כזה עוד לא היה לנו: חברת ספנות מהונג קונג מבקשת לגייס 450 מיליון שקל בהנפקת אג"ח בתל אביב

חברת סיספאן פועלת בתחום ההחכרה של ספינות מכולה לחברות ספנות ברחבי העולם • מניית החברה, הנסחרת בניו יורק לפי שווי של 1.7 מיליארד דולר, צנחה ב-60% בחמש השנים האחרונות • למדריך השקעה באג"ח

ספינה של חברת סיספאן / צילום: אתר החברה
ספינה של חברת סיספאן / צילום: אתר החברה

מתמודדת זרה חדשה על כספי המוסדיים בבורסה בתל אביב: חברת הספנות סיספאן (Seaspan) מהונג קונג הגישה היום לבורסה לניירות ערך תשקיף לגיוס של כ-450 מיליון שקל בהנפקה לציבור של איגרות חוב מסדרה א'.

את ההנפקה מובילה חברת החיתום לידר הנפקות בניהולו של רנן כהן-אורגד. סיספאן, המאוגדת תחת חוקי רפובליקת איי מרשל, פועלת בתחום ההחכרה של ספינות מכולה לחברות ספנות ברחבי העולם. החברה עוסקת בתכנון ובנייה של אוניות מכולה בהתאם לדרישות הלקוח, וכן בניהול תפעולי של כלי שיט, לרבות צוות והנהלה.

ממצגת שפרסמה סיספאן לקראת ההנפקה, עולה כי היא מעסיקה 4,300 עובדים (מתוכם 4,100 ימאים והשאר עובדי מטה) על 112 כלי שיט שברשותה, שגילם הממוצע הוא שש שנים. לדברי החברה, היא מחזיקה בחוזי חכירה חתומים שאמורים להניב לה הכנסות של 5.1 מיליארד דולר, כאשר יתרת תקופת החכירה הממוצעת מחוזים אלו עומדת על חמש שנים.

סיספאן נסחרת בבורסת ניו יורק לפי שווי של 1.7 מיליארד דולר, לאחר שרשמה בחמש השנים האחרונות תשואה שלילית מתואמת של כ-60%. על פי דיווחי החברה, היא מתכננת לרשום גם את מניותיה למסחר בת"א על בסיס כללי הרישום הכפול, וזאת במקביל להנפקת האג"ח.

מניית סיספאן איבדה 60% בחמש שנים
 מניית סיספאן איבדה 60% בחמש שנים

בשבוע שעבר פרסמה סיספאן את תוצאותיה לתשעת החודשים הראשונים של 2018, שלפיהן צמחו הכנסותיה בתקופה זו ב-30% ל-801.4 מיליון דולר לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הרווח התפעולי של החברה טיפס בתשעת החודשים הראשונים של השנה ב-50% ל-335.6 מיליון דולר, ואילו הרווח הנקי זינק ב-85% ל-215.7 מיליון דולר.

עוד הציגה החברה תזרים מזומנים חיובי של 325 מיליון דולר מפעילותה השוטפת בחודשים ינואר-יוני 2018, אולם מנגד השקיעה 306.6 מיליון דולר בכלי השיט שלה. מאזן החברה כולל הון עצמי של 2.43 מיליארד דולר, המהווה 32% מסך הנכסים.

סיספאן סיימה את הרבעון השלישי של 2018 כשבקופתה מזומנים בשווי של 391 מיליון דולר. בנוסף לכך מציינת החברה כי ברשותה קו אשראי מתחדש בגובה של 150 מיליון דולר, שטרם נוצל.

סיספאן הונפקה לראשונה בניו יורק בשנת 2005 והיא עדיין נשלטת בידי משפחת וושינגטון שייסדה אותה ומחזיקה כעת ב-34% מהמניות. השנה הצטרפה לגרעין השליטה חברת הביטוח הקנדית פיירפקס שמחזיקה ב-22% מסיספאן, לאחר שהשקיעה בה 500 מיליון דולר ב-2018 (חצי בהון וחצי בחוב) תוך התחייבות לביצוע השקעה זהה ב-2019.

קודם לכן מינתה משפחת וושינגטון בשנת 2017, את דיוויד סוקול, מנהל הפעילות העסקית של המשפחה לתפקיד יו"ר סיספאן והוא שהוביל לשינויים בצמרת הניהולית של החברה. שינויים אלו כללו את מינוי של בינג צ'ן למנכ"ל סיספאן ואת ראיין קורסון לתפקיד סמנכ"ל הכספים.