הסיוט מבחירות 2016 לא חזר: "רמת הפייק ניוז ירדה"

בניגוד להתרחשויות במערכת הבחירות בארה"ב ב-2016, במהלך בחירות אמצע הקדנציה לא זוהו שום מהלכים משמעותיים לפגיעה ישירה באמצעות מתקפות סייבר • השרה לביטחון המולדת: "לעת עתה אין לנו שום אינדיקציה של התנכלות לתשתית הבחירות האמריקאית שעלולה למנוע הצבעה, לשנות את ספירת הקולות או לשבש את היכולת לספור קולות"

בחירות אמצע הקדנציה / רויטרס
בחירות אמצע הקדנציה / רויטרס

בכירים במערכת הביטחון האמריקאית וחברות מדיה חברתית אמרו אתמול (ג') כי זיהו כמות מוגבלת של דיסאינפורמציה שכוונה נגד בחירות אמצע תקופת הכהונה, ולא זיהו שום מהלכים משמעותיים לפגיעה ישירה בתשתית הבחירות באמצעות מתקפות סייבר. החששות ממתקפה שעלולה להיות הרת אסון מצדה של רוסיה או ישות אחרת החלו להתפוגג, אך גופים פדרליים כמו ה-FBI והמשרד לביטחון המולדת ממשיכים להיות בכוננות.

כמה בכירים במערכת הביטחון אמרו שדיסאינפורמציה באתרי מדיה חברתית הפכה למקור דאגתם העיקרי. במסיבת עיתונאים קצרה שנערכה אתמול אמרה השרה לביטחון המולדת, קירסטן נילסן, שסוכנויות פדרליות לא זיהו פריצות למערכות הצבעה או לציוד בחירות שקשור למערכות אלה. היא הצהירה כי כל יריב זר שינסה לבצע פריצה כזו יגלה שיש השלכות למעשיו. "לעת עתה אין לנו שום אינדיקציה של התנכלות לתשתית הבחירות האמריקאית שעלולה למנוע הצבעה, לשנות את ספירת הקולות או לשבש את היכולת לספור קולות", אמרה נילסן.

המצביעים השתתפו אתמול בהצבעה שלדברי מומחים צפויה להיות הבטוחה ביותר מבין ההצבעות בארה"ב מאז הולדת האינטרנט, הודות לצעדים שננקטו מ-2016 ברמה המדינתית והפדרלית לחיזוק אבטחת הסייבר של מערכות ההצבעה. אך בכמה מדינות נותרו פרצות אבטחה, ופקידים פדרליים בכירים הזהירו באופן חוזר ונשנה שרוסיה ויישויות אחרות עדיין נחושות להתערב בהליך הדמוקרטי האמריקאי.

הטיפ שמסר ה-FBI לפייסבוק וגרם להסרת 30 חשבונות

Recorded Future, חברת אבטחת סייבר שפועלת מארה"ב, עקבה אחר רשת חשבונות מדיה חברתית, שמקורם על פי החשד ברוסיה, ושהפיצו תכנים ימניים קיצוניים שתומכים בטראמפ. החברה חוששת שטרולים רוסים אחרים מפיצים גם תכנים שמאלניים קיצוניים במטרה לקדם את מטרתה של מוסקבה להחריף עוד יותר את הפילוג הפוליטי בארה"ב. במהלך הבחירות אתמול אמרה פריסילה מוריושי, המנהלת את תחום פיתוח האיום האסטרטגי בחברה, שחשבונות מדיה חברתית אלה החלו להפיץ באגרסיביות גוברת טענות למרמה בקרב בוחרים בטקסס, פלורידה ואוהיו - מדינות שבהן מקווים הדמוקרטים לכבוש מושבים חשובים, ושבהן נמצאים הרפובליקנים במגננה.

בשעה מאוחרת שלשום הודיעה פייסבוק כי הגיבה לטיפ מגורמי אכיפת חוק פדרליים, והשעתה 30 חשבונות פייסבוק ו-85 חשבונות אינסטגרם שבהם עלולה, לדברי גורמי אכיפת החוק, להתבצע פעילות זרה. מקור יודע דבר אמר שהטיפ נמסר לפייסבוק מה-FBI. ה-FBI עצמו סירב להגיב. מקורות במשרד לביטחון המולדת לא סיפקו פרטים נוספים לגבי הסרת חשבונות הפייסבוק. דובר פייסבוק אמר שלחברה אין מידע נוסף מכיוון שהיא בשלבים הראשוניים של החקירה שהיא עורכת בעצמה.

מרבית חשבונות הפייסבוק שהוסרו היו בצרפתית וברוסית, ומרבית חשבונות האינסטגרם היו באנגלית, לדברי החברה שלשום. בשעה מאוחרת אתמול אמרה פייסבוק כי סגרה חשבונות נוספים לאחר שאתר אינטרנט שטען לקשר עם סוכנות חקר האינטרנט (Internet Research Agency), הנתמכת בידי רוסיה, דיווח על כ-90 חשבונות אינסטגרם שלדבריו שיתפו פעולה בהטיית הבחירות. פייסבוק לא ידעה לומר אם האתר, ששמו Usaira.ru, בידי הארגון הפועל בתמיכת רוסיה שאותו מאשימים אנשי משרד המשפטים בהתערבות בבחירות של 2016. עם זאת, הסירה החברה את החשבונות. "אתמול כבר חסמנו את מרבית החשבונות האלה, ועכשיו חסמנו את השאר", נאמר בהודעה שפרסמה פייסבוק. אנשי המשרד לביטחון המולדת סירבו להגיב בסוגיית האתר, מתוך כבוד לרצון ה-FBI. עד למועד פרסום הכתבה לא נענה ה-FBI לפניה שבה התבקש להגיב.

אתמול אמרה פייסבוק גם כי נקטה צעדים נגד כמה ידיעות כוזבות לגבי ההצבעה, כמו הודעות שהרפובליקנים יצביעו ביום ג' והדמוקרטים ביום ד', או להפך. החברה אמרה גם שבכמה תכנים כוזבים נטען שסוכני הרשות לאכיפת חוקי ההגירה והמכס יפטרלו בקלפיות כדי לעלות על עקבותיהם של מהגרים.

לפני שנתיים נעשו ניסיונות מצדם של האקרים החשודים כרוסים לחדור למערכות ההצבעה במדינות ברחבי ארה"ב, ובמדינה אחת - אילינוי - נפרץ מאגר נתונים שהכיל שמות בוחרים רשומים. סוכנים רוסים גם פרצו לאימיילים של אנשי המפלגה הדמוקרטית, ופרסמו אותם, ואף הפיצו דיסאינפורמציה פלגנית באתרי מדיה חברתית במטרה לקדם את מועמדותו של דונלד טראמפ, לדברי סוכנויות מודיעין אמריקאיות. רוסיה הכחישה באופן חוזר ונשנה את הטענות להתערבותה במערכות בחירות במדינות אחרות.

אשתקד אמרה פייסבוק שהודעות שנוצרו ברוסיה הגיעו על פי ההערכה ל-146 מיליון אנשים ברשת פייסבוק, כולל 20 מיליון אנשים באינסטגרם. מאז חשפה פייסבוק קבוצות קטנות יותר של חשבונות מזויפים שנוצרי בידי אנשים באיראן וברוסיה, כולל חשבונות שנחשפו בסוף אוקטובר ושנועדו ככל הנראה להטות את הדיון הפוליטי. סוכנויות פדרליות קיבלו כמה דיווחים על מידע כוזב לגבי הבחירות, לדברי המקור במשרד לביטחון המולדת. עם זאת, לא התייחס המקור לתוכן ספציפי שהוא, ושיבח את חברות המדיה החברתית על תגובתן המהירה.

חלק מהמידע הכוזב היה אקראי, לדברי הפקיד, כגון מסרים שנועדו להגדיל את מספר המצביעים באמצעות קריאות לבוחרים לצאת ולהצביע, שהיו אמורות להישלח שלשום, אך נשלחו במקום זאת אתמול, והכילו ביטויים כמו "ההצבעה מחר". בסך הכול לא הייתה רמת הדיסאינפורמציה גבוהה מהרגיל, לדברי המקור.

פקידים פדרליים ומדינתיים אמרו כי שיפרו משמעותית מאז 2016 את התקשורת והתיאום שלהם בכל הנוגע לבעיות באבטחת הבחירות. עד אתמול בצהריים השתמשו 45 מדינות בחדר "מודעות-המצב" החדש של המשרד לביטחון המולדת - פורטל אינטרנט לתקשורת בזמן אמת על איומים פוטנציאליים. מספר רב יותר של מדינות היו צפויות להשתמש באתר עד סוף היום.