שנה אחרי שנעצר: הנסיך הסעודי המיליארדר חוזר לאור הזרקורים

אל ואליד בן טלאל תופס מחדש מקום כשגריר עסקים לא רשמי של סעודיה בחו"ל כדי לסייע למשפחת המלוכה להתגבר על משבר רצח העיתונאי חשוקג'י

הנסיך אל–ואליד בן טלאל / צילום: רויטרס Faisal Al Nasser
הנסיך אל–ואליד בן טלאל / צילום: רויטרס Faisal Al Nasser

המיליארדר הסעודי הנסיך אל-ואליד בן טלאל חזר להיות דמות מפתח של הממלכה עבור משקיעים בעולם שנה אחרי מעצרו, כדי לסייע למשפחת המלוכה לשרוד את משבר הרצח של העיתונאי ג'מאל חשוקג'י.

הנסיך אל-ואליד היה איש העסקים הסעודי הידוע ביותר בעולם, והוא היה כלול ברשימת פקידי הממשלה ובני משפחת המלוכה שנעצרו בשנה שעברה על רקע מה שהרשויות הגדירו כקמפיין נגד השחיתות במדינה. הוא לא הואשם רשמית, אבל מעצרו שנמשך שלושה חודשים העלה ספיקות בנוגע לתפקידו הדיפלומטי-למחצה כשגריר העסקים הלא-רשמי של סעודיה בחו"ל.

בחודשים שאחרי שחרורו של הנסיך מהמעצר בעקבות הסדר עם הממשלה שפרטיו לא פורסמו, הוא שמר על פרופיל נמוך. כעת הוא מספק לממלכה את הפנים הידידותיות למשקיעים ולפקידים הזרים, שהחלו להחרים פומבית את יורש העצר הנסיך מוחמד בן סלמן, השליט בפועל, שנחשב בעיניהם לאחראי לרצח העיתונאי חשוקג'י בקונסוליה הסעודית באיסטנבול בתחילת אוקטובר.

לשכת יורש העצר פנתה אל משרדו של הנסיך אל-ואליד באוקטובר וביקשה ממנו להשתתף בכנס העסקים בריאד שמנהלים מהעולם החליטו לא להשתתף בו, לפי מקורות המקורבים לשני הצדדים. למחרת, אל-ואליד ניצב לצדו של יורש העצר המושמץ באותו מלון ריץ-קרלטון בריאד שבו הוחזק לפני כן אל-ואליד במעצר. הוא נלווה אל הנסיך מוחמד בסבב לחיצות הידיים בכנס, והשתתף בתצלומי סלפי עם אורחים מערביים כדי להרגיע אותם שהעסקים הם כרגיל, לפי אותם מקורות.

גל עסקאות חדש

סימן נוסף לשובו של אל-ואליד לחצר המלוכה הוא גל העסקאות החדש שלו עם משקיעים בינלאומיים. בין היתר הוא השלים השקעה צרפתית בסך 300 מיליון דולר בסעודיה בשבוע שעבר, והשקיע עוד 500 מיליון דולר בחברות טק מערביות. הוא מנהל גם מו"מ עם לן בלווטניק, הבעלים של קבוצת המוזיקה וורנר, ועם מנהלים נוספים על השקעה בחברת הבידור שלו מריאד, רוטאנה מדיה גרופ. אומרים מקורות יודעי דבר.

הנסיך אל-ואליד, 63, היה דמות בינלאומית ידועה לפני עלייתם לשלטון של הנסיך מוחמד ואביו, המלך סלמן, ב-2015. אל-ואליד נפגש עם ראשי מדינות, חתם על עסקאות אסטרטגיות של סעודיה, הופיע בערוצי כבלים בארה"ב, וקנה החזקות גדולות בחברות אמריקאיות בולטות, כולל טוויטר וסיטיבנק.

הנסיך מוחמד ניסה להסיט הצידה אנשי עסקים כמו אל-ואליד, ולהחליף אותם בחברות ובמנהלים שקשורים לקרן ההשקעות הציבורית, קרן ההון הריבונית של הממלכה, שיורש העצר משתמש בה כדי לגוון את הכלכלה הסעודית ולהרחיקה מתעשיית האנרגיה.

בחודשים שאחרי שחרור מהמעצר מלון ריץ-קרלטון בריאד, נאסר על הנסיך אל-ואליד לנסוע לחו"ל ללא אישור של הנסיך מוחמד. יורש העצר החזיק גם בזכות וטו על השקעות בחברה של אל-ואליד, קינגדום הולדינגז. אל-ואליד מכחיש את הדברים הללו, וטוען שהוא לא ביקש לבטל את ההגבלות על נסיעותיו לחו"ל, לפי גורמים המקורבים אליו.

אנשי עסקים זרים רבים מקדמים עדיין בברכה את הקאמבק של הנסיך אל-ואליד. אחד מהם מכנה אותו "בלתי ניתן להחלפה". בלעדיו היינו מבטלים את הדיונים עם הסעודים, אמר אדם אחר שמעורב בהשקעות בסעודיה.

מדבר מרצונו החופשי?

מנהלים אחרים שמכירים את אל-ואליד ספקנים יותר, ואינם בטוחים שהוא מדבר מרצונו החופשי. משקיע מערבי אחד אמר שקריאותיו של אל-ואליד לעשות עסקים בסעודיה ייענו רק אם לא יהיו שערוריות נוספות שקשורות בו. "אסור שדבר כזה יחזור על עצמו", הוא הדגיש.

מכריו של אל-ואליד אומרים שיש לו רגשות מעורבים לגבי תפקידו החדש. חשוקג'י, העיתונאי שנרצח, היה חבר שלו שעבד באחד ממיזמי הטלוויזיה של הנסיך המיליארדר. "מה שקרה בקונסוליה הסעודית היה מזוויע, נתעב וטראגי", אמר אל-ואליד לערוץ פוקס ניוז.

הוא חזר על ההכחשות הסעודיות שלפיהן יורש העצר לא היה מעורב במותו של חשוקג'י. "אני מאמין שיורש העצר יטוהר ב-100% מכל החשדות נגדו", הוא אמר בראיון לפוקס.

מכריו של אל-ואליד אומרים שהוא בחר לתמוך בנסיך מוחמד ובמשפחת המלוכה הסעודית בזמן משבר. הוא תומך גם ברפורמות שהנסיך מוחמד קידם, כמו מתן זכות נהיגה לנשים ופתיחת הכלכלה להשקעות חוץ.

במקביל, הנסיך אל-ואליד מנסה לשקם את יחסי העסקים המתוחים של ארצו, בייחוד עם ארה"ב וצרפת. במשרדו בריאד בשבוע שעבר, הוא הזמין נציגים מקרן ההשקעות הריבונית של צרפת, קס דה דפו א קונסיגנסיון, להשקיע בסעודיה יחד איתו. על השולחן שלו בזמן הפגישה עמד תצלום שלו ושל יורש העצר, שניהם מחויכים, לצד דגמים של המטוס והנכסים שלו.