ב-2.3% ביום שלישי, ואחר כך עלה וירד ביתר השבוע שעבר. המדדים בארה"ב התנודדו בפראות בימים רביעי וחמישי.

ירידת היואן מול הדולר היא סימפטום לכיוונים השונים בכלכלה ובמדיניות המוניטרית של כל אחת מהמדינות. סין דיווחה בשבוע שעבר שהתמ"ג שלה עלה ברבעון השלישי ב-6.5% , הקצב האיטי ביותר מאז 2009, ופתחה במאמץ מתואם להרגיע את המשקיעים. בארה"ב, התמ"ג ברבעון השלישי צמח ב-4.2% ברבעון השני, שיא של קרוב לארבע שנים, וב-3.7% ברבעון השלישי.

בארה"ב העלה הבנק המרכזי את הריבית שלוש פעמים השנה, ואותת על העלאה רביעית עד סוף השנה. סין מנסה להקל את המדיניות המוניטרית ולהוריד את תשואות האג"ח יחד עם צעדי המרצה כלכלית נוספים, אם כי הללו אינם מספיקים לטעמם של כמה משקיעים.

"הם עושים את כל הרעש הנכון במונחי חבילות תמריצים שהם מרכיבים, אבל זה עושה רושם לא מספיק לפי שעה במונחי התמיכה האפקטיבית בכלכלה", אמר אנינדה מיטרה, אנליסט אג"ח ריבוניות בחברת בנק אוף ניו יורק מלון ניהול השקעות בסינגפור.

חולשת היואן צפויה לעזור ליצואנים הסינים שמתמחרים את מוצריהם בדולרים, ומשלמים את מרבית העלויות שלהם ביואן. אבל היא גם מוסיפה למתחים המסחריים בין ארה"ב וסין. שתי המדינות הטילו מכסים על מוצרים מהמדינה האחרת בשווי מאות מיליארדי דולר בשנה. נשיא ארה"ב דונלד טראמפ חוזר וטוען שסין מחלישה במתכוון את המטבע שלה.

מלבד השינויים במנגנון קביעת שער החליפין והשמעת האזהרות המילוליות, יש סימנים לכך שבייג'ין פועלת לעצור את ירידת היואן באמצעים ישירים יותר. הבנק המרכזי הסיני מכר בחודש שעבר מט"ח בסך 17.4 מיליארד דולר. חברת RBC קפיטל מרקטס מסרה שמדובר על ההתערבות הישירה הגדולה ביותר בשוק המט"ח מאז תחילת 2017.