טראמפ מעניק ל-8 מדינות פטורים מהסנקציות על איראן

מקבלות הפטור יוכלו להפחית את יבוא הנפט מאיראן בהדרגה • דיווחים: יפן, הודו וקוריאה הדרומית בין מקבלות הפטור

טראמפ בנאום על הודעת פרישת ארה"ב מההסכם עם איראן / צילום: רויטרס
טראמפ בנאום על הודעת פרישת ארה"ב מההסכם עם איראן / צילום: רויטרס

ממשל טראמפ יעניק לשמונה מדינות פטור שיאפשר להן להמשיך לייבא נפט מאיראן, לאחר ההודעה על השבת הסנקציות של ארה"ב על איראן ביום שני השבוע, כך לפי חברי קבינט.

הנשיא דונלד טראמפ העניק לרוכשי הנפט 180 יום להפחית את הרכישות של נפט גולמי מאיראן, לאחר שנסוג במאי מההסכם הגרעיני עם איראן. שמונת ההיתרים יאפשרו למדינות להפחית את רכישותיהן יותר בהדרגה, לאחר הדדליין של 4 בנובמבר.

משקיפים בשוק הנפט פוקחים עין על המצב בשוק כדי לנסות ולקבוע באיזו עוצמה יאכוף ממשל טראמפ את הסנקציות. בכירים במחלקת המדינה אמרו תחילה כי היבואנים יחויבו לקצץ את רכישותיהם לאפס בנובמבר, אולם בכירים בממשל הודיעו מאוחר יותר שיהיו כמה חריגים.

מזכיר המדינה, מייק פומפאו, ושר החוץ, סטיבן מנושין, לא מסרו היום (ו') את שמותיהן של שמונה המדינות במהלך מסיבת העיתונאים. לדבריהם כל המדינות או תחומי השיפוט הפחיתו בצורה משמעותית את רכישותיהם, ותינתן להם ארכה להפחית את היבוא עוד יותר.

לדברי פומפאו, שתיים מן המדינות חדלו כמעט לחלוטין לקנות נפט מאיראן, ויוכלו להפסיק לחלוטין בתוך כמה שבועות. 

מוקדם יותר היום דווח בבלומברג כי יפן, הודו וקוריאה הדרומית הן בין המדינות, וסין עדיין במו"מ על קבלת ויתור - כך לפי בכיר בממשל, לדברי בלומברג. פומפאו אישר כי האיחוד האירופי אינו אחד מתחומי השיפוט שיקבלו ויתור.

הסנקציות על איראן ייכנסו חזרה לתוקף באופן רשמי ביום ראשון.