שופט העליון הפורש יורם דנציגר: "שיעור המשפטים החוזרים בישראל מבטא קמצנות יתר"

צמרת עולם המשפט השתתפה באירוע במכללה למינהל לכבוד פרישתו של שופט בית המשפט העליון פרופ' יורם דנציגר

יורם דנציגר / צילום: שלומי יוסף
יורם דנציגר / צילום: שלומי יוסף

צמרת עולם המשפט השתתפה אמש (ג') במכללה למינהל באירוע לכבוד פרישתו של שופט בית המשפט העליון, פרופ' יורם דנציגר. את האירוע ארגן בית הספר למשפטים במכללה למינהל, אשר פרופ' דנציגר נמנה עם חברי סגל המרצים שלו, ונכחו בו, בין היתר, נשיא בית המשפט העליון בדימוס, ד"ר אשר גרוניס (המרצה אף הוא במכללה), וכן שופטי עליון מכהנים ובדימוס, ובהם עוזי פוגלמן, פרופ' עופר גרוסקופף, פרופ' דפנה ברק-ארז, ג'ורג' קרא, יעקב טירקל, עדנה ארבל, סלים ג'ובראן ועוד. מי שנבצר ממנה להגיע מטעמים רפואיים היא נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות.

אל שופטי העליון, שהגיעו לחלוק כבוד לחברם לכס השיפוט עד לא מזמן, הצטרפו שופטים בכירים מערכאות נוספות, בהם נשיאת בית המשפט המחוזי בבאר-שבע, השופטת רויטל יפה כ"ץ; השופטים המחוזיים רות רונן ותמר בזק-רפפורט; עורכי הדין רם כספי, פיני רובין, אביגדור (דורי) קלגסבלד ועוד.

בכנס השתתפו גם הנהלת המכללה למינהל: רפי גמיש, מנכ"ל המכללה; אבי בלשניקוב, יו"ר דירקטוריון המכללה; הנשיא פרופ' אורן קפלן; הרקטור פרופ' ארנה בן נפתלי; ודיקן בית הספר למשפטים במכללה למינהל, פרופ' אורית פישמן אפורי.

חלק מרכזי בכנס עסק בתחומי ההתמחות של השופט דנציגר המשפט הפלילי והמסחרי, ובפסקי הדין החשובים שנתן בתחומים הללו.

דנציגר, שעומד כיום בראש הוועדה לבחינת נושא הרשעות-שווא, הקדיש חלק משמעותי מנאומו, שחתם את הכנס, לנושא רצח הילדה תאיר ראדה ז"ל והשאלה האם יש לקיים משפט חוזר בעניינו של רומן זדורוב, שהורשע ברצח. מדבריו בכנס ניתן להבין כי אנו עומדים לפני מהפכה של ממש בכל הקשור לנושא זה (או לפחות לפני המלצות מרחיקות לכת שיינתנו על-ידי הוועדה).

דנציגר ציין בהתאם כי: "שיעור המשפטים החוזרים בישראל מבטא קמצנות יתר. הסיבה לכך שאין משפט חוזר נובעת מכשלים מוסדיים בשיטה שלנו. אבל הדבר שמטריד אותי הוא שמשפט חוזר ניתן במדינת ישראל כשהעבירות הן עבירות קלות ולא חמורות. משפט חוזר צריך לחול דווקא על חמורות".

בהתייחס לגורלו של רוצח תאיר ראדה ז"ל, אותו זיכה דנציגר בדעת מיעוט מחמת הספק, אמר השופט כי אמנם "למערכת קשה עם זדורוב", אך הוא בטוח כי "הגורמים המתאימים במערכת המשפט יודעים מתי יש מקום לקיים משפט חוזר, ובפרט מתי יש חשש של ממש, שבהרשעה נגרם לנידון עיוות דין". במקרה כזה הדגיש פרופ' דנציגר כי הגורמים הרלוונטיים "לא יהססו להורות על קיום משפט חוזר במקרים מתאימים".

דנציגר מצא לנכון להתייחס למגמה הקיימת בקרב חלקים מהציבור הקוראים לזיכויו של זדורוב, מגמה המבוססת, בין השאר, על העובדה שזדורוב זוכה על-ידיו, וציין כי "גם שופטים עלולים לטעות, וגם דעת מיעוט עלולה לטעות".

בכל הקשור לנקודה האחרונה, ציין דנציגר, שהגיע לכנס הישר מישיבת הקבינט הביטחוני, כי "משפט מתנהל בבית המשפט ולא ברשתות החברתיות".