שחקנית חדשה בשוק האשראי החוץ-בנקאי: חברת המזון ויליפוד של האחים צביקה ויוסי ויליגר

בקופת ויליפוד יש יתרות נזילות של 127 מיליון שקל • העמדת האשראי תתבצע לצד הפעילות הנוכחית: יבוא, ייצור, שיווק והפצה של מוצרי מזון • ברבעון השלישי הסתכמו הכנסות החברה ב-82.4 מיליון שקל, עלייה של 2.9% מהרבעון המקביל, והרווח הנקי גדל ב-17.3% לסך של 9.8 מיליון שקל

האחים ויליגר, בעלי השליטה בויליפוד / צילום: אביב חופי
האחים ויליגר, בעלי השליטה בויליפוד / צילום: אביב חופי

שחקנית חדשה בשוק הצומח של האשראי החוץ-בנקאי: חברת המזון ויליפוד   הודיעה שדירקטוריון החברה החליט להיכנס לתחום, והנחה את ההנהלה לפעול לקבלת רישיון למתן אשראי בהתאם לחוק.

תוצאות הרבעון של ויליפוד
 תוצאות הרבעון של ויליפוד

בחברה מתכננים לממן את הכניסה לתחום זה ממקורותיה העצמיים - בסוף הרבעון השלישי היו בקופתה מזומנים ושווי מזומנים בסך 127 מיליון שקל - ומדגישים כי פעילות העמדת האשראי תיעשה בנוסף לפעילות הנוכחית של החברה: יבוא, ייצור, שיווק והפצה של מוצרי מזון.

בבורסה בתל-אביב נסחרות כיום מספר חברות הפועלות בתחום האשראי החוץ-בנקאי: אחים נאוי, פנינסולה, אס.אר. אקורד, אופל בלאנס, שוהם, אורשי ואינסוליין.

ויליפוד, בניהולו של מיכאל לובושיץ, נסחרת בבורסה בתל-אביב בשווי של 253 מיליון שקל, אחרי עלייה של 34% במניה בשנה האחרונה. האחים יוסי וצביקה ויליגר חזרו בשנה שעברה לשלוט בחברה (שאותה מכרו בעבר פעמיים תמורת מאות מיליוני שקלים) לאחר שבעל השליטה הקודם, גרגורי גורטובוי, נקלע לקשיים תזרימיים ואף הסתבך עם החוק.

ברבעון השלישי של 2018 הסתכמו הכנסות ויליפוד ב-82.4 מיליון שקל, עלייה של 2.9% מהרבעון המקביל. הרווחיות הגולמית עלתה מ-26.1% ל-31% בזכות שינוי בתמהיל המוצרים שנמכרו, ובשורה התחתונה נרשם רווח נקי של 9.8 מיליון שקל המיוחס לבעלי המניות, גידול של 17.3%. בחודשים ינואר-ספטמבר ההכנסות הסתכמו ב-254 מיליון שקל, צמיחה של 5.9%, והרווח הנקי גדל ב-122% ל-27.4 מיליון שקל.

39% מהכנסות החברה הגיעו מתחום מוצרי החלב ותחליפיו. נזכיר שלפני כשנה הודיעה ענקית החלב האירופית Arla שהיא מפסיקה את הסכם ההפצה הבלעדי שלה עם ויליפוד בישראל, ועל כך כותבת היום החברה כי התקשרה עם מספר מחלבות אירופיות לאספקת מגוון מוצרי חליפיים. 23% מהכנסות החברה מתחילת השנה הגיעו ממכירת שימורי הירקות, 15% משימורי דגים, 14% מדגנים, אורז ופסטות ו-9% ממכירת מוצרים אחרים.

בדוחות מציינת ויליפוד כי לפני כשבועיים הגישה תביעה על סך 4.2 מיליון שקל כנגד בעל השליטה הקודם, גורטובוי, וחמישה דירקטורים ונושאי משרה בכירים לשעבר בחברה. לטענת ויליפוד, "הנתבעים עשו יד אחת על-מנת להביא לכדי כך שמיליוני שקלים מכספי החברה ישמשו כבטוחות להלוואות שקיבלו חברות פרטיות זרות הקשורות לבעל השליטה בחברה במועדים הרלוונטיים לתביעה, ללא קבלת האישורים הנדרשים ממוסדות החברה וללא דיווחים מתאימים לציבור מחזיקי המניות מקרב הציבור". לטענת ויליפוד, מדובר בהסכם להשקעה כביכול באג"ח של חברה צ'כית, במטרה לסייע לגורטובוי להבטיח הלוואות פרטיות שלקחו מבנק מיינל האוסטרי.