"בלב האומה": פסל בדמות שרת התרבות מירי רגב הוצב בכיכר הבימה

על רקע סערת חוק "נאמנות בתרבות", הציב האמן איתי זלאיט את הפסל בסמוך לתיאטרון הלאומי • זלאיט הוא זה שהציב בעבר את פסלו המוזהב של ראש הממשלה בנימין נתניהו בכיכר רבין

פסלה של מירי רגב בכיכר הבימה / צילום: מיכל שומן
פסלה של מירי רגב בכיכר הבימה / צילום: מיכל שומן

פסל בדמות שרת התרבות מירי רגב הוצב הבוקר (יום ה') בכיכר הבימה, על רקע סערת חוק "נאמנות בתרבות". את הפסל הניח האמן איתי זלאיט, שבעבר הציב גם את הפסל המוזהב של ראש הממשלה בנימין נתניהו בכיכר רבין.

"יש פה מיצב כזה שמורכב מדמות שנראת כמו מירי רגב או סינדרלה או דמות מאגדות", הסביר זלאיט הבוקר. "יש מראה גדולה. שם העבודה היא 'בלב האומה' כי מירי רגב היא בלב האומה, חלק מהקונצנזוס הישראלי. היא דמות שהרבה מתחברים ומעריצים אליה". לדבריו, שם המיצג הזכיר גם לאנשים דברים שנויים במחלוקת שרגב אמרה בעבר. "יש כאלה שלקחו את זה למשפט שנאמר בזמנו שהסודאנים הם סרטן בגוף האדם".

פסלה של מירי רגב בכיכר הבימה / צילום: באדיבות Walla! News
 פסלה של מירי רגב בכיכר הבימה / צילום: באדיבות Walla! News

"אני מחכה בעיקר לתגובות של אנשים, וזה מתחיל להגיע. הרבה מתחברים לדמות מהאגדות, חלק ראו דווקא את האמא של סינדרלה, האמא המרשעת שמסתכלת על המראה ואומרת 'מראה שעל הקיר, מי הכי יפה בעיר'. זה עבודה שלקח כמה חודשים לבנות אותה, לא היה שיח עדיין על חוק הנאמנות אבל זה מתחבר גם לזה, ולכל הלך הרוח הזה".

הפסל של המוזהב של נתניהו, שנעשה כאמור על ידי אותו אמן, הוצב בכיכר רבין בדצמבר 2016, לפני כשנתיים. זלאיט טען אז כי לא מדובר במיצג פוליטי, אלא כזה שנועד לעורר שיח על גבולות חופש הביטוי. זמן קצר לאחר מכן הדביקו פקחי העירייה דרישת פינוי על הפסל וכמה שעות אחר כך הוא הופל על ידי אדם שהיה במקום.

"ההצבה של הפסל באה לבחון את חופש הביטוי ב-2016 - האם זה יסתיים בהסרתו, או אפילו יגרור מאסר ממושך או סנקציות שעלולות להגיע במקרים כאלה", אמר זלאיט בשיחה עם וואלה! NEWS. "אני מבקש לעורר מחשבה ושאלה על ידי פעולה אחת תמציתית, שחושפת פער עצום בין חלקים בעם. חלק גדול יהלל וישמח לנוכח הצבת פסל כזה, וישאב ממנו עוצמה והשראה, וחלק אחר יזדעזע מהמחשבה וירצה לנפץ אותו".