מועצת הרשות השנייה אישרה: מיזוג ערוץ עשר-רשת יוצא לדרך

(עדכון) - התחזיות המוקדמות גרסו כי המיזוג יאושר בתנאים שאמורים לשמור על עצמאותה של חברת חדשות עשר ולוודא שהיקף ההשקעה שלה בחדשות לא יפחת ממה שמושקע כעת לפחות למשך שנתיים • כעת נשארה עוד משוכה רגולטורית אחת ואחרונה: אישור של ועדת הריכוזיות למהלך

יו"ר הרשות השנייה, יוליה שמואלוב-ברקוביץ' / צילום: אייל טואג
יו"ר הרשות השנייה, יוליה שמואלוב-ברקוביץ' / צילום: אייל טואג

מועצת הרשות השנייה אישרה הערב (ה') את בקשת המיזוג של רשת וערוץ עשר.

ההערכות המוקדמות גרסו כי המיזוג יאושר בתנאים שאמורים לשמור על עצמאותה של חברת חדשות עשר ולוודא שהיקף ההשקעה שלה בחדשות לא יפחת ממה שמושקע כעת לפחות למשך שנתיים. בנוסף, חברי המועצה דרשו כי הדירקטורים בחברה לא יהיו מטעם בעלי המניות. כעת נשארה עוד משוכה רגולטורית אחת ואחרונה: אישור של ועדת הריכוזיות למהלך.

ממועצת הרשות השנייה נמסר כי "מועצת הרשות השנייה קיימה תהליך שימוע במקצועיות ובשקיפות. חברי המועצה שמעו שורה של נציגים מגורמים שונים שהגיעו כחלק מהליך השימוע הציבורי. מועצת הרשות השתכנעה כי במצב השוק הקיים קיימת הצדקה לקיום המיזוג.

"בתום הדיון הערב, התקבלה החלטה ברוב קולות לאשר את המיזוג. כעת, משניתן האישור העקרוני, מצפה המועצה מרשת ומערוץ עשר להשלים את פרטי הסכם המיזוג, כפי שהתחייבו לעשות".

מועצת הרשות אשרה את המיזוג ללא תנאים - זאת למרות שבשלב השימוע נראה היה כי זה הכיוון אליו מכוונים חברי המועצה. נראה כי חברי המועצה השתכנעו כי החוק שקובע רף להשקעה בחדשות מספיק, ואין צורך להוסיף עליו תנאים נוספים. נבהיר כי החוק מחייב השקעה של כ-53 מיליון שקל, ואילו תקציב חדשות עשר כיום עומד על כ-90 מיליון שקל.

המיזוג אושר בתנאי שיוצג לחברי המועצה הסכם בעלי המניות ומבנה הבעלות בערוץ הממוזג. עד עתה לא הציגו בעלי המניות הסכמים אלה, ובמועצה קיבלו ייעוץ משפטי לפיו אי-אפשר לאשר משפטית מיזוג בלי לדעת מי הבעלים ומהו ההסכם. בעלי המניות מצדם טענו כי אי-אפשר לחשוף פרטים עסקיים אינטימיים למקרה שהמיזוג לא יאושר, ולכן הוחלט שהמיזוג יאושר בכפוף להשלמות שיוודאו כשירות משפטית.

לוח שידורים חדש ב-1 בינואר

לאחר האתגרים הרגולטוריים ניצבים בפני בעלי המניות המתוכננים של הערוץ הממוזג ומנהליו לעתיד משימות נוספות - סגירה סופית של ההסכם בין בעלי המניות על ההחזקות בערוץ הממוזג והשלמת ההסכם למכירת חלקה של רשת בחברת החדשות הממוזגת לקשת. בעוד שהסכמים אלה שמורים כאמור לבעלי מניות, בערוצים עצמם יידרשו להרכיב לוח שידורים חדש שישקף את הערוץ במתכונתו החדשה. ל"גלובס" נודע כי בשלב הזה הכוונה היא לעלות עם לוח שידורים חדש ב-1 בינואר. כלומר, לרשות העוסקים במלאכה יעמוד לשם כך חודש וחצי בלבד. 

עם זאת, סאגת המיזוג כבר הוכיחה שהבלתי צפוי הוא הצפוי בסיפור הזה, כאשר תאריכים לתחילת פעילות משותפת עלו לא אחת ונדחו על רקע התארכות ההליך. אתמול, אחרי ששר התקשורת, איוב קרא, החליט להדיחה מתפקידה ולא להאריך את כהונתה כיו"ר מועצת הרשות השנייה, אמרה יוליה שמאלוב-ברקוביץ' ל"גלובס" כי אין בכוונתה להתפטר מהתפקיד. "בקשת המיזוג של רשת וערוץ עשר היא לא נושא פרטי, לכן אבצע את תפקידי, כפי שעשיתי עד היום, על הצד הטוב ביותר. את המלחמה על השם שלי אעשה במקום אחר, כי אני לא מתכוונת לעבור על כך בשקט". כמה שעות לאחר מכן שחררה שמאלוב-ברקוביץ' הודעה רשמית, לפיה "בניגוד להדלפות השונות, אינני מתכוונת להתפטר מתפקידי בשלב זה, אלא אוסיף למלא נאמנה את תפקידי, לרבות בשאלת המיזוג, כל עוד אני מכהנת כיו"ר הרשות השנייה".

לדברי יוליה שמאלוב-ברקוביץ', "במהלך החודשים האחרונים התמודדתי מול אינטרסים רבי-עוצמה שהפעילו כל דרך כדי להשפיע על החלטת הרשות השנייה בעניין מיזוג רשת וערוץ עשר. לכל אורך הדרך עמד אל מול עיניי רק האינטרס הציבורי - הוא ולא אחר. המחוקק קבע כי יש לפתוח את שוק השידורים המסחריים לתחרות על-מנת לקיים פלורליזם וריבוי דעות בשידורי המסחריים, לרבות בשידורי החדשות. לכן ביקשתי כי הרשות תיבחן לעומק את בקשות המיזוג לפני שתגיע למסקנה כזאת או אחרת.

"נלחמתי על עמדתי המקצועית ולא הייתי מוכנה להתכופף, גם שעה שנוהל נגדי מסע שיסוי והסתה בתקשורת מצד בעלי עניין, אשר טענו שוב ושוב כאילו יו"ר הרשות מופעלת על-ידי גורמים פוליטיים. האם אירועי הימים האחרונים מחזקים או מחלישים את הטענות האלה? אני גאה במאבקי העיקש על עצמאות הרשות, ואני גאה בעמידתי האיתנה אל מול כל הלחצים שהופעלו עליי בשנה האחרונה", אמרה.

ביום שלישי האחרון, יום לפני המועד שבו ביקש קרא מהמועצה לקבל הכרעה בסוגיית המיזוג, התקבלה לפתע הודעה כי שר התקשורת דחה את ההכרעה ביום, זאת למרות שבפועל אין לו סמכות לעשות זאת. שעות ספורות לאחר מכן ושבועות ספורים לאחר שקרא יצא בהצהרות נלהבות בנוגע להתאמתה של שמאלוב-ברקוביץ' לתפקיד היו"ר, הגיע הטוויסט המפתיע: הודעה לתקשורת על כך שהוחלט שלא להאריך את כהונתה ב-4 שנים נוספות.

עם זאת, נראה כי במשרד התקשורת נערכו לתרחיש שבו שמאלוב-ברקוביץ' תחליט להתפטר במפתיע ותותיר את המועצה ללא יכולת להצביע. ל"גלובס" נודע כי במשרד בחרו ואישרו חברת מועצה זמנית - הסופרת ד"ר איבון קוזלובסקי-גולן, שעומדת בראש התוכנית לתואר שני "תרבות הקולנוע" באוניברסיטת חיפה - אשר עברה את ועדת גילאור למינוי בכירים בשירות הציבורי וצפויה להיות חברת מועצה במועצה הבאה.