מבחירות האמצע ועד לסנקציות על איראן: 5 אירועים שישפיעו על השווקים השבוע

איך ישפיעו על השווקים בחירות האמצע בארה"ב, שייערכו ביום שלישי • איזה בשורה צפויה בהודעת הריבית של הפדרל ריזרב ביום חמישי • מחיר הנפט שוב במוקד, לאחר שהסנקציות על איראן נכנסו אתמול בלילה לתוקף • ומי הישראליות בוול סטריט שיפרסמו השבוע תוצאות כספיות? תחזית השווקים השבועית של "גלובס"

ג'רום פאואל (מימין), יו"ר הפד, ונשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: רויטרס - Carlos Barria
ג'רום פאואל (מימין), יו"ר הפד, ונשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: רויטרס - Carlos Barria

שבוע המסחר בוול סטריט צפוי להיפתח מחר (יום ב') על רקע שלל אירועים שייתנו את הטון. המשקיעים דרוכים לראות אם הסתיים התיקון האגרסיבי של מדדי המניות המובילים בארה"ב, וזאת לאחר שביום שישי האחרון המדדים סגרו את השבוע הטוב זה שישה חודשים אך בסיכום חודש אוקטובר רשמו ירידות חדות.

נציין כי הלילה בשעה 2:00 לפנות בוקר בארה"ב (8:00 בבוקר שעון ישראל), מסתיים שעון הקיץ בארה"ב - והשעון שם יזוז שעה אחת אחורה. כלומר, הפער בין ישראל לניו יורק יחזור להיות 7 שעות. החל ביום שני הקרוב המסחר בניו יורק שוב ייפתח ב-16:30 (שעון ישראל) ויינעל ב-23:00.

הנה חמישה אירועים בולטים שצפויים להשפיע על השווקים בעולם השבוע.

1. האם טראמפ ישמור על כוחו בבחירות לקונגרס ולסנאט?

אחרי שנתיים של שלטון חד-מפלגתי, הסקרים בארה"ב מנבאים סיכוי גבוה דמוקרטים להשיג רוב בבית הנבחרים האמריקאי. ביום שלישי הקרוב יועמדו לבחירה מחדש 435 הצירים בבית הנבחרים, שליש מ-100 הסנאטורים וכן מושלי מדינות, מחוקקים ובעלי תפקידים רשמיים נוספים במדינות השונות.

התרחיש הסביר, לפי מרבית הסוקרים, משקף מצב שבו בית הנבחרים יעבור לשליטה דמוקרטית, והסנאט יישאר בשליטה רפובליקנית, כך שדונלד טראמפ, כמו נשיאים רבים לפניו, יהפוך לנשיא עם קונגרס מפולג. בבית ההשקעות פסגות מעריכים כי בכל הנוגע לסביבה הכלכלית ולשווקים, לתרחיש הסביר, ואפילו לתרחיש שבו טראמפ מאבד גם את הסנאט, לא צפויות השלכות מהותיות.

לדברי אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות, "בכל הנוגע למדיניות הפיסקאלית, הדמוקרטים לא ירצו לשנות שום דבר שטראמפ הוציא לפועל. אמנם רוב הדמוקרטים (האמת גם שרוב הרפובליקנים) לא יושבים ממש בנוח עם גירעון צפוי של 5%-4%, אבל בין לא לשבת בנוח לבין לפעול לצמצום פיסקלי יש פער גדול מדי מבחינה פוליטית, בטח כשנושא הגירעון עדיין לא חם מספיק בתודעה הציבורית. מעבר לכך, יש לזכור ששינויים מהותיים דורשים אישורים של שני בתי הנבחרים, וכאמור סביר להניח שהסנאט יישאר רפובליקני". 

"הדמוקרטים היו כמובן רוצים לעצור את אג'נדת הדה-רגולציה בסקטור הפיננסי של טראמפ, אבל למרבה הצער הם לא ממש יכולים", מוסיף גרינפלד בסקירתו השבועית. "טראמפ יכול להמשיך להניע את האג'נדה באמצעות צווים נשיאותיים, ולא זקוק לחקיקה בנושא. גם בכל הנוגע למלחמת הסחר, טראמפ לא צריך את בית הנבחרים ויכול להמשיך להטיל מכסים על סין באמצעות צווים נשיאותיים וטענות כמו "ביטחון לאומי". למעשה, יש אפשרות כי שבמקרה וטראמפ מאבד גם את הסנאט, מלחמת הסחר תצבור תאוצה שכן מדובר על אג'נדה שיש לה באופן ברור תמיכה של הציבור".

מנגד, לירון זיידין, מנהל תחום החוב בחברת Oscar Gruss & Son, סבור כי "תרחיש שבו הרפובליקנים שומרים על אחיזתם בשני הבתים צפוי להוביל לעליות בשוק ההון, מתוך מחשבה שתכנית התשתיות של טראמפ תצא אל הפועל, והכנסות החברות הפועלות בתחום התשתיות יעלו, יחד עם תוספת מועסקים בענפי התעשייה, שבהם השכר גבוה יותר. משכך, חברות בענפי הבנייה, המלט והברזל צפויות לצאת נשכרות. תרחיש שבו הדמוקרטים מבצעים מהפך וזוכים בשני הבתים עלול להיות שלילי לשוקי המניות, בשל ההתנהלות הצפויה בין נשיא כוחני לבתי נבחרים שמטרפדים מהלכים שלו".

בבית ההשקעות אינפיניטי כותבים כי "על פי הסקרים הנוכחיים, הרפובליקנים עתידים לשמור על הרוב בסנאט, אך בבית הנבחרים, המירוץ צמוד ופתוח. במידה והרפובליקנים ישמרו על הרוב, העסקים 'יימשכו כרגיל', והנשיא ימשיך לקדם את אסטרטגיית 'אמריקה פירסט' אותה הוא מוביל. לעומת זאת, אם הדמוקרטים יצליחו לרשום מהפך ולבסס רוב דמוקרטי בבית הנבחרים, פעילות הממשל לקידום מהלכים כלכליים גלובליים ומקומיים, ייבלמו מול קונגרס מקוטב וכפועל יוצא התכניות יפגעו. ההשלכות עלולות להיות אגרסיביות, כאשר התכניות להשקעה מסיבית בתשתיות עלולות להיעצר, וכך גם צעדי הנגד מול סין להיפגע, הציפיות לרווחיות וצמיחה של חברות אמריקאיות יעודכנו מטה וכך גם מחירי המניות. גם בגזרת המט"ח נראה היחלשות בדולר מול מטבעות עיקריים".

2. עיני המשקיעים נשואות לתוואי הריבית של הפד

הודעת הריבית של הפדרל ריזרב, שתפורסם ביום חמישי הקרוב בשעה 21:00 (שעון ישראל), צפויה לרכז עניין, ולא בשל גובה הריבית, שצפויה להיוותר ללא שינוי (2.25%), אלא בעיקר בשל נוסח ההודעה של הפד.

עיני המשקיעים נשואות להתייחסות לתוואי הריבית של הפד להמשך השנה ולשנה הבאה. דו"ח התעסוקה של חודש אוקטובר סיפק לפד תמיכה להעלות את הריבית שוב בדצמבר וגם לשמור על תוואי העלאת הריבית הנוכחית במהלך 2019.

על פי נתוני דוח התעסוקה שפורסמו ביום שישי, נוספו לשוק העבודה אוקטובר 250 אלף מועסקים, גבוה מהתחזיות, שצפו גידול של 194 אלף מועסקים, והממוצע החודשי שנרשם עד כה השנה. בכך נרשם גידול במספר המועסקים בארה"ב זה חודש 97 ברציפות. השכר לשעת העבודה עלה ב-0.2% בחודש אוקטובר וב-3.1% ב-12 החודשים האחרונים, האצה מ-2.8% לפני חודש.

הכלכלן יונתן כץ מלידר שוקי הון כותב כי "קיימת חשיבות לשבירה של מחסום ה-3% לראשונה מאז המשבר הפיננסי. נתון זה בהחלט תומך בהמשך העלאת ריבית. המשק האמריקאי ממשיך להראות ביצוע יתר (תעסוקה, עליית שכר, צריכה פרטית) לעומת החולשה באירופה (נתוני צמיחה מאכזבים, ירידה במדדי הציפיות בתעשייה). משמעות הדבר, המשך ריסון מוניטארי בארה"ב, ולפי דעתנו, גם המשך התחזקות של הדולר בעולם".

גרינפלד מפסגות מסביר כי דוח התעסוקה נותן לפד רוח גבית לא רק להעלות את הריבית שוב בדצמבר, אלא גם לשמור על תוואי העלאת הריבית הנוכחית. עם זאת, שוק האג"ח והריביות לא מתמחר את התרחיש הזה, אלא ריבית של 2.9% בסוף 2019 - כלומר, שתי העלאות נוספות בלבד בשנה הבאה.

"הפער בין השוק לפד נובע מהערכת הקונצנזוס שהעלאות ריבית מהירות יותר ו/או לרמה גבוהה יותר יגרמו להאטה במשק ולעצירת תוואי העלאות הריבית שכן הפד לא ירצה לתת למשק לאבד מומנטום", כתב גרינפלד. "עם זאת, ההיסטוריה מראה שהפד, כמו כל בנק מרכזי, שם לב לאובדן המומנטום מאוחר מדי, כך שלמעשה יכול להיות שהשווקים פשוט נותנים לפד יותר מדי קרדיט".

3. סימני רגיעה ביחסי ארה"ב-סין

מחר יפורסם מדד מנהלי הרכש בענפי השירותים (ISM) בארה"ב לחודש אוקטובר. נזכיר כי הנתון הקודם של חודש ספטמבר היווה טריגר לעליית התשואות על איגרות החוב של ממשלת ארה"ב - מה שגרר ירידה במדדים ותחילתו של התיקון האלים בשוק. ביום שישי יפורסם בארה"ב מדד אוקטובר, ולפי התחזיות צפוי להראות עלייה של 0.3% לעומת 0.2% בחודש ספטמבר.

לאחר האופטימיות שנשבה בשבוע שעבר עם הציוץ בטוויטר של הנשיא האמריקאי בנוגע לשיחה חיובית עם עמיתו הסיני, אנליסטים בשוק מעריכים כי במידה ולא תהיה התקדמות במו"מ בין נשיא ארה"ב ונשיא סין, ממשל טראמפ ינקוט צעדים דרמטיים וישיט מכסים על כל היבוא הסיני לארה"ב.

נכון לעכשיו, טראמפ והנשיא הסיני, שי ג'ינפינג, הפגינו רצון משותף לגבש תוכנית שתוביל לסיום סכסוך הסחר, אבל בהתחשב בהתנהלות הנשיא האמריקאי, ייתכן כי טראמפ מבקש להרגיע חזית אחת לפחות לפני בחירות האמצע.

4. הסנקציות על איראן הוחזרו

הלילה נכנסו לתוקפן הסנקציות של ממשלת טראמפ נגד איראן. נזכיר כי ההחלטה על החזרת הסנקציות לתוקף התקבלה על ידי ממשל טראמפ במאי האחרון, נגד תוכנית הגרעין האיראנית, כשמטרתן המקורית היתה להפעיל לחץ על האיראנים מלהמשיך ולפתח את תכנית הטילים הבליסטיים שלה, כמו גם לנסות למנוע ממנה התבססות בסוריה ובעיראק.

נזכיר כי איראן היא המפיקה השלישית בגודלה בין מדינות OPEC (אחרי סעודיה ועיראק). התפוקה האיראנית מהוות כ-10% מתפוקות הנפט של מדינות OPEC ו-2%-3% מכלל תפוקות הנפט בעולם. לדברי יונתן שוחט, אנליסט האנרגיה של לידר שוקי הון: "המשך הירידה בתפוקות הנפט האיראניות ללא גידול בתפוקות הנפט של סעודיה יחד עם שאר מדינות OPEC בשיתוף עם רוסיה, עלול להביא את מאזן ההיצע/ביקוש לנפט גולמי בעולם למצב רגיש. נראה כי חששן של מדינות שנוהגות לייבא נפט איראני מלהיכלל תחת הסנקציות האמריקאיות, נתן את אותותיו, שכן הנשיא טראמפ הזהיר כי 'כל מי שיסחור עם איראן, לא יוכל לעשות עסקים בארה"ב'. להערכתנו, זו הסיבה העיקרית לירידה בתפוקות הנפט האיראניות כבר מחודש מאי".

שוחט הוסיף כי "כיוונו של הנפט בתקופה הקרובה ייקבע, להערכתנו, בהתאם ליכולתה של ארה"ב להשפיע על עוצמת הירידה בתפוקות הנפט של איראן אל מול השלמת החסר מצד סעודיה ורוסיה. נראה כי טווח מחירים של 85-75 דולר לחבית משקף נכונה את הסביבה העסקית הנוכחית ואת שיווי המשקל השברירי שנוצר לאחרונה בשוק".

5. מה יעשו הישראליות בוול סטריט?

בארה"ב, עונת הדוחות הכספיים לרבעון השלישי נמשכת - ובתוכה כמובן גם לא מעט חברות ישראליות שנסחרות בוול סטריט. אחרי פרסום תוצאותיה של טבע ביום חמישי האחרון, תפרסם פריגו דוחות ביום חמישי הקרוב, יחד עם החברות אבגול וביוטיים, שיפסמו דוחות באותו היום. עוד קודם לכן, ביום שלישי הקרוב, יפרסמו אורמת טכנולוגיות ואלוט תקשורת דוחות, ואילו סאפיינס ומליסרון יפרסמו ביום רביעי. 

בישראל, ביום רביעי הקרוב יפורסמו נתוני השכר הממוצע במשק ומשרות השכיר לחודש ספטמבר. מדובר בנתון שעשוי לשקף את לחצי האינפלציה במשק. 

ובינתיים, בהסתדרות נערכים לקראת שביתה כללית במשק החל ביום רביעי הקרוב, כחלק ממאבק על הבטיחות בענף הבנייה. אם השביתה אכן תצא לפועל, היא תכלול בין השאר גם את הבורסה לניירות ערך, הבנקים והמוסדות הפיננסיים הגדולים במשק.