הראפרים של תאילנד מרימים קול נגד השלטון

ארבע שנים אחרי ההפיכה הצבאית, הזמרים והאמנים במדינה מגבירים את הביקורת שהם משמיעים נגד המשטר הצבאי בתאילנד, הגנרלים והכרסום בדמוקרטיה

זמרי ראפ בתאילנד./ צילום: רויטרס Sukree Sukplang
זמרי ראפ בתאילנד./ צילום: רויטרס Sukree Sukplang

שיר ראפ שמותח ביקורת על החונטה בתאילנד הפך לסנסציה ויראלית במדינה, מכיוון שהתסכול מהגנרלים מתחיל לפרוץ אל פני השטח ארבע שנים לאחר ההפיכה הצבאית.

סרטון הווידיאו של השיר שהועלה ליוטיוב ב-22 באוקטובר נפתח במהלומת מצילתיים עזה וצלילי פסנתר מפחידים, ואז נשמעת גיטרה ועשרה ראפרים - זה אחר זה - משמיעים ביקורת חריפה על הממשלה.

עד כה נרשמו יותר מ-24 מיליון צפיות - יותר מרבע מאוכלוסיית תאילנד - אך רבות מהצפיות האלה הן צפיות חוזרות. סגן מפקד המשטרה, סריווארה רנסיברהמנקולה, אמר לכתבים שהמשטרה שוקלת לזמן לחקירה את חברי קולקטיב "ראפ נגד דיקטטורה" (Rap Against Dictatorship). "יש סיכוי של 50% שהם הפרו את חוקי הביטחון", אמר הסגן.

השיר "מה שיש למדינה שלי..." הוא הראיה החותכת ביותר עד כה לחוסר שביעות הרצון הגובר מראש החונטה, הגנרל פריות צ'אן-אוצ'ה, המכהן כראש הממשלה, וכי הדור הצעיר הוא שמוביל את הדרך.

כמובן שאחיזתה של החונטה בשלטון ממשיכה להיות יציבה. התקהלויות פוליטיות אסורות בתכלית האיסור. מתוקף החוקה שניסח הצבא שולט הסנאט בכל פרלמנט נבחר שהוא. החוקה גם מתירה לצבא ליטול לידיו את השלטון בכל רגע נתון.

אך הקבוצות הפוליטיות החדשות שנוצרות קוראות תגר גם על הצבא וגם על המפלגות הפוליטיות המבוססות. הזמרים והאמנים מביעים את דעותיהם כפי שלא העזו לעשות עד כה. לעתים קרובות הם מגנים את האופן שבו הממשלה מדכאת את חופש הדיבור ומכוננת קשרים הדוקים עם מדינות אוטוריטריות אחרות כמו סין ורוסיה.

"רוצים לראות שינוי"

"אנחנו רוצים לראות שינוי - לא פחות מזה", אמר תנתורן ג'ואנגרונגרואנקיט בן ה-39, מנהיג מפלגת "הלאה לעתיד" (Future Forward) שהוקמה לאחרונה.

בריאיון הוא תיאר כיצד נטש את חייו הנוחים כיורש הון שנוצר מחלקי חילוף לרכב כדי להשתתף בהשבת תאילנד למסלול יציב ודמוקרטי יותר, לדבריו. הממשלה הבטיחה לערוך בחירות בפברואר 2019, והגנרל פריות שוקל להתמודד בהן כדי לשוב לשלטון כראש ממשלה נבחר. תרנתורן אומר שהוא מקווה שהוא ומועמדים צעירים אחרים יוכלו ללכת בעקבות ארגוני האופוזיציה במלזיה ובאיים המלדיביים שהדיחו השנה את מפלגות הממסד.

הוא נוהג להתלונן לעתים קרובות על "העשור האבוד" של תאילנד מאז הדיח הצבא את המנהיג הקודם טקסין שינאווטרה ב-2006. ההשקעות הזרות מהמערב צנחו, ותאילנד תלויה באופן גובר בהשקעות ובתיירות מסין. הצמיחה הכלכלית נחלשה עוד יותר לאחר שהצבא השתלט שוב על המדינה ב-2014, והפעם הדיח את ממשלתה של אחותו של טקסין, יינגלאק צ'ינוואט, שחיה כעת בחו"ל כמו אחיה כדי לחמוק ממעצר ומאישומים כוזבים לטענתה בשחיתות.

אשתקד הואצה הצמיחה של המדינה ל-3.9%, אך היא עדיין נמוכה מ-6.8% של וייטנאם ו-5.9% של מלזיה, ורחוקה מאוד משיעורי הצמיחה שנרשמו בשנות התשעים כשתאילנד הייתה אחת הכלכלות המתעוררות המצטיינות ביותר בעולם.

הצבא נגד המבקרים

הצבא ממשיך להתייחס בחומרה למבקרי הממשל. חלק מהם נעצרו והואשמו בהסתה. תרנתורן ושניים מעמיתיו הואשמו בחודש שעבר בשימוש בפייסבוק להפצת מידע כוזב נגד החונטה. תרנתורן, מצדו, טוען כי מימש את זכות חופש הדיבור שלו.

ההצלחה בן לילה של "ראפ נגד הדיקטטורה" הפכה את הראפרים Liberate P, Jacoboi ואחרים למפורסמים. סרטון הווידיאו, שצולם בשחור-לבן, מתכתב עם רגע אייקוני בתולדות תאילנד, שבו ביצע אספסוף לינץ' בסטודנט שהשתתף בפעולת מחאה נגד הצבא ב-1976. האספסוף הכה את גופת הסטודנט שהייתה תלויה על עץ בארמון הגדול בבנגקוק.

גם שיריה גדושי הקללות של הלהקה מותירים רושם עז, ומעוררים השוואות עם להקת Rage Against the Machine ו-Childish Gambino. באחת השורות שאותן סובל הנייר נאמר: "המדינה שלי מכוונת רובה לצווארך, וטוענת שיש חופש אבל אינה נותנת את הזכות לבחור".

בשורה אחרת מופיעה תלונה על הצורך "להחניק את האמת או לבלוע כדורי רובה".

לא כולם תומכים

חלק מאזרחי תאילנד מגנים בחריפות את הראפרים בשל ביקורתם הקשה על החונטה. סותפ תאוגסובן, פוליטיקאי שתומך בצבא ושהוביל הפגנות מחאה המוניות נגד חמולת שינאווטרה ב-2014, אמר שהשיר אינו הולם. "אתם נולדים כתאילנדים, אז אתם לא יכולים לשנוא את תאילנד", טען תאוגסובן.

ביום ב' אמר מנהיג החונטה, גנרל פריות, כי אין לו עניין בנושא, אך לאחר מכן פתח בהסבר ארוך מדוע הראפרים היו צריכים לשמור על פיות סגורים.

"הם טוענים שזו זכותם ושלא צריכה להיות שום מגבלה לחופש, אבל בעתיד זה יגרום בעיות לכם, לילדים שלכם ולנכדים שלכם", אמר הגנרל פריות. "אני לא חושב שאנחנו יכולים לחיות בחברה כזאת".

כמה מהראפרים הופיעו בטלוויזיה התאילנדית כדי לטעון בזכות השיר. "אנחנו חייבים להתעורר ולמצוא פתרון לכל הקונפליקטים האלה", אמר Liberate P, ששמו האמיתי נטפונג סרימואנג.

גם דמויות ציבוריות , כולל שחקנים וזמרים, הביעו תמיכה בשיר. אבהיסיט וג'ג'יבה, לשעבר ראש הממשלה וכיום דמות מובילה בממסד הפוליטי בבנגקוק, אמר ששיר הראפ נראה לו נורמלי, ותהה מדוע יש בו משהו לא חוקי.

שלא במפתיע, תנתורן הוא אחד התומכים הפוליטיים הגדולים של הקבוצה. "'ראפ נגד הדיקטטורה' עושים עבודה נפלאה", כתב תנתורן בחשבון הטוויטר שלו בשבת. "הם מוכיחים לעולם שאנחנו התאילנדים לא נכנעים לשלטון החונטה".