היוצר האגדי של מארוול, סטן לי, הלך לעולמו בגיל 95

סטן לי היה אחד מעומדי התווך המשמעותיים ביותר בעולם הקומיקס ועמד מאחורי קומיקסים מוכרים ומצליחים מאוד של מארוול, כמו ספיידרמן, אקסמן, הנוקמים והפנתר השחור

סטן לי / צילום: רויטרס
סטן לי / צילום: רויטרס

סטן לי, אחד מעומדי התווך המשמעותיים ביותר בעולם הקומיקס, הלך היום (ב') לעולמו. הוא היה בן 95 במותו. 

לי, שנולד ב-1922 בשם סטנלי ליבר למשפחה יהודית בניו יורק, עמד מאחורי קומיקסים מוכרים ומצליחים מאוד של מארוול, כמו ספיידרמן, אקסמן, הנוקמים והפנתר השחור. לי נכנס לעולם הקומיקס כבר כשהיה נער ואת הקרדיט הראשון שלו ככתב קומיקס קיבל ב-1941 על סיפור של קפטן אמריקה. ספיידרמן הופיע לראשונה ב-10 באוגוסט 1962. חוברת הקומיקס הזו, Amazing Fantasy #15, נמכרה תמורת 1.1 מיליון דולר ב-2011.

הגיבורים של לי הפכו בשנים האחרונות למותגים חזקים והופיעו בסרטים שוברי קופות, רובם יצאו למסכי הקולנוע לאחר שדיסני רכשה את מארוול ב-4 מיליארד דולר ב-2009. מדובר במותג הסרטים הרווחי ביותר בעולם, והוא הכניס 17.5 מיליארד דולר מאז "איירון מן" הראשון שיצא ב-2008. 

בשנים האחרונות המשיך לי להיות מעורב בהפקת הסרטים ואף הופיע ב-35 תפקידי אורח קטנים בסרטים ובסדרות מארוול. עם זאת, על פי הערכות, שווי הונו של סטן לי עמד על כ-50 מיליון דולר בלבד. ב-2016 אמר לי ל"Hollywood reporte" כי "הייתי לא חכם מבחינה עסקית. הייתי צריך להיות רודף בצע יותר".

מנכ"ל דיסני, רוברט איגר, צייץ הערב כי "סטן היה מעורר השראה כמו הדמויות שהוא יצא. גיבור-על למעריצי מארוול בכל העולם, היה לו את הכוח לעורר השראה, לבדר ולחבר". 

איגר הוא לא היחיד שספד לסטן לי ברשתות החברתיות. כך, השחקן רוברט דאוני ג'וניור, ששיחק את איירון מן בסרטי מארוול, כתב באינסטגרם "אני חב לך את הכל". 

View this post on Instagram

I owe it all to you,,, Rest In Peace Stan... #MCU #Excelsior #legend #rip #stanlee #TeamStark

A post shared by Robert Downey Jr. (@robertdowneyjr) on

קווין פייגי, שהפיק את סרטי מארוול, כתב "לאף אחד לא הייתה יותר השפעה על הקריירה שלי וכל מה שאנחנו עושים באולפני מארוול מאשר לסטן לי".

יו ג'קמן, שגילם את וולברין בסרטי אקס מן, ספד גם הוא לענק הקומיקס. "איבדנו גאון יצרתי", כתב ג'קמן בטוויטר. "סטן לי היה פורץ דרך ביקום גיבורי העל". 

גם הצבא האמריקאי ונאסא ספדו ללי, שלחם במלחמת העולם השנייה.