חברת האסתטיקה לומניס הצטרפה כשותפה לחממת המכשור הרפואי אינסנטיב

החממה היא של קרן פרגרין, ששותף בה גם יו"ר טבע לשעבר ד"ר פיליפ פרוסט, עוסקת במכשור רפואי

חברת האסתטיקה והניתוחים לומניס, שנרכשה ב-2015 על ידי הקרן הפרטית XIO ב-510 מיליון דולר, הצטרפה כשותפה לחממת Incentive באריאל. החממה היא בבעלות קבוצת משקיעים בראשות קרן פרגרין, שבה שותף גם יו"ר חברת טבע לשעבר, ד"ר פיליפ פרוסט.

לדברי אמיר ליכטר, סמנכ"ל טכנולוגיה ומיזמים חדשים בלומניס, "מאז רכישת לומניס על ידי XIO, אנחנו מחפשים להתפתח בין היתר באמצעות רכישה של חברות ושיתוף פעולה עם חברות. החיפוש הוא בכל העולם אבל כמובן שאנחנו פתוחים במיוחד לשיתופי פעולה בישראל.

"רכשנו בשנים האחרונות כמה חברות, ובהן פולוג'ן וחברות נוספות בתחום המכשור הרפואי. כרגע אנחנו מתעניינים גם בתחומים משלימים לנו כמו עיבוד תמונה, רובוטיקה, ניהול מידע וביג דאטה. אנחנו מעוניינים לחבר בין התחומים הללו לבין היכולות שלנו".

חממת אינסנטיב, המנוהלת על ידי ליאור שחורי, עוסקת בתחום המכשור הרפואי (עם מעט פעילות בתחום התוכנה), ולכן תואמת את פעילותה של לומניס. אינסנטיב היא אחת החממות הוותיקות והמצליחות בארץ. היא פעילה מאז 2002, לפני הרפורמה האחרונה בתוכנית החממות. החברות שבגרו ממנה היו מהותיות עד היום לפורטפוליו של פרגרין, שמנהלת קרן שלישית בהיקף של 75 מיליון דולר.

בין החברות שבגרו מהחממה נמצאות Vlaltech, האקזיט הגדול של החממה, שנרכשה ב-350 מיליון דולר על ידי אדוורדס; החברות נסווקס ובי בלון שמוזגו לתוך שלד בורסאי; יוריקיפי מתחום התוכנה שנמכרה ב-20-30 מיליון דולר ל-CA ב-2008; rocketick שנמכרה ל-Cadance לפני כשנתיים בסכום שלא פורסם, אוטיק פארמה שמוזגה לחברת נובוס הבורסאית ועוד.

בין החברות הטריות יותר של החממה נמצאות חברות כמו אקסימו בתחום הטיפול הניתוחי בכלי דם, Whitesource שהוקמה על ידי יוצאי יוריקיפי, דיגימה מתחום הסוכרת, Nitinote שפיתחה מוצר לטיפול בהשמנה, קרטיהיל שנכנסת לניסוי רב-מרכזי בתחום שיקום הסחוס ועוד.

ליכטר מציין שלאחרונה רשות החדשנות שיפרה את התנאים עבור חממות טכנולוגיות, באופן כללי ובפרט בתחום המכשור הרפואי. "התקציבים לאחר הרפורמה האחרונה בתחום הם גבוהים יותר, וחלק נכבד מהחסמים הביורוקרטיים הוסרו. אחרי בדיקה של כמה חממות בחרנו באינסנטיב, שיש לה הנהלה חזקה ויציבה שהביאה הרבה הצלחות".

"סימני שאלה לגבי המודלים העסקיים בבריאות דיגיטלית"

אינסנטיב ממוקדת היום בתחומי המכשור הרפואי הקלאסיים בעוד חממות טכנולוגיות אחרות בתחום המכשור הרפואי הקצו חלק משמעותי מפעילותן לתחום הבריאות הדיגיטלית. "אנחנו עדיין לא נכנסנו בכל הכוח לתחום הבריאות הדיגיטלית משום שיש לנו הרבה סימני שאלה לגבי המודלים העסקיים בו", אומר שחורי, "אבל אנחנו בהחלט מתעניינים וממפים את התחום לקראת העתיד. יש בישראל כמה וכמה חברות בשלב מוקדם, שקשה לעבור אותו.

"ביצענו שתי השקעות בתחום הזה - חברת Cordio מתחום אבחון אי-ספיקת הלב ו-Outsense שמבצעת בדיקות רפואיות על צואה בתוך האסלה. אנחנו שואלים את עצמנו מה אנחנו יכולים להביא לשולחן, לעומת ענקיות הטכנולוגיה השותפות בחלק מהחממות האחרות".

שיתוף הפעולה עם לומניס יאפשר לחברה להשקיע בסטארט-אפים שמעניינים אותה כבר בתקופת החממה.