מחכים לארנק הדיגיטלי? בינתיים מושק צ'ק דיגיטלי

חברת ERN משיקה צ'ק דיגיטלי המחליף את הצ'ק המסורתי • אמצעי תשלום זה, בדומה לצ'קים, מיועד בעיקר לעסקאות גדולות דוגמת ריהוט, ציוד לבית רכב וכדומה

שי פרמינגר, מנכ"ל ERN / צילום: איל יצהר
שי פרמינגר, מנכ"ל ERN / צילום: איל יצהר

בשעה שברחבי העולם אמצעי התשלום הדיגיטליים הולכים ותופסים תאוצה, הצרכן הישראלי יצטרך להמתין עד ליישומו של ארנק דיגיטלי אמיתי. השבוע אמנם חתמה לאומי קארד על הסכם עם וויצ'אט להשקת שירות התשלומים הדיגיטלי WeChat Pay בישראל - אלא שבינתיים מי שיוכל להשתמש בשירות הם תיירים סיניים שיבקרו בישראל. תשלום דיגיטלי קיים בישראל בפורמט שונה, דרך אפליקציות דוגמת Colu שמאפשרת להעביר כסף לבתי עסק המצויים עמה בהסכם. גם בחנויות הנוחות של פז (YELLOW) אפשר לשלם דרך אפליקציה ייעודית, שירות שתציע גם סופר-פארם בקרוב.

כעת הדיגיטציה מגיעה דווקא לעולמות מיושנים יותר עם השקה של צ'ק דיגיטלי המחליף את הצ'ק המסורתי. מדובר בשירות שהשיקה לאחרונה חברת ERN. הצ'ק הדיגיטלי הוא אמצעי תשלום לבית העסק דרך הוראת קבע ישירות מחשבון הבנק, כלומר בהתאם למסגרת הבנקאית - בשונה מתשלום באמצעות כרטיס אשראי שנתון למסגרת של חברת האשראי. למעשה, במקום לשלוף נייר ולרשום עליו את הכסף שיועבר לבית העסק, הפעולה נעשית דרך הטלפון הנייד.

אמצעי תשלום זה, בדומה לצ'קים, מיועד בעיקר לעסקאות גדולות דוגמת ריהוט, ציוד לבית רכב וכדומה. אמצעי התשלום מאפשר דרך הוראת הקבע לפרוס את העסקה לתשלומים (במקום לספק מספר צ'קים בעת הרכישה). את העסקה הקונה מאשר דרך הסלולרי וחותם דיגיטלית במקום.

שי פרמינגר, מנכ"ל ERN סליקת תשלומים, הסביר כי בכך יתאפשר לבצע תשלום באופן דיגיטלי גם ללקוחות שאינם מעוניינים להשתמש בכרטיס אשראי שיתפוס להם מסגרת מוגבלת ובשונה לכרטיסי הארנק הדיגיטלי הקיימים היום, ללא צורך בהרשמה מראש.

לדבריו, השירות לא שאול ממודל אחר, ומטרתו לאפשר לבתי העסק אמצעי תשלום נוסף (בעמלה דומה לזו שמשלמים בתי העסק לחברות כרטיסי האשראי).

עוד אומר פרמינגר כי סגמנט התשלום בצ'קים - אמצעי תשלום מיושן בפורמט שלו - גדל ב-3% בהיקף העסקאות (בין היתר לאור מגבלה לשלם בכרטיס אשראי על רכישות גדולות), אולם קטן במספר העסקאות המבוצעות לאורך השנים.