מכסות יבוא המזון ב-2019: פתיחת השוק ליבואנים קטנים ויותר בשר

משרד הכלכלה הכריז היום על היקפי חלוקת מכסות פטורות ממכס ליבוא בשר מצונן, שמן זית, גבינה צהובה וחמאה ל-2019 • הבשורות: לראשונה יפתחו מכסות ליבוא גם ליבואנים קטנים עם מחזור של עד 5 מיליון שקל, ויתקיים הליך תחרותי בניסיון להוריד מחירים גם על שמן הזית • בנוסף, יבואניות הבשר יחויבו להציג על המדף בכל עת בשר טרי טחון במחיר הנמוך לו הן התחייבו

ועדת המכסות של משרד הכלכלה הכריזה היום (ד') על היקפי חלוקת מכסות פטורות ממכס ליבוא בשר מצונן, שמן זית, גבינה צהובה וחמאה ל-2019. הבשורות הגדולות: לראשונה יפתחו מכסות ליבוא גם ליבואנים קטנים עם מחזור של עד 5 מיליון שקל, ויתקיים הליך תחרותי בניסיון להוריד מחירים גם על שמן הזית. בשורה נוספת היא שלראשונה יבואניות הבשר שיזכו במכרז יחויבו להציג על המדף בכל עת בשר טרי טחון במחיר הנמוך לו הן התחייבו, בליווי שילוט מתאים.

המכסות הפטורות ימשיכו להיות מחולקות, וזאת במקביל להסכם שחתם האוצר מול הרפתנים, במסגרתו נקבעה ירידה במכס שקיים היום על גבינה צהובה ב-2019 מ-8 שקלים ל-5 שקלים, לצד ביטול מכסים גם על יבוא בשר, בכפוף לשינויים בו.

ומה הם היקפי המכסות החדשים ב-2019? ליבוא בשר מצונן נקבעה מכסת יבוא בהיקף של למעלה מ-16 אלף טון, וזאת לעומת 13.5 אלף טון אשתקד. ליבוא של שמן זית נקבעה מכסה של כ-2,000 טון, ואילו ליבוא של גבינה צהובה נקבעה מכסה של 6.1 אלף טון, ולחמאה: 1.1 אלף טון.

במה מדובר? מדי שנה מחלק משרד הכלכלה מכסות יבוא פטורות ממכס עליהן היבואן לא נדרש לשלם את מכסי המגן הקיימים היום בחוק על מוצרים שמיוצרים בישראל שנותנים עדיפות לתעשייה המקומית, ומטרתם להוזיל את מחירי מוצרי המזון הללו באמצעות תחרות של מוצרים מיובאים. המכרז למכסות בהליך התחרותי קובע מחיר מקסימום בו נמכרים המוצרים, כך שהיבואנית שמציעה את מחיר המקסימום הנמוך ביותר זוכה במכסה הגדולה ביותר.

משרד הכלכלה החליט השנה לפתוח חלק מהמרכז גם לעסקים קטנים, וזאת על רקע טענות של יבואנים קטנים סביב המכרזים הקודמים, לפיהן רק היבואנים ורשתות השיווק הגדולות נהנות מההטבה.

"אם בעבר רק היבואנים הגדולים הורשו להשתתף, הגענו למסקנה שצריך לאפשר גם לעסקים הקטנים להתמודד" אומר ל"גלובס" דני טל, יו"ר ועדת המכסות במשרד הכלכלה. לדבריו, מדובר על יבואנים שמחזור המכירות שלהם נע בין 1-5 מיליון שקל, זאת בשעה שבמסלולי היבוא הרגילים עד כה יכלו כאמור להשתתף רק היבואנים הגדולים ורשתות השיווק, בשל תנאי המכרז. ואולם פתיחת המכסות ליבואנים קטנים יותר תקשה על משרד הכלכלה לאכוף את המחיר אליו הן מתחייבות במכסה, כך שהוא נדרש להיערכות מחודשת בהקשר זה כדי לוודא כי המחיר המוזל אכן נאכף ומגולגל לצרכן.

בשורה נוספת היא ההליך התחרותי שיחל על חלק ממכסת שמן הזית. לראשונה יתקיים מכרז פטור ממכס עם מחיר מקסימום הכי נמוך לצרכן עבור שמן הזית. לדברי טל, בזכות ההליך החדש, במשרד הכלכלה מקווים לראות בשנה הבאה מחיר מקסימום של כ-20 שקל לבקבוק שמן זית, לאורך כל ימי השנה, ולא רק במהלך מבצעים.

שינוי נוסף במכרזי חלוקת המכסות של משרד הכלכלה עוסק בסוגיית הבשר הטחון הטרי. לקח נוסף שהפיקו במשרד הכלכלה משנים עברו הוא על הדרישה למכור בשר טחון טרי בהתאם למכסה באופן קבוע; זאת על רקע המצב האבסורדי שנוצר מחסור ברשתות בבשר הטחון הטרי והזול עליו חולקה המכסה, כך שהצרכנים נאלצו לרכוש בשר יקר יותר. כך, החל מ-2019 יחויבו היבואנים והרשתות המייבאים בשר טרי במכסה, להציג על המדף בכל עת בשר טרי טחון במחיר המקסימלי לו הם התחייבו בליווי שילוט מתאים - "כך שתמיד תהיה חלופה של בשר טרי במחיר נמוך שהיבואנים התחייבו אליו, לצד הבשר היקר יותר", אומר טל.

שר הכלכלה, אלי כהן, מסר היום ל"גלובס" כי "מטרת חלוקת המכסות הפטורות ממכס נועדה למטרה אחת - להטיב עם הצרכנים ולהוריד את המחירים. אנו נדאג לבצע אכיפה כך שהמחיר הזול יגולגל לצרכן".

לדברי השר, "השינוי השנה, במסגרתו עסקים קטנים יוכלו להתמודד על קבלת המכסות, שנעשה במסגרת המדיניות שלנו לעודד עסקים קטנים ובינוניים, יביא להגברת התחרות ויגדיל את מספר נקודות המכירה".