הממונה החדש של שוק ההון נותן לשלמה אליהו קרדיט. לא יתערב כרגע בקרבות בחברת מגדל

זאת על פי הערכות בשוק, ובניגוד לציפיות קודמות כי הפיקוח על הביטוח יראה בצעד שהוביל אליהו בשבוע שעבר כפגיעה בממשל התאגידי • ככל הידוע, רשות שוק ההון בראשות ד"ר משה ברקת, נמצאת בקשר ישיר מול אליהו ומגדל, ומעוניינת לספק לחברה "שקט ורוגע" כדי "לעבוד כמו שצריך"

שלמה אליהו / צילום: איל יצהר
שלמה אליהו / צילום: איל יצהר

רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, צפויה לאפשר לשלמה אליהו, בעל השליטה ויו"ר קבוצת מגדל, לפקח ישירות על הניהול היומיומי של הנהלת חברת הביטוח שבבעלותה, כל עוד הוועדה המיוחדת שהקים דירקטוריון החברה-האם לא יחליף בפועל את בעלי התפקידים הבכירים המכהנים במגדל ביטוח. כך על פי הערכות בשוק, ובניגוד לציפיות כי הפיקוח על הביטוח יראה בצעד אותו הוביל אליהו בשבוע שעבר, כפגיעה בממשל התאגידי. ככל הידוע רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, בראשות הממונה ד"ר משה ברקת, נמצאת בקשר ישיר מול מגדל ובעל השליטה בה, ומעוניינת לספק לה "שקט ורוגע" כדי "לעבוד כמו שצריך". עם זאת, ברשות בוחנים אם ישנה פגיעה בממשל התאגידי והאם הוועדה שמינה דירקטוריון מגדל אחזקות שותה לעצמו סמכויות ניהול בפועל, במקום האורגנים בחברה-הבת.

לפני ימים מעטים נודע כי בעל השליטה והיו"ר בקבוצת הביטוח מגדל, שמנהלת נכסים בהיקף כולל של כ-250 מיליארד שקל - רובם כספי ציבור - הקים ועדה של חברי דירקטוריון מגדל אחזקות ביטוח הציבורית, שכוללת אותו עצמו ואת שני הדח"צים אברהם ביגר (גילוי מלא: ביגר הוא יועץ לדירקטוריון "גלובס") ורונית בודו, ושמטרתה לפקח על ניהול החברה-הבת מגדל חברה לביטוח, שמפוקחת על ידי רשות שוק ההון.

ככל הידוע, הוועדה אמורה לעבוד לא רק מול מנכ"ל מגדל ביטוח, דורון ספיר, ויו"ר חברת הביטוח, פרופ' עודד שריג, כי אם גם מול כל הנהלת מגדל ביטוח, כולל משנים וסמנכ"לים.

מדובר בצעד נוסף במהלך שאליהו מוביל ושמשדר את אכזבתו מתוצאות חברת הביטוח שבראשות המנכ"ל ספיר, שנכנס לתפקידו רק ביוני האחרון, והיו"ר שריג, שנכנס לתפקידו בחברה באפריל השנה. צעד זה, כמו גם אמירות של גורמים בשוק הביטוח מעידים על כך שאליהו לא מרוצה מההתנהלות של מגדל ביטוח, ומכך שטרם חל שינוי בתוצאות הכספיות של הקבוצה, כשבין היתר הוא לא מרוצה מכך שלא אחת נחסם על ידי יו"ר מגדל ביטוח, שריג - לשעבר הממונה על שוק ההון, ומי שאישר לאליהו לרכוש את מגדל.

בשוק הביטוח העריכו כי בפיקוח על הביטוח רואים את המהלכים החדשים אליהו בעין ביקורתית מאוד, כשעל פי הערכות סביר שהפיקוח לא יאפשר לבעל השליטה אליהו להיות מעורב בניהול מגדל, על אף זכויותיו הרבות, בשל חששו מפגיעה בממשל התאגידי של קבוצת הביטוח הגדולה. עתה נראה כי הערכות הללו לא בהכרח מתיישרות עם התפיסה של הממונה החדש.

המאבק של אליהו בהנהלת מגדל ובפיקוח לא החל בימים האחרונים, והוא מתווסף לעימותים שהיו לו מול הממונה הקודמת על רשות שוק ההון, דורית סלינגר. כבר לפני כחודש ביקש אליהו לקיים דיון בדירקטוריון מגדל אחזקות בעניין תוצאות מגדל ביטוח. ואולם, בשל ביקורת שהושמעה כנגדו לא התקיים דיון שכזה, עד אשר בחלוף כמה שבועות התקיים הדיון בו מונתה הוועדה כאמור. דבר זה קרה חודשים ספורים לאחר שאליהו כבר הביע חוסר שביעות רצון ניכר מההתנהלות של החברה תחת המנכ"ל הקודם של מגדל ביטוח, בנו עופר אליהו, והיו"ר הקודם, יוחנן דנינו.

אליהו רכש את השליטה במגדל ביטוח בשלהי 2012 מידי קבוצת ג'נרלי האיטלקית לפי שווי חברה של 5.1 מיליארד שקל, כשכיום היא נסחרת לפי שווי של כ-4.3 מיליארד שקל. עוד נציין כי כשנה לאחר שאליהו גייס אג"ח פרטיות בהיקף כולל של כ-1.3 מיליארד שקל, במטרה לאפשר לו למחזר חוב בעייתי שלו למערכת הבנקאית (דרך חברת אליהו הנפקות), אתמול נודע כי הוא מבקש לשנות את תנאי האג"ח הללו כך שיתאפשר לו לקבל מאליהו הנפקות דיבידנדים באמצעות כספים שיתקבלו מחלוקות דיבידנדים בגין מניות מגדל או ממכירת מניות מגדל על ידה.