ירוחם: לראשונה תעמוד בראשות העירייה אישה

טל אוחנה ונילי אהרון מתמודדות זו מול זו על ראשות עיריית ירוחם • ב-2018, 97.7% מראשי הערים בישראל הם גברים

טל אוחנה, מועמדת לראשות העיר ירוחם
טל אוחנה, מועמדת לראשות העיר ירוחם

כ-7,300 בעלי זכות בחירה יצביעו היום (ג') בעיר הדרומית ירוחם, ודבר אחד יודעים כולם פה. לא משנה מי תצא הפייבורטית מהמרוץ - לעיר ירוחם תהיה בוודאות ראשת עיר ראשונה. התמודדות שתי נשים זו מול זו, טל אוחנה ונילי אהרון, היא אחד הסימנים החיוביים של התקופה בה התמודדות נשים לא אמורה להיות סיפור בפני עצמו, וציבור הבוחרים צריך להיות מסוגל לבחור בין מגוון אנשים מכל מגדר.

יום הבחירות בירוחם מסעיר רבים והעיר התמלאה בשלטי בחירות ופעילים צעירים של כל המטות, מרביתם בשכר עבודת נוער. מחוץ לבית הספר המאוחד פגשנו את משה סולומון אחד ממפוטרי נגב קרמיקה אשר במהלך השנה האחרונה לא הצליח למצוא עבודה. לדבריו, נילי אהרן עם קשריה לממשלה ולליכוד היא זו שתוכל לפתור את הבעיות לעיר ירוחם. מחוץ לקלפי בבית הספר קול יעקב, פגשנו את אביה של נילי אהרן. ירוחם מקום קטן, כ-7500 בעלי זכות הצבעה ואמנון אהרן מכיר את כולם. אתה יושב כאן לוודא שכולם יבחרו בבתך? שאלנו אותו בחצי חיוך. ״מה פתאום.. אני ממתין לתורי להצביע. לא אומר לאנשים מה לעשות״, ענה אמנון והסביר לנו בפירוט מדוע בתו היא הראויה והמתאימה.

בביתו של ראש העיר היוצא, מיכאל ביטון, מכינים עוגות ובשרים בכמויות גדולות. זה דווקא לא מיועד לאירוע בחירות אלא לחברים של הילדים אשר נמצאים באזור ירוחם במסגרת השירות הצבאי, לשבוע ניווטים של שלדג.

ביטון מדבר איתנו כשהוא עם סינר ומבטו על הכיריים. לדבריו רוב תושבי העיר הם ליכודניקים אבל מבינים שבבחירות לעירייה אין לכך משמעות. הוא משוכנע שהמועמדת טל אוחנה, מי שהייתה סגניתו וחברת מועצה 8 שנים, תנצח את מערכת הבחירות. השבוע סגרה אוחנה דילים פוליטיים עם נציגות ש"ס בעיר ועוד קודם לכן עם הדתיים הלאומיים ונציגי הבית היהודי.

אוחנה ואהרן מתרוצצות ברחבי העיר כל היום, ממריצות אנשים להצביע ומחשבות את מספר המתנדבים שיש לשנע לבתיהם של אלה אשר אינם יכולים להגיע לבד לקלפיות.

ב-2018, כמו גם בעבר במדינת ישראל, 97.7% מראשי הערים הם גברים, וגם כאשר בירוחם תהיה לנו אוחנה או אהרון כראשת העיר, מספרן של הנשים בצמרת המוניציפלית יטפס מעלה רק בקצת.

והנה ירוחם, העיר שידעה קשיים רבים בניהול מוניציפלי כושל, עלתה חזרה על מפת הערים המנוהלות היטב, ומערכת הבחירות בעיר היום תביא לסיומה תקופה מרתקת, בה שתי הנשים הפוליטיקאיות המקומיות נחשפו לכל המדינה.

טל אוחנה, סגניתו של ראש העיר המסיים מיכאל ביטון, נתמכת בהתמודדות על-ידי סיעת כולנו. שר האוצר משה כחלון אף הגיע לעיר כדי לחזק. גם ראש העיר אשר לפני מיכאל ביטון, עמרם מצנע (מינוי של משרד הפנים אחרי שהעיר שקעה בגירעון), תומך באוחנה.

מנגד, נילי אהרון זכתה לביקור מסוקר של ראש הממשלה בנימין נתניהו. הוא הגיע דרומה כדי לשכנע את התושבים להצביע לאהרון, הצעירה (בגיל) מבין השתיים.

אוחנה פתחה את בוקר הבחירות בהצבעה מוקדמת. בשעה 07:30 היא כבר הייתה אחרי הקלפיות ופינתה לעצמה את כל שאר היום כדי לרוץ מנקודה לנקודה בעיר.