לבאפט אין רעיונות? ברקשייר רכשה מניות החברה ב-928 מיליון דולר

אחרי תשע שנים של שוק שורי מתקשה וורן באפט למצוא השקעות בתמחור אטרקטיבי לערימת המזומנים ההולכת וגדלה של ענקית ההשקעות שלו ברקשייר הת'אוויי, ומבצע צעד לא שגרתי של רכישה עצמית של מניותיה • החברה דיווחה על זינוק ברווחי הרבעון השלישי ל-18.5 מיליארד דולר

וורן באפט / צילום: שטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
וורן באפט / צילום: שטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

ברקשייר הת'אוויי רכשה ברבעון השלישי השנה מניות של עצמה ב-928 מיליון דולר - צעד נדיר המצביע על כך שיו"ר החברה, וורן באפט, אינו מצליח למצוא אופציות השקעה אטרקטיביות לערימת המזומנים הענקית של החברה שלו.

ברקשייר לא ביצעה רכישה מהותית מאז שרכשה ב-2016 את Precision Castpart תמורת 32 מיליארד דולר. באפט הוא משקיע ערך, הידוע בעיקר בהוצאת עסקאות לפועל כשהמחיר נמוך. לאחר יותר מתשע שנים של שוק שורי, הוא מתקשה למצוא השקעות גדולות בתמחור אטרקטיבי.

ברקשייר ביצעה רכישות קטנות בשנתיים האחרונות, והוציאה מיליארדי דולרים בהגדלת חלקה באפל, אולם עסקיה הרבים של החברה, וביניהם דורסל, Geico ו-BNSF Railway, המשיכו לייצר מזומנים בקצב מהיר. 

ההחלטה לבצע רכישה חוזרת של מניות התקבלה לפני הירידות בשווקים באוקטובר, שבאו בעקבות חששות בנוגע לריבית ולהאטת הצמיחה בקרב חברות טק. לפני כן השוק היה קרוב לרמות השיא שלו, לאחר דחיפה חזקה בחודשים האחרונים מרפורמת המס שהוחלה בשנה שעברה.

באפט טוען כבר זמן רב כי הוא יכול להעלות את הערך למשקיעים בצורה טובה יותר באמצעות השקעות מאשר בדרך של רכישות חוזרות (בייבק) או דיבידנדים. אולם הלחץ לבצע רכישות חוזרות גבר בשנים האחרונות, ככל שערימת המזומנים של החברה הלכה והתגבהה. 

לקונגלומרט מאומהה, נברסקה, היו בסוף ספטמבר מזומנים בהיקף של 103.6 מיליארד דולר, לעומת 111 מיליארד דולר באמצע השנה, כך דיווחה החברה היום (ש'). 

רווחים לא ממומשים מהשקעה במניות

החברה דיווחה היום על זינוק ברווחי הרבעון השלישי, בין היתר בזכות רווחים לא ממומשים מהשקעות במניות. ברקשייר דיווחה על רווח נקי רבעוני של 18.5 מיליארד דולר, או 11,280 דולר למניה, לעומת 4.07 מיליארד דולר, או 2,473 דולר למניה, ברבעון המקביל בשנה הקודמת.  

רווחי ברקשייר תנודתיים בגלל חוק חשבונאי שנכנס לתוקף השנה, ודורש מחברות לכלול רווחים או הפסדים לא ממומשים מהשקעות בשורת הרווח שלהם. שינויים רבעוניים בשווי ההשקעות של ברקשייר במניות יכולים להשפיע מאוד על הרווח.

הרווח התפעולי, שעליו אמר באפט כי הוא משקף יותר את ביצועי ברקשייר, אינו כולל כמה מתוצאות ההשקעות, והוא צמח ל-6.88 מיליארד דולר, לעומת 3.44 מיליארד דולר בשנה הקודמת.