בואינג לא פרסמה מידע על סיכוני מערכת שהותקנה במטוס שהתרסק באינדונזיה בחודש שעבר

מומחי בטיחות שמעורבים בחקירת האסון באינדונזיה אומרים שבחברות התעופה האמריקאיות, הן מנהלי החברות והן הטייסים לא קיבלו דיווח על ההוספה של המערכת למודל החדיש ביותר של ה-737 – ולכן הטייסים לא ערוכים להתמודד עם הסיכונים האפשריים

מטוס 737 של בואינג./  צילום:  רויטרס JASON REDMOND
מטוס 737 של בואינג./ צילום: רויטרס JASON REDMOND

בואינג לא פרסמה מידע על הסיכונים הפוטנציאליים שקשורים למערכת בקרת טיסה חדשה שחשודה שמילאה תפקיד בהתרסקות מטוס חברת התעופה האינדונזית ליון אייר בחודש שעבר. כך לפי מומחי בטיחות שמעורבים בחקירת האסון וגם גורמים בדרג בינוני ברשות התעופה הפדרלית, FAA, וטייסים בחברות תעופה.

המערכת האוטומטית שמותקנת במטוסים מדגמי 737 MAX 8 ו- MAX 9 של בואינג - שמיועדת לסייע לצוות המטיס את המטוס להימנע בטעות מהגבהה מסוכנת מדי של חרטום המטוס כלפי מעלה - עלולה בתנאים לא רגילים להטות את המטוס כלפי מטה בהפתעה ובעוצמה כאלה שהצוות אינו יכול לאזן חזרה את המטוס. תרחיש כזה, מסרה בואינג לחברות תעופה בבולטין בטיחות שהיא פרסמה בערך שבוע אחרי אסון המטוס האינדונזי, עלול לגרום צלילה חדה של המטוס או התרסקות - אפילו שהטייסים מטיסים את המטוס בצורה ידנית, ומערכת הטיסה הממוחשבת לא צפויה להיכנס לפעולה.

האזהרה הזו באה בהפתעה לטייסים רבים שמטיסים את הדגמים החדשים ביותר של חברות התעופה. מומחי בטיחות שמעורבים בחקירת האסון אומרים שבחברות התעופה האמריקאיות, הן מנהלי החברות והן הטייסים לא קיבלו דיווח על ההוספה של המערכת הזו למודל החדיש ביותר של ה-737 - ולכן הטייסים לא ערוכים להתמודד עם הסיכונים האפשריים.

"זה טיפשי למדי להתקין את המערכת במטוס בלי לדווח לטייסים שמפעילים אותו, בייחוד כאשר מדובר על בקרת טיסות", אמר מייק מיכאליס, יו"ר ועדת הבטיחות של התאחדות הטייסים APA, שמייצגת כ-15,000 מטייסי חברת אמריקן איירליינס. "למה לא הכשירו את הטייסים לעבוד עם המערכת הזו?"

מנהל ב-FAA שמכיר את פרטי הבדיקה אמר שמערכת הבקרה החדשה לא הודגשה בשום חומר הדרכה של בואינג, ולא בדיונים הממושכים בין חברות התעופה לרגולטורים על הטמעת הגרסה החדשה של המטוס בחברות התעופה.

בואינג לא הגיבה מיידית לשאלות ספציפיות אתמול (ב'). "אנחנו נוקטים כל אמצעי כדי להבין במלואם את כל היבטי התאונה, ועובדים בצמוד לצוות החקירה ועם כל הרגולטורים הנוגעים בדבר", מסרה החברה בהודעה מטעמה. "אנחנו בטוחים בבטיחות של 737 MAX".

אתמול הודיעה FAA שוב שהיא הורתה על שינויים בנוהל הטיסה הידנית כדי להדגיש תגובה הולמת של טייסים למערכת הבקרה החדשה. "הרשות תנקוט פעולה נוספת אם הממצאים מהחקירה יחייבו זאת", נאמר בהודעה, בלי לפרט.

בואינג שיווקה את דגם MAX 8 בין היתר על ידי דיווח ללקוחות שהוא לא יחייב את הטייסים לעבור עוד הכשרה בהדמיית טיסות מעבר להכשרה שהם עוברים על הדגמים הקודמים של המטוס הזה, לפי מקורות בתעשיית התעופה ובממשל. בכיר בבואינג אמר שהחברה החליטה שלא לחשוף יותר פרטים לצוותי הטיסות בגלל החשש להעמיס על הטייס הממוצע יותר מדי פרטים ונתונים טכניים, מכפי שהוא יזדקק להם ויוכל לעכל.

כמה דקות אחרי שהמטוס המריא מג'קרטה במזג אוויר טוב, טיסה 610 של ליון אייר חוותה בעיות עם מחווני מהירות הטיסה ומערכת נלווית שמזינה נתונים למחשבים על זווית החרטום של המטוס. בהתרסקות נהרגו כל 189 הנוסעים ואנשי הצוות.

החוקרים לא פירטו את הרצף המדויק של האירועים שגרמו למטוס הדו-מנועי לצלול לים ג'אווה בזווית תלולה ובמהירות גבוהה. הרשויות באינדונזיה כבר קראו להכשרת טייסים משודרגת, ואותתו על בדיקת מערכות המטוס. בארה"ב, שינויים בהכשרת הטייסים ימתינו עד שמכשירי ההדמיה החדשים של הטיסה יועברו לחברות התעופה.

ההתמקדות בחקירה עברה מהדגש שהושם מוקדם יותר על ליקויים במערכות ספציפיות ועל החשד שהטייסים טעו, לפי מקורות יודעי דבר.

כעת, בוחני ההתרסקות מארה"ב ואינדונזיה בודקים יותר את האופן שבו מערכות בקרת הטיסה האוטומטיות של MAX 8 מגיבות זו לזו, ועד כמה ניתחו FAA ובואינג את הסיכונים הפוטנציאליים במקרה שלק מהמערכות תפקדו לא נכון והזינו נתונים לא נכונים או לא אמינים למחשבים של המטוס. הפתרון במקרים כאלו הוא כיבוי מהיר של המערכת האוטומטית.