בשבוע שעבר חשפה חברת סמסונג בוועידת המפתחים שלה בסן פרנסיסקו סמארטפון מתקפל שיושק ב-2019. המכשיר שסמסונג חשפה הוא בעל שני מסכים: מסך הטאבלט, בגודל 7.3 אינץ', מתקפל פנימה כמו בתנועת סגירה של ספר, ועם הקיפול נדלק מסך חיצוני, שמשמש כטלפון חכם.
הטלפון החדש של סמסונג - שבינתיים מכונה גלקסי F או גלקסי X - הוא חלק מהאובססיה החדשה של יצרניות הטלפונים, שמככבת בתקופה האחרונה בכותרות אתרי הטכנולוגיה בעולם, והיא סמארטפונים מתקפלים. לא מדובר על טלפון צדפה דוגמת מכשירים ישנים, שהייתה בהם הפרדה ברורה בין מסך ששימש גם כמכסה שסוגר את המכשיר לבין מקלדת בחלקו התחתון, אלא על אבולוציה חדשה לגמרי של סמארטפונים. הטלפונים המתקפלים החדשים יהיו מכשירים היברידיים שישמשו כטאבלט וכסמארטפון, כאשר קיפול של מסך הטאבלט לשניים יגרום לו לשנות את צורתו לסמארטפון.
חמש סיבות בגינן טלפונים בעלי מסכים מתקפלים עדיין לא כובשים את החנוית:
יומיים לפני סמסונג השיקה גם יצרנית סינית בשם רויול את המכשיר המתקפל שלה, פלקספיי. אל השתיים מצטרפת שיירה ארוכה של חברות שדווח או משוער שהן עובדות על כזה. היתרון הגדול ביותר של מכשירים מתקפלים הוא האפשרות להשתמש במסך גדול, שניתן יהיה לקפל ולהכניס לכיס ולהתנייד איתו בקלות. אלא שהאתגרים הרבים מקשים על פיתוחם של המכשירים. אלו כוללים בין היתר את העובדה שמכשירים מתקפלים דורשים יותר אנרגיה בשל המסך הגדול ויהיו, לפחות בשלב ראשון, עבים בהרבה מהסמארטפונים אליהם התרגלנו. מבחינת תוכנה, האתגר הוא בהצגה חלקה של אפליקציות וחווית משתמש על גדלי מסכים שמשתנים בעקביות ובמהירות.
ליאור מעין, סמנכ"ל פיתוח עסקי ומנהל השיווק הראשי באורבוטק אומר בשיחה עם "גלובס" כי "הפיתוח של טכנולוגיות לקיפול מסכים נמשך כמעט עשור, אך לקונספטים טכנולוגיים קשים נדרש זמן להבשיל. אנחנו מעורבים בתכנון הקונספטים האלה עם כל מיני שחקנים, חלקם שמות מוכרים בקוריאה, בסין, ביפן, בטייוואן וחלקם יצרנים שהבסיס ההיסטורי שלהם במערב. יש בהחלט מסה קריטית ברורה של יצרניות לכיוון מסכים מתקפלים".
גוגל מנסה להישאר קרוב
תצוגת ה-OLED שמאפשרת קיפול נקראת על ידי סמסונג "אינפיניטי פלקס". כיוון שזכוכית אינה גמישה, סמסונג פיתחה חומרים חדשים שיגנו על תצוגת הטלפון - סמסונג לא פירטה את מהות החומרים, אלא רק טענה כי הם עמידים במיוחד ואינם שבירים. סמסונג אף בנתה עבור המכשיר תוכנה שמאפשרת הצגה של שלוש אפליקציות בו זמנית על המסך, אך בניגוד למכשירים אחרים שלה, היא לא מצאה דרך לשלב במסך המתקפל קורא טביעות אצבע. המחיר יעמוד על לא פחות מ-1,770 דולר, לפי סוכנות הידיעות הקוריאנית יונהאפ.
בשונה מסמסונג, הקיפול של רויול פלקספיי נעשה כלפי חוץ, כך שלמעשה מדובר במסך יחיד של 7.8 אינץ' שהופך לקטן יותר. לדברי רויול, המכשיר יכול לעמוד ב-200 אלף קיפולים. פלקספיי יגיע לשוק בדצמבר, אך זמין כבר עתה באתר החברה להזמנה מוקדמת. בסין הוא יימכר לצרכנים, ובצפון אמריקה למפתחים בלבד. הטלפון יתומחר החל מ-1,300 דולר.
פרט לסמסונג ורויול, גם גוגל מעוניינת להשאר בסביבה: החברה הודיעה בכנס המפתחים של אנדרואיד כי תספק תמיכה למכשירי אנדרואיד מתקפלים. עוד אמרה גוגל כי תעבוד על הפיתוח בצמוד עם סמסונג, אך תוודא שכל יצרנית תוכל להשתמש בו.
היריבות הבולטות של סמסונג לא נשארות מאחור: וואווי מתכננת להשיק טלפון עם מסכי OLED מתקפלים בשנה הבאה (אב טיפוס למסכים כאלה כבר הוצג על ידי BOE, היצרנית הסינית שמספקת מסכים לוואווי), והאנליסט וומזו מוהאן מחברת Bank of America Merrill Lynch טוען שאפל תשחרר אייפונים עם מסכים מתקפלים שעשויים לשמש גם כטאבלטים בשנתיים הקרובות, ושהיא עובדת על כך עם שותפותיה האסייתיות.
חברות נוספות שככל הנראה עובדות על פיתוחים דומים הן LG ומיקרוסופט. ביולי 2017 LG הגישה בקשה לפטנט, הכוללת שני עיצובים אפשריים לטלפון מתקפל. עצם הגשת הפטנט לא מעידה בהכרח על פיתוח טכנולוגיות, אך אם נתבונן על מקרה הבוחן של סמסונג, שהגישה ב-2016 בקשה לפטנט לטלפון מתקפל שמפעיל מסך משני חיצוני עם הקיפול, ניתן להסיק שגם LG משתתפת במירוץ. מיקרוסופט לא רוצה להישאר מאחור, ועל פי דיווחים היא מתכננת להשיק מכשיר Surface בעל שני מסכים שיתאים לכיס - פרויקט שזכה לשם הקוד אנדרומדה. בנוסף, מאחר שסמסונג גם מספקת מסכים ליצרניות אחרות, והצהירה כי היא מוכנה להתחיל בייצור המוני של המסכים המתקפלים בעוד מספר חודשים, ייתכן כי יצרניות נוספות יקנו ממנה את המסכים וישיקו מכשירים מתקפלים בקרוב.
מעין מאורבוטק מסביר כי פיתוחם של מכשירים כאלו מורכב, ויש מספר סיבות לכך שהתעכב שנים רבות: הסיבה הראשונה נוגעת לצורך בשימוש בחומרים פלסטיים שיחליפו את מסכי הזכוכית, שאינה גמישה. החומרים הפלסטיים אמנם גמישים ובעלי נפח ומשקל מתאים, אך הם פחות קשיחים ואטומים והיה צורך לפתח לכך פתרון. הבעיה השניה נוגעת לעובי הכפול של מוצר מקופל, שהצריך דיקוק תוך שמירה על פונקציונליות הרכיבים. קושי נוסף הוא שרכיבים רבים במכשיר צריכים להתקפל ביחד עם המסך - ביניהם מסך המגע והמעגל המודפס שתומך במסך. אלא שדיקוק המכשיר מגביל מאוד את המקום אליו ניתן לדחוס ולקפל רכיבים אלו, שעליהם לפעול הן בתצורה מקופלת והן בתצורה פתוחה. לבסוף, מעין מציין כי ככל הנראה ניתן היה לייצר סמארטפונים מתקפלים גם לפני חמש שנים - אך לא במחיר שהיה מאפשר למכור את המוצר בשוק הצרכני. "כשיש עוד מסך כמו במקרה של סמסונג, או מסך גדול יותר כמו אצל רויול, עלות הייצור גבוהה יותר משל סמארטפון רגיל" אומר מעין.
ניסיון לחדש בשוק נטול בשורות אמיתיות
הנהייה אחר מכשירים מתקפלים קשורה ככל הנראה לרצון להביא חדשנות לשוק שכבר תקופה ארוכה לא באמת מחדש. מהשקה להשקה, נראה שיצרניות הטלפונים הגדולות בעיקר מלטשות ומשפרות פיצ'רים שונים, אך לא מביאות בשורה אמיתית. הדבר מתבטא בהאטה במכירות הסמארטפונים העולמיות, כאשר צרכנים כבר לא ממהרים לשדרג את המכשיר ולהוציא כסף רב על מה שמרגיש כמו שיפור לא דרמטי למכשיר שבבעלותם. לפי נתוני IDC, ברבעון הקודם נמכרו 335.2 מיליון סמארטפונים - ירידה שנתית של 6%; מכירות סמסונג, שמהווה 20.3% מהשוק העולמי, ירדו ב-13.4%. סמסונג ושאר היצרניות מקוות לשנות את המגמה הזו עם המכשירים המתקפלים. ואולם עד כה נראה שהסמארטפונים המתקפלים שנחשפו סובלים מלא מעט בעיות: כך למשל דווח כי במכשיר של רויול אפליקציות נפתחות שוב ושוב ללא סיבה, וכי המכשיר של סמסונג מציג שוליים ענקיים בהשוואה לתצוגות קצה לקצה אליהם התרגלנו במכשירי היי-אנד אחרים. מעין אינו מתפלא על כך, אך אופטימי באשר להמשך.
המכשירים המתקפלים שאנחנו רואים עכשיו מגושמים. כיצד לדעתך הדורות הבאים ישתפרו?
"יהיה מקום לשיפור נוסף של אלמנטים כמו הגודל, הדיקוק והעמידות, משום שהמכשירים האלה צריכים לעבור מאות אלפי קיפולים, וגם לסבול נפילות כמו שטלפונים היום סובלים. יהיה שיפור מפורש ברזולוציות הצפייה, וכמובן יהיו שיפורים מעניינים כשיהיה שילוב עם אפליקציות כמו מציאות מוגברת וחישת תלת-ממד שמאפשרת הכנסה של המציאות לתוך המסך עצמו - תחום שעומד לפרוץ ב-2019. גם סוג הקיפול עשוי להשתדרג, אנחנו עדים לכל מיני מודלים: יש עיצובים מורכבים יותר כמו מסך שמתקפל פעמיים, כמעט כמו אוריגמי. עיצובים כאלה עוד לא יצאו אבל אנליסטים בהחלט מדברים עליהם בתור חלק מהדורות הבאים. ובעתיד, בסיס הטכנולוגיה שמאפשרת את הקיפול יאפשר גם פתרונות תצוגה, מגע ותקשורת אחרים כמו קימור של מסכים לרכב ושל מסכים למערכות תצוגה קרובות לעין של AR ו-VR".
מה היתרון שמכשיר מתקפל נותן לצרכן, מעבר לנראות ה"מגניבה" ולעובדה שניתן להוציא מחוץ לבית מסך גדול יותר בצורה נוחה?
"אנחנו לא מומחים בשיווק ללקוח הסופי, אבל אפשר להבין שיש אלמנטים שמאפשרים לאחד את התוצרים, כמו להשתמש בקונפיגורציה סגורה כדי לצלם ובטאבלט הפתוח כדי להסתכל על התמונות. האפשרות שסמסונג דיברה עליה של להריץ מספר אפליקציות במקביל מאפשרת מולטי טסקינג, למשל לצפות בסדרה, ובו זמנית לשלוח הודעות טקסט או לקנות משהו. העובדה שהמסכים יהיו באיכות גבוהה, שזה מה שסמסונג מדברים עליו, תאפשר לנו להחזיק בכיס מכשיר הקרנה איכותי שיכול לשמש אותנו גם לצפייה וגם לאפליקציות יותר עסקיות ותעשייתיות להעברת תוכן לאחרים וכד', במקום ללכת עם טאבלט. בגיימינג אולי יתחילו משחקים של מולטי טאסקינג".
יש כאן בשורה מבחינה טכנולוגית שמביאה את האבולוציה הבאה של הסמארטפונים או שאולי זה רק גימיק?
"מבחינה טכנולוגית, יש פה פריצת דרך, של חומרים חדשים ומדע שלם של דיקוק רכיבים ויצירת מסכים מדהימים עם יכולת בהירות ורזולוצייה של OLED גמישה. אנשים שקרובים לזה באמת מתרגשים.
"באופן אישי אני חושב שאנשים גם ישתמשו בזה. היה ביקוש בריא מאוד לאייפון X בשנה שעברה, ויש גם לדור החדש של האייפונים ולפתרונות של סמסונג. זה מראה שלפחות חלק מהקהל מאוד רעב לפיצ'רים חדשים שיאפשרו אפליקציות חדשות. טלפון מתקפל הוא פיצ'ר שהמשתמש באמת רואה, ולא טכנולוגיה פנימית שאולי הוא פחות מודע לה אבל בזכותה ירוויח עוד שעת חיי סוללה, או דיוק גבוה יותר של מסך המגע. קל לבנות לזה התלהבות וחוויית משתמש חדשה".
אנליסטים: הרעיון מושך אך הביצוע לא נוח
הדעות על המכשירים החדשים בקרב האנליסטים חלוקות. ניל שה, מנהל המחקר בחברת Counterpoint Research הצביע עבור CNBC על החסמים לאימוץ נרחב של מכשירים כאלה, בהם גודל המכשיר: לדבריו, על אף שהטלפון יוכל להיכנס לכיס, הוא יבלוט בו ויהיה לא נח. שה גם הדגיש את הצורך באנרגיה רבה שדורשת פתרון עיצובי לסוללת הגיבוי.
גם בוב אודונל, אנליסט בחברת Technalysis Research, אמר לרויטרס לגבי המכשיר של סמסונג שבעוד שהסמארטפון הוא בעל "וואו פקטור", צרכנים עשויים להסתייג מעובי המכשיר בתצורתו המקופלת וממחירו היקר. לעומת זאת, הוא הצביע על שיתוף הפעולה עם גוגל שפותחת את המכשיר למפתחים בשלב מוקדם כצעד חכם.
שני אנליסטים שהתראיינו לאתר Cnet דווקא הצביעו על יתרונות המכשיר לשוק: קרולינה מילנסי מחברת Creative Strategies אמרה כי הגורם המרכזי שימשוך צרכנים הוא גודל התצוגה הכפול. "בשנים האחרונות נראה שלצרכנים אף פעם אין מספיק מסך", אמרה, והוסיפה כי אם סמסונג תכלול גם תמיכה בעט סטילוס זה ידגיש את נקודת החוזק של המכשיר. האנליסט פטריק מורהד מחברת Moor Insights אמר, בניגוד לדבריו של שה, כי "הרעיון עצמו של הכנסת המכשיר לכיס ללא צורך לשאת עבורו תיק נשמע מושך".
בדומה לאנליסטים, גם עיתונאים אינם משוכנעים בהכרח שלמוצרים החדשניים יהיה ביקוש, או שהם עונים על צורך אמיתי של צרכנים. כריסטופר מימס מהוול סטריט ג'ורנל השווה את הטלפונים המתקפלים לטלוויזיות תלת-ממד, שיצרניות טלוויזיות רבות ניסו לשווק בעבר אך מעולם לא הפכו להצלחה מסחרית. מימס כתב כי "הסיבה שספרים מתקפלים היא שזו דרך טובה לארוז את העמודים, אבל למה שטלפונים יתקפלו?".
גם קייתלין טיפני מאתר ווקס לא חסכה ביקורת מהקונספט, וטענה כי הסמארטפון המתקפל שהציגה סמסונג נראה לה כמו "מכשיר יקר שנועד לשעשע אנשים שמשועממים מהפונקציונליות של המכשירים היקרים שכבר בבעלותם. זה משהו שיגיע בסוף לידיים של אנשים שחשוב להם להרשים אנשים באמצעות טריקים שלא קשורים בשום צורה ליכולות או לאישיות שלהם".
לאוניד ברשידסקי מבלומברג לעומתם טוען כי הקונספט מביא חדשנות שעשויה לשבש את תעשיית הסמארטפונים, בקנה המידה של מה שעשה האייפון. למרות זאת, הוא מסייג את דבריו בכך שהצלחת הקונספט תלויה בדרך הפעולה של היצרניות. ברשידסקי אומר כי טענות לפיהן אין צורך במכשיר שמאחד בין סמארטפון לטאבלט מאחר שמסכי הסמארטפון הגדולים שבשימוש היום כבר גרמו לטאבלטים להיות מיותרים (גם מכירות הטאבלטים בירידה שנתית ברבעון האחרון של 5.4% לפי IDC) דומות לתהיות על האם יש צורך במסכי טאץ', שהועלו עם השקת האייפון. לדבריו, אנשים דווקא קונים מכשירים עם מסך גדול היום כפשרה, כיוון שטאבלטים לא נכנסים לכיס ומגושמים מדי עבור התכתבות ושיחות טלפון, אך קריאה, צפייה בסרטונים ומשחקים בטלפונים עם מסך גדול היא עדיין לא נוחה. הוא מצביע גם על יתרון ליצרניות מכיוון שלדבריו התבלות המכשירים בעקבות קיפולים רבים היא בלתי נמנעת, מה שיביא לתחלופת טלפונים תכופה יותר.
הוא מסכם ואומר כי אם סמסונג תצליח להשיג ביקורות טובות על המכשיר החדש, וגוגל תביא לכך שלא תידרש עבודה רבה מדי מצד מפתחי אנדרואיד כדי להתאים אפליקציות למסך, ולפחות האפליקציות הפופולריות ביותר יעבדו בצורה חלקה בהשקה - תוך מספר שנים יהיה אימוץ נרחב של הטרנד. אך אם סמסונג וגוגל יכשלו בעמידה בתנאים האלה, הוא מאמין שהן עלולות להרוג את ה"פוטנציאל למהפכה".
ממסך מתקפל ועד טלפון לביש: עשור של הבטחות
הרעיון להוציא סמארטפון מתקפל אינו חדש: ב-2009 דלפו תמונות של קונספט של מיקרוסופט בשם קורייר, שהיה מכשיר מתקפל דמוי טאבלט ובעל שני מסכים. ב-2013 סמסונג הציגה בתערוכת CES סרטון קונספט של טלפון מתקפל, ושנתיים אחר כך גם מיקרוסופט פרסמה סרטון חזון טכנולוגי בו בין היתר הראתה טאבלט דק וגמיש, שתומך במגע ובעט סטילוס, מתקפל בקלות כמו ספר ומאפשר שימוש במסך חיצוני שמופיע עם הקיפול. ב-2016 LG חשפה אב טיפוס של מסך תצוגה בעובי של נייר שמתגלגל בקלות וניתן להכניס לכיס או לעטוף אותו סביב חפצים.
באותה שנה גם לנובו הציגה באירוע שלה שני מכשירי אב-טיפוס: טאבלט בעל מסך 10 אינץ' שמתקפל לשניים, ורעיון נוסף - טלפון שנכרך סביב היד בקלות. מספר סטארטפאפים דיברו באותה תקופה על הקונספט הזה - מכשירים שמתעגלים וניתן ללבוש אותם סביב האמה - אך פיתוחם לא המשיך והקונספט לא המריא. השנה חברת נוביה הציגה בתערוכת IFA אב טיפוס של טלפון גמיש לביש שכזה בשם נוביה אלפא, ואמרה שתציע אותו למכירה בסין ואף בהפצה גלובלית עוד השנה, מה שלא קרה בינתיים.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.