מצניחת מחיר הנפט ועד לנאום יו"ר הפד: 5 אירועים שישפיעו על השווקים השבוע

כיצד יושפעו השווקים מירידת הנפט לטריטוריה "דובית" • מה יאמר בנאומו ג'רום פאואל, לאחר הותרת הריבית בארה"ב ללא שינוי • איזו אינדיקציה יספקו נתוני המאקרו של סין לגבי הצמיחה במדינה • וכיצד יתקבלו בשוק תוצאות הבנקים שיפרסמו השבוע את דוחותיהם • תחזית השווקים השבועית של "גלובס"

בורסת ניו יורק / צילום: רויטרס, Mike Segar
בורסת ניו יורק / צילום: רויטרס, Mike Segar

שבוע המסחר בבורסות וול סטריט צפוי להיפתח מחר (ב') בהמשך לירידות שנרשמו ביום שישי האחרון, כאשר הסרת האי ודאות אחרי בחירות האמצע בארה"ב הטיבה עם שוק המניות יום לאחר מכן, אבל ביום שישי רשם מדד הנאסד"ק רשם ירידות של יותר מ-1.5%. 

עם קונגרס מפולג, הנשיא דונלד טראמפ יתקשה כעת לבצע מהלך נוסף של הורדת מסים, אבל אין לו צורך באישור הקונגרס להטלת מכסים על היבוא - מה שעשוי להמשיך לעורר חשש סביב מלחמת הסחר מול הסינים.

מלבד זאת, הנה חמשת האירועים שצפויים לתת את הטון בשווקים בשבוע הקרוב:

1. מה יאמר יו"ר הפד בנאום הקרוב?

יו" הפדרל ריזרב, ג'רום פאואל, צפוי לנאום ביום חמישי הקרוב, וזאת לאחר שהפד הותיר ביום חמישי האחרון את הריבית ללא שינוי והמשיך לצפות להמשך העלאות ריבית מדורגות.

העלאת הריבית בדצמבר הקרוב נראית כעת כמו עובדה מוגמרת, והשוק בארה"ב מתקרב בהדרגה לכיוון הערכות הריבית לשנה הבאה לפי תוואי הפד - כלומר, עלייה מסוימת של ההסתברות ל-3 העלאות ריבית נוסף על עוד העלאה בחודש הבא. 

2. הנסיגה במחיר הנפט - סימן רע לשווקים?

לאחר שבוע סוער שבו הנפט נכנס לטריטוריה "דובית", מחיר "הזהב השחור" ימשיך לרכז עניין. בסוף השבוע האחרון הנפט סגר עשרה ימים רצופים של ירידות וסיכם את חודש אוקטובר בירידה של 20% מתחת ל-60 דולר לחבית. נזכיר כי טריטוריה דובית נחשבת לירידה של 20% מהשיא.

הטריגר שהביא לירידת הנפט בשבוע החולף נעוץ במלאי הנפט בארה"ב שעלה על הצפוי והוסיף לחץ לצד ההיצע העולמי. מלבד זאת, ברקע לסנקציות על איראן, שנכנסו לתוקף בשבוע החולף, נראה כי סעודיה עומדת בהבטחה לפצות על קשיי האספקה מאיראן, מפיקת הנפט השלישית בגודלה בארגון אופ"ק (OPECׂ) - מה שתורם גם כן לצד ההיצע.

מנגד, בסוף השבוע דווח כי מכון המחקר הבכיר ביותר במימון ממשלתי בסעודיה בוחן את ההשלכות האפשריות על שוקי הנפט של פירוק קרטל אופ"ק  - וזהו בהחלט תקדים במדינה הדומיננטית ביותר באופ"ק ב-60 השנים האחרונות.

בהקשר זה, ביום רביעי הקרוב יפורסמו בארה"ב נתוני מלאי הנפט הגולמי לשבוע החולף.

לדברי אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות פסגות: "הירידה במחיר הנפט, על אף הכניסה לתוקף של הסנקציות על איראן, היא לא רק תוצאה של תופעת ה'קנה בשמועות ומכור בחדשות', אלא גם הפנמה של השוק שהיצע הנפט העולמי לא יצטמצם באופן משמעותי, אם בכלל, בעקבות הסנקציות. ראשית, מדינות אופ"ק התחילו בחודשים האחרונים להגביר באופן משמעותי את התפוקה שלהן כדי לפצות ככל שניתן על היעדר היצוא האיראני. כך למשל, מאז יוני סעודיה הגדילה את התפוקה ב-700 אלף חביות ביום, בעוד לוב הגדילה את התפוקה ב-500 אלף חביות ביום".

"מלבד זאת, וחשוב אף יותר, הידיעה שלפיה ארה"ב נתנה פטור זמני מהסנקציות על הנפט ל-8 מדינות, ובהן סין, הודו ויפן, מלמדת על כך שבטווח הקצר היצע הנפט בעולם בכלל גדל", מוסיף גרינפלד. "בהנחה שהעובדה שמדובר בפטור זמני בלבד, נובעת מהרצון של טראמפ לאפשר לפירמות האמריקאיות להגדיל את התפוקה שלהן כדי שיוכלו לענות במועד מאוחר יותר על הביקושים של המדינות שקיבלו את הפטור. גם בטווח הארוך יותר, סביר להניח שלא נראה ירידה משמעותית בהיצע".

גרינפלד מסביר כי הירידה במחיר הנפט מהווה חדשות טובות לשווקים "שכן היא תומכת הן בשוקי האג"ח והן בשוקי המניות דרך כמה ערוצים: ראשית, מחיר נפט נמוך יותר תומך בסחר העולמי ובצמיחה הגלובאלית. חלק משמעותי מהצמיחה המהירה בכל העולם בשנים 2017-2016 נבע מהירידה החדה במחיר הנפט בשנים 2015-2014. שנית, לצד צמיחה מהירה יותר, הירידה במחיר הנפט לוחצת כלפי מטה את ציפיות האינפלציה, ובכך מפחיתה מהלחץ על הבנקים המרכזיים להעלות את הריבית ותומכת בתשואות נמוכות יותר.

"שלישית, השילוב בין האטה בתוואי העלאות הריבית, ירידה בעלויות הייצור וצמיחה מהירה יותר הוא כמובן חדשות מצוינות מבחינת הפירמות שבעונת הדו"חות הנוכחית חלקן כבר החלו להביע את דאגתן מעליית מחיר הנפט שנרשמה ברבעון השלישי. בשורה התחתונה, מלבד לסקטור האנרגיה עצמו, הירידה האחרונה במחיר הנפט מהווה ללא ספק רוח גבית לשווקים", אמר גרינפלד.

3. נתוני הייצור והמכירות בארה"ב ימשיכו לעלות?

ביום רביעי הקרוב בסין יפורסמו נתוני הייצור התעשייתי ל-12 החודשים האחרונים - מה שעשוי לספק אינדיקציה נוספת לפעילות הכלכלית של הכלכלה השנייה בגודלה בעולם. בשוק צופים לעלייה של 5.8%, וזאת לאחר שסין רשמה ברבעון החולף ירידה בצמיחה.

בגרמניה, יפורסמו באותו היום נתוני התמ"ג לרבעון השלישי של השנה, כשבשוק מצפים לירידה של 0.3% לעומת עלייה של 0.5% ברבעון החולף.

ביום חמישי בארה"ב יפורסמו נתוני המכירות הקמעונאיות לחודש אוקטובר, כשהצפי הוא לעלייה של 0.5%, לעומת ירידה של 0.1% בחודש הקודם. באותו היום יפורסם מדד הייצור של הפד של פילדלפיה לחודש נובמבר. הצפי הוא לקריאה של 20.2 נקודות לעומת קריאה קודמת של 22.2 נקודות. באותו היום יפורסמו נתוני המכירות הקמעונאיות בארה"ב לחודש אוקטובר, כאשר הצפי הוא לעלייה של 0.6% בהמשך לעלייה של 0.1% בספטמבר.

ביום שישי הקרוב נגיד הבנק המרכזי באירופה, מריו דראגי, צפוי לשאת נאום. בשוק יחפשו רמזים לגבי עדכון על סיום ההרחבה הכמותית שאמורה להגיע לקיצה בסוף 2019. לאחר מכן יפורסמו נתוני האינפלציה בגוש האירו.

יש לציין כי נתוני המאקרו מארה"ב ממשיכים להיות חיוביים, כאשר מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן לחודש נובמבר שמר על רמתו הגבוהה - 98.3 נקודות, קרובה לשיא של 14 שנים. בתוך כך, מדד מנהלי הרכש למגזר הלא תעשייתי ירד במעט באוקטובר לרמה של 60.3 נקודות לעומת 61.6 נקודות בספטמבר, אבל כלכלני בנק פועלים מסבירים כי מדובר ברמה עדיין גבוהה מאד יחסית להיסטוריה, וממשיכה להצביע על התרחבות משמעותית של הפעילות.

4. כיצד יגיבו השווקים לחגיגת הקניות הסינית? 

דקות ספורות אחרי הפתיחה של יום הרווק הסיני, שחררה ענקית המסחר המקוון עליבאבא נתון שלפיו כבר נשבר שיא, שרמז על העתיד לבוא. אחרי דקות בלבד הסתערו הקונים ורכשו בהיקף של 1.44 מיליארד דולר (10 מיליארד יין). את השעה הראשונה ליום הרווקים הסיני 2018 סיכמה עליבאבא ב-10 מיליון דולר (69 מיליון יין), עלייה של 21% ביחס להיקף המכירות של השעה הראשונה ביום הרווקים הסיני אשתקד. בשעות הצהריים הגיעו המכירות ל-26 מיליארד דולר, לעומת היקף של 21 מיליארד דולר באותה השעה בשנה שעברה (גידול של 24%).

מעניין לראות כיצד יגיבו שוקי אסיה לנתונים החזקים, וזאת לאחר הירידות שנרשמו ביום שישי האחרון במדדים המובילים, כשהבורסה בהונג קונג איבדה 2.4%, שנחאי ירדה 1.4% והניקיי ביפן איבד כ-1%.

5. דוחות הבנקים: מי רווחי יותר ומי פחות?

עונת הדוחות לרבעון השלישי נמשכת, כשהשבוע ידווחו הבנקים הגדולים לאומי, מזרחי טפחות ודיסקונט.

לפי אקסלנס ברוקראז', "בנק מזרחי טפחות צפוי להיות הבנק הרווחי ביותר, עם תשואה על ההון צפויה של קרוב לכ-12%, כאשר גם הפעם, בנק הפועלים צפוי להיות הכי פחות רווחי עם תשואה על ההון צפויה של כ-9%. הפתעת הרבעון צפוי להיות שוב בנק דיסקונט, שלהערכתנו, צפוי לדווח על רבעון חזק עם תשואה על ההון של קרוב ל-10%. לאומי והבינלאומי צפויים לדווח על רבעונים טובים, בעיקר כתוצאה מרווחי מימוש נאים (הבינלאומי ממכירת מניות הבורסה, ולאומי גם ממכירת אבגול)".

חברות נוספות שיפרסמו השבוע דוחות הן קמהדע , ריט 1  ושטראוס