ספרים, עטים ודגם של מסוק: מתנות הפרידה של המפכ"ל רוני אלשיך נחשפות

"גלובס" חושף: המפכ"ל רוני אלשיך קיבל בשנה שעברה 47 מתנות ותשורות - כך עולה מרשימה שהעבירה המשטרה לתנועת "הצלחה" בעקבות בקשה שהגישה לפי חוק חופש המידע • חשוב להדגיש כי כל המתנות ניתנו לאלשיך בהתאם לחוק והיו תשורות סמליות בעלות ערך נמוך

רוני אלשיך / צילום: רויטרס
רוני אלשיך / צילום: רויטרס

במהלך כהונתו כמפכ"ל המשטרה קיבל רב-ניצב רוני אלשיך במתנה שעון-קיר שעליו תמונה של הרבי מלובביץ', דגם של מסוק משטרתי, שני עטים מהודרים, ספרים רבים ועוד תשורות מסוגים שונים ומשונים. בסך-הכול קיבל אלשיך 47 מתנות או תשורות עד סוף שנת 2017; כך עולה מרשימת המתנות - שהועברו למפכ"ל המשטרה אלשיך, למפכ"ל הקודם, יוחנן דנינו, ולשוטרים נוספים - שהגיעה לידי "גלובס".

בימים שבהם המשטרה בראשותו של אלשיך חוקרת את תיק 1000, שבמסגרתו נחקר החשד ללקיחת שוחד נגד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בשל העובדה שהוא קיבל מאיל ההון ארנון מילצ'ן סיגרים, אלכוהול, וטובות הנאה אחרות ולכאורה קידם בתמורה אינטרסים של מילצ'ן - חשוב להדגיש כי כל המתנות שקיבל אלשיך ניתנו בהתאם לחוק והיו בבחינת תשורות סמליות בלבד ובעלות ערך נמוך.

התשורות של אלשיך
 התשורות של אלשיך

ביוגרפיה על זיגל

בנוסף, נציין כי כל תשורה שהתקבלה עברה את אישור "ועדת המשטרה לטיפול בטובות הנאה שקיבל השוטר", תועדה, ולגבי כל אחת מהמתנות נקבע מה מותר לעשות איתן. חלקן הועברו לתצוגה, חלקן אושרו למסירה. באחד המקרים, כאשר כתבת הפלילים עדי מאירי, שמסקרת את המשטרה, נתנה לאלשיך ספר שחיברה על עבודתה, הוחלט במשטרה לשלם לכתבת עבור הספר (ששוויו היה 64 שקל).

רשימת המתנות שקיבלו המפכ"לים נחשפה בזכות בקשה לפי חוק חופש המידע, שהגישה עמותת "הצלחה" באמצעות עו"ד אלעד מן, היועץ המשפטי של התנועה-העמותה. לדברי עו"ד מן, "מידע אודות הטבות, מתנות וטובות הנאה המתקבלות על-ידי איש ציבור, צריך להיות נגיש וגלוי לציבור, כדי לאפשר ביקורת אפקטיבית, וכדי להגביר את אמון הציבור במערכת ובפועלים במסגרתה".

עם זאת, נציין כי רשימת המתנות אמנם התקבלה, אבל נציין כי למשטרה לקח שנה וחצי כדי להשיב לבקשה לפי חופש המידע, זמ  שלטעמנו הוא בלתי סביר בעליל. בנוסף, המשטרה השחירה את שמות חלק מנותני המתנות למפכ"ל, בהם רבנים ואזרחים, כך שהמידע אינו שלם ומלא.

הממונה על חופש המידע במשטרה, רפ"ק חנא קובטי, ציין כי "בחלק מהמקרים לא ניתן להעביר את זהות נותני המתנות מחשש לפגיעה בפרטיותם".

דנינו לקח 4 מתנות

ברשימת המתנות שקיבל אלשיך, שבהן כן מצוין מי נתן את המתנה, נכללות, בין היתר, מסגרת ובתוכה צלחת עם הקדשה שקיבל מראש עיריית רהט, במארס 2016; סלסילת שוקולדים לחג משגרירות ארצות-הברית; פסלון ותמונת זכוכית ממנכ"ל יורופול; פסלון, ממנהל מחוז במשרד לביטחון-הפנים; ספל שתייה עם לוגו של משטרת ניו-יורק, מרב המשטרה המקומית.

כמו כן קיבל אלשיך במתנה, בין היתר, ספר ביוגרפי על חוקר המשטרה בנימין זיגל, שנתנה לו אזרחית; תמונת קנבס של מפת הרחובות של מועצת בית זרזיר; 7 כרכים של "תלמוד ישראלי" - הדף היומי לילדים, שהועברו לספריית המשטרה; וכן ספר "אנטבה שלי" העוסק במבצע שבו נהרג יונתן נתניהו, אחיו של ראש הממשלה, שניתן לאלשיך על-ידי אזרח. אלשיך קיבל תשורות נוספות גם ממשלחות שונות ששהו בארץ וביקרו במשטרה.

מרשימת המתנות שהעבירה המשטרה עולה כי עם פרישתו מהמשטרה של המפכ"ל הקודם, רב-ניצב יוחנן דנינו, ביקש דנינו לקבל לידיו ארבע מתנות שקיבל במהלך כהונתו, ובקשתו אושרה. ארבע המתנות שלקח דנינו לביתו היו תעודת-הוקרה שהוא קיבל ב-2013 מה-FBI; אגרטל שניתן לדנינו כאות הוקרה מטעם פורום המחקר של ראשי המשטרות בארה"ב יחד עם מפכ"ל ירדן ומפכ"לה של הרשות הפלסטינית; פסלון כיפת ברזל ממתכת, שדנינו קיבל מפרויקט מיל"ה באשדוד ב-2013; ופסלון נוסף שקיבל מאגף תכנון במשטרה בינואר 2013.

הפרחים והפירות הזולים התחלפו במתנות יקרות שנדמות כשוחד

הנוהג של הענקת מתנות לעובדי ציבור על-ידי אנשים הנזקקים לשירותיהם התפשט בשנות ה70 המאוחרות בארץ, בתחומים שונים של השירות הציבורי. במאמרו "אתיקה ומשפט" סקר שופט בית המשפט העליון בדימוס, פרופ' יצחק זמיר, את התופעה. זמיר כתב כי "תחילה מדובר היה במתנות צנועות, כמו זר פרחים או סלסילת פירות, שנשלחו לעובדי ציבור לקראת החגים. במשך הזמן נעשו המתנות יקרות יותר ויותר, עד שהן נראו דומות או קרובות לשוחד".

זמיר הוסיף וכתב כי לעובדי הציבור הובהר כי קבלת מתנות באופן הזה היא אינה אתית, אך ההבהרות לא הועילו למיגור התופעה, ולכן בשנת 1979 חוקקה הכנסת את "חוק המתנות", הקובע כי עובד ציבור שלא סירב לקבל מתנה שניתנה לו, בקשר למילוי תפקידו הציבורי, או לא החזיר מתנה כזאת, אלא אם היא מתנה קטנת-ערך וסבירה בנסיבות העניין, חייב להודיע על המתנה ולהעביר אותה לקניין המדינה. ואם העובד לא נהג כן, הרי זו עבירה פלילית.

לפני כשנתיים פרץ לחיינו "תיק המתנות" של ראש הממשלה בנימין נתניהו. במסגרת זו חוקרת המשטרה את החשד כי איש העסקים ארנון מילצ'ן סיפק לאורך שנים ובתכיפות משקאות חריפים וסיגרים יקרי-ערך לנתניהו ולמשפחתו, בשווי של אלפי שקלים בכל פעם. כמו כן, נחקר החשד כי מילצ'ן רכש תכשיטים יקרי-ערך עבור רעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו. בסך-הכול מדובר, על-פי המשטרה, ב-750 אלף שקל שקיבל נתניהו בין השנים 2006-2017.

השנה, בפברואר 2018, המליצה המשטרה להעמיד לדין את נתניהו בגין שוחד ומרמה והפרת אמונים. לטענת המשטרה, נתניהו פעל עבור מילצ'ן בשורה של נושאים נוספים הנוגעים לשוק התקשורת; זאת, כדי לסייע לו לקדם השקעה בערוץ 2; כן ניסה ראש הממשלה לסייע למילצ'ן לקדם מיזם מסחרי בהשתתפות קונצרן טאטא ההודי.

נתניהו מכחיש בתוקף את החשדות נגדו. קו ההגנה שלו מבוסס על הטענה כי כל מה שנתן לו מילצ'ן לאורך השנים, ניתן בשל היותם חברים קרובים ועל רקע מערכת היחסים הקרובה מאוד ביניהם.

בא-כוחו של נתניהו, עו"ד עמית חדד, אמר בזמנו ל"גלובס" כי "ראש הממשלה ומילצ'ן הם חברים קרובים. במתן מתנות מתוך היחסים האלה, אין פגם או מום. גם ראש הממשלה הוא בן אדם, שמותר לו כמו לכולם לקבל מתנות מחבריו. אי-אפשר ליצור לו חוק מיוחד. להתייחס אל מערכת היחסים הזו כפלילית, זו מתיחה מלאכותית ואסורה של החוק הפלילי".

כשחדד נשאל איך ההגנה תוכיח שמדובר במתנות בין חברים, ולא במתן שוחד של בעל אינטרס לנבחר ציבור, הוא ענה: "מערכת היחסים בין ראש הממשלה למילצ'ן מיוחדת עד כדי כך, שאת יום הולדתו חגג נתניהו באינטימית עם שמעון פרס ז"ל, מילצ'ן ואמו של מילצ'ן. אני את אמי לוקח רק לאירועים של החבר הכי טוב, למי שהוא ממש חלק ממשפחתי. אם אמו של מילצ'ן באה למקום אינטימי ומצומצם, זו אינדיקציה אולטימטיבית לסוג היחסים שיש ביניהם".

חדד הוסיף ונתן עוד דוגמה: "ב-2009, כשראש הממשלה התיישב על כיסאו, אחד הדברים שעשה בימיו הראשונים היה לכתוב מכתב למילצ'ן, שבו כתב 'לחבר שהיה לי לאח'. מילצ'ן מיסגר את מכתב התודה ותלה אותו בסלון ביתו. לא כל אדם חווה כזו אינטימיות". 

*** חזקת החפות: ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא בגדר חשוד בלבד במעשים המיוחסים לו. המשטרה סיימה את החקירה בעניינו בתיקים 1000 ו-2000 והמליצה להעמידו לדין בגין שוחד, מרמה והפרת אמונים. ההכרעה אם להגיש כתב אישום הועברה לידי הפרקליטות. נתניהו הוא חף מפשע כל עוד לא הורשע בדין.