דרמה בבריטניה: שורת התפטרויות בממשלה מאיימת על הסכם הברקזיט ומטלטלת את השווקים

רק אמש הצליחה ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי לאשר הסכם ברקזיט המשמר ברובו את המצב הקיים מול האיחוד מבחינת סחר ומסים • היום התפטרו במחאה שרים בכירים בממשלתה - ועתידה הפוליטי נמצא בסכנה • הליש"ט משלימה נפילה של 5.2% מתחילת השנה • סקטור הבנקאות באירופה נסחר תחת לחץ, מניית הבנק הסקוטי RBS צונחת ב-7%

מפגין נגד ברקזיט בצעדה היום בלונדון / צילום: רויטרס
מפגין נגד ברקזיט בצעדה היום בלונדון / צילום: רויטרס

"קבינט מפולג, מפלגה מפוצלת וציבור חצוי", כך הגדיר הבוקר (ה') ה"גרדיאן" הבריטי את מצב העניינים בממלכה המאוחדת, אחרי שממשלת בריטניה אישרה אמש - בתום ישיבה רוויית צעקות ועימותים שנמשכה חמש שעות - הסכם המסדיר את תהליך הפרישה הבריטית מהאיחוד האירופי (ברקזיט).

לרגע היה נראה אתמול, שכמו לוליינית על חבל דק המיטלטל בין שני צדי תעלת לה-מאנש, מצליחה ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי לצעוד צעד משמעותי בדרך הארוכה לעבר הברקזיט - למרות דרישות סותרות מכל הכיוונים. שער הפאונד זינק, האירופאים בירכו ונציגי חברות ציינו כי העיקר הוא להימנע ממצב שבו פרישת בריטניה מתקיימת באווירת חוסר ודאות, ללא הסכם הקובע כיצד יתנהל התהליך אחרי מועד הפרישה ההולך ומתקרב - 29 במארס 2019.

אבל היום בצהריים התברר עד כמה רעוע היה הצעד, ועד כמה עתידה הפוליטי של מיי נמצא כעת בסכנה. השר האחראי על הברקזיט, דומיניק ראב, הודיע במפתיע על התפטרותו במחאה על אישור ההסכם, ופירסם מכתב פומבי לראשת הממשלה. "מעולם לא נטלה על עצמה מדינה דמוקרטית התחייבויות כאלה", כתב ראב במחאה על הוויתורים של מיי לבריסל שנקבעו בהסכם. שעה אחריו הודיעה גם השרה לענייני עבודה ופנסיה, אסתר מקוויי, כי היא מתפטרת מתפקידה. עד לשעות הצהריים, ירד שער הפאונד מול הדולר ב-1.8%, הירידה החזקה ביותר בשנה האחרונה.

המטרה העליונה של מיי בהסכם שאושר אתמול היתה למנוע חוסר ודאות לגבי מסים, מכסים וסחר, מצב שכבר גבה מחיר מהכלכלה הבריטית, שחוותה האטה וגל נטישה של חברות אירופיות. לגבי מיי כבר לא מדובר בשאלה של "ברקזיט רך" או "ברקזיט קשה" - ההסכם דוחה את ההכרעה בשורת סוגיות הקשורות לריבונות בריטית לתקופת הסתגלות של קרוב לשנתיים - אלא אם התהליך כולו יהיה מוסדר ומעוגן. לשיטתה, השאלה היא אם יהיו התחייבויות ולוחות זמנים מוסכמים מול האיחוד האירופי גם אחרי מארס 2019, או שיהיה מדובר ב"נסיגה חד-צדדית", מבולגנת והרסנית מבחינה כלכלית.

הסכם הברקזיט בסכנה: האתגר המסובך של תרזה מיי - איזון בין כל הדרישות הסותרות
 הסכם הברקזיט בסכנה: האתגר המסובך של תרזה מיי - איזון בין כל הדרישות הסותרות

יכובדו "תנאי מינימום" של האיחוד 

בשבועות האחרונים, סוגייה זו כולה התנקזה לשאלה מה ייתרחש בצפון אירלנד אחרי מועד הפרישה. מיי נאבקה לאזן בין דרישות חברי מפלגתה השמרנית לעצמאות בריטית מוחלטת אחרי ה"ברקזיט" לבין הצורך להימנע מבדיקות גבול בתוך האי האירי, שעלולות לערער מחדש את המצב בו אחרי שנים של שלום. בעוד נושאים אחרים כבר הוסדרו - בריטניה מתחייבת בהסכם כי זכויותיהם של אזרחי מדינות האיחוד האירופי הגרים בבריטניה יישמרו גם אחרי הפרישה וכן מתחייבת לשלם לאיחוד "מס יציאה" עצום על פרויקטים שהתחייבה אליהם - סוגיית הגבול באירלנד נותרה שנויה במחלוקת.

הפתרון שמצאה מיי, ונכלל בהסכם שאושר אתמול, הוא שבריטניה תתחייב במידת הצורך לכבד "תנאי מינימום" של האיחוד האירופי בתחום החקלאות, העבודה ואיכות הסביבה, ובתמורה האיחוד לא ידרוש בקרה בגבול בין צפון אירלנד לבין חברת האיחוד אירלנד, או בין צפון אירלנד לאי הבריטי. הדבר נועד למנוע מבריטניה להשתמש בחומרי הדברה האסורים על ידי האיחוד, למשל, או להוריד סטנדרטי ייצור מבחינת פליטת גזי חממה במפעלי רכב שיתחרו עם תעשיית הרכב האירופית.

לפי ההסכם שאושר אתמול, זהו פתרון שיכובד כל עוד לא יוסדר הסכם סחר חופשי מקיף בין בריטניה לאיחוד. משמעותו היא שימור המצב הקיים עד שיגובש הסכם כזה. כלי התקשורת באירופה ציינו היום כי משא ומתן על הסכם סחר חופשי עם קנדה נמשך תשע שנים, וכי המשא ומתן עם האיחוד יהיה אף מורכב יותר.

על רקע זה, ספג ההסכם ביקורת קטלנית מתוך המפלגה השמרנית הבוקר, במחנה שאותו מוביל שר החוץ לשעבר בוריס ג'ונסון, שהתפטר לפני כשלושה חודשים במחאה על הגישה של מיי לברקזיט. "מדובר בהסכם גרוע", אמר אחד מחברי המחנה, שמונה עשרות חברי פרלמנט שמרנים מתוך מפלגתה של מיי. אל מחנה זה הצטרפו הבוקר, כאמור, גם שני שרים בכירים בממשלתה של מיי ושני תתי שרים.

"מס יציאה" של עשרות מיליארדים

בינתיים מנסים באיחוד האירופי להתקדם עם אישור ההסכם. נשיא האיחוד האירופי, דונלד טוסק, הודיע היום כי יכנס פסגה של ראשי 27 המדינות הנותרות באיחוד, שתתקיים ב-25 בנובמבר בבריסל ובה הם אמורים לחתום על ההסכם ולהעביר אותו לאישור הפרלמנט האירופי. האיחוד האירופי ליווה את תהליך המשא ומתן וצפוי לאשר אותו ללא כל בעיות, לאחר שתנאיו התקבלו.

למגעים בין בריסל ללונדון יש השלכות גם ברמת האיחוד. הקושי בתהליך אינו נובע רק ממחלוקות פנימיות בתוך המפלגה השמרנית הבריטית, אלא גם מתוך כוונה ברורה של האיחוד האירופי להציג לחברות בו עד כמה תהליך ההיפרדות הוא קשה, על סף הבלתי-הפיך - ומה תג המחיר הנלווה אליו. האיחוד האירופי הציג לבריטניה "מס יציאה" - תשלומים של 50 מיליארד דולר על פרויקטים שעליהם בריטניה התחייבה עוד במהלך חברותה באיחוד. המסר אמור להיקלט היטב ברומא ובאתונה, שמאיימות לעתים לפרוש מהאיחוד. הצרות של מיי יכולות להיות הצרות שלכם, מבהיר האיחוד.

כעת, המשוכה הגבוהה בדרכו של הסכם הברקזיט היא אישור בפרלמנט הבריטי. נכון לעכשיו, מסתמן כי אין למיי רוב התומך בו. בנוסף להתנגדות מתוך המפלגה השמרנית, האופוזיציה משמאל הבטיחה בעבר להצביע נגד ההסכם מתוך כוונה להביא להפלת הממשלה ואולי אף למשאל-עם נוסף על היפרדות בריטניה מהאיחוד. אפילו חברי הפרלמנט ממפלגת DUP, המייצגת את צפון אירלנד, שבהם תלויה ממשלת המיעוט של מיי, אינם בטוחים אם יתמכו בהסכם, למרות הפשרה לכיוונם שביצעה מיי. כרגע מיי רחוקה מהתמיכה של 320 חברי פרלמנט, לה היא זקוקה.

אבל אחרי גל ההתפטרויות הבוקר, והביקורת הציבורית החריפה שנמתחה על ההסכם שאושר, למיי יש בעיות פוליטיות חריפות יותר - עתידה הפוליטי נמצא בסכנה מיידית. לפי הדיווחים בבריטניה, חברי פרלמנט שמרנים ממפלגתה יוזמים הצבעת אי-אמון בה בקרוב. האופוזיציה הודיעה כי תתמוך בבחירות חדשות. מיי עצמה יצאה בעיניים טרוטות אמש אחרי ישיבת הממשלה, לבדה, ואמרה בפשטות את מה שהפך לכותרת בכמה מהעיתונים הבריטיים הבוקר: "עוד צפויים לנו ימים קשים".

במסיבת עיתונאים שכינסה הערב הגנה מיי על ההסכם שאושר אתמול בקבינט של הממשלה הבריטית, והבטיחה להמשיך בתפקידה ו"להשיג בעבור העם הבריטי את העסקה הטובה ביותר, שמכבדת את החלטתם להיפרד מהאיחוד האירופי". "הגישה שלי תמיד היתה לשים את האינטרס הלאומי קודם. לא האינטרס המפלגתי או האישי שלי" אמרה מיי, שניצבת כעת בפני מרד בתוך מפלגתה והצבעת אי-אמון פוטנציאלית, "האם אתם שואלים אם אני אמשיך זאת עד להשגת המטרה? התשובה היא כן".