החיים שוקולד: בתוך שלושה חודשים מימשה משפחת שטראוס מניות ב-240 מיליון שקל

המכירות מתבצעות כשמניית שטראוס נסחרת בשיא כל הזמנים, אחרי שטיפסה כ-15% מתחילת השנה והשלימה זינוק של קרוב ל-80% תוך שלוש שנים

עופרה שטראוס / צלם: שלומי יוסף
עופרה שטראוס / צלם: שלומי יוסף

משפחת שטראוס  מנצלת את רמות השיא שבהן נסחרת מניית ענקית המזון שבשליטתה, ותוך שלושה חודשים מימשה נתחים מהחזקותיה, תמורת סכום כולל של קרוב ל-240 מיליון שקל. בימים האחרונים מכרה המשפחה, בהובלת היו"רית עופרה שטראוס, כ-1.5% ממניות החברה, תמורת כ-145 מיליון שקל. העסקה, מחוץ לבורסה, נעשתה לפי מחיר מניה של קצת יותר מ-83 שקל - דומה למחיר השוק. זאת, לאחר שבחודש אוגוסט מכרה המשפחה כ-1% נוספים תמורת כ-90 מיליון שקל, אז לפי מחיר מניה של 78 שקל.

כאמור, המכירות נעשות כשמניית שטראוס נסחרת בשיא כל הזמנים, אחרי שטיפסה כ-15% מתחילת השנה והשלימה זינוק של קרוב ל-80% תוך שלוש שנים. העליות האחרונות הובילו את קבוצת המזון להיסחר לפי שווי נוכחי של 9.8 מיליארד שקל, המשקף להחזקות משפחת שטראוס, העומדות כעת על קרוב ל-60%, שווי של 5.8 מיליארד שקל.

למרות רמות השיא, בצד הקונה יש התעניינות לא מעטה, וככל הידוע בהפצת המניות האחרונה, שנעשתה למוסדיים בלבד, נרשמו ביקושי יתר. גם את ההפצה הקודמת שטראוס לא התקשתה להשלים, אז ככל הידוע רכשה את עיקר המניות קבוצת הביטוח מגדל - הגוף המוסדי הבולט בשטראוס, עם החזקה העומדת כיום על קרוב ל-6%, בשווי נוכחי של כ-550 מיליון שקל. במהלך 2017 הונפקו למגדל מניות שטראוס בשתי מנות, במחירי מניה של 65-66 שקל - ומאז עלה שוויה ביותר מ-25%.

המניה בשיא ושטראוס מוכרת החזקות
 המניה בשיא ושטראוס מוכרת החזקות

נוסף על משפחת שטראוס, גם בכירי החברה ניצלו בחודשי הקיץ את רמות השיא שבהן שוהה המניה, ופעלו למימוש אופציות ולמכירת מניות בסכום כולל של כמה מיליוני שקלים. מדובר בין היתר במנכ"ל שטראוס קפה, ציון בלס, במנכ"ל שטראוס מים, רונן זהר, בסמנכ"לית משאבי האנוש, נורית טל שמיר, ובסמנכ"ל הכספים שחר פלורנץ.

ברקע לרמות השיא, נהנית שטראוס כבר כמה רבעונים ממגמה חיובית בדוחותיה, ובדוחותיה הכספיים האחרונים, שפורסמו בשבוע שעבר, הציגה שיפור בשורה הגולמית והתפעולית, ונהנתה גם מצמצום הוצאות המימון, כך שהרווח הנקי שלה טיפס ב-19% ל-402 מיליון שקל. בסיכום רבעוני עלה הרווח הנקי של שטראוס ב-15% ל-144 מיליון שקל.

הכנסות הרבעון השלישי של שטראוס נשחקו ב-2% ל-2.15 מיליארד שקל, ומתחילת השנה עלו בשיעור מתון של 1.5% ל-6.4 מיליארד שקל. בעניין ההכנסות שטראוס ציינה, כי נפגעה מהשפעות מטבע, בעיקר מהיחלשות הריאל הברזילאי ביחס למטבע המקומי, וכי בנטרול השפעות אלה ההכנסות בין ינואר לספטמבר צמחו בכ-6%, ובסיכום רבעוני עלו בכ-3%.

גם האנליסטים רואים בחיוב את התוצאות. בבית ההשקעות אי.בי.אי ציינו כי למרות שחיקה גבוהה מהצפוי בהכנסות בשל השפעות מטבע, נרשם "שיפור גבוה מהצפי שלנו בעיקר בפעילות הקפה בישראל ובפעילות שטראוס ישראל". בלאומי שוקי הון הוסיפו, כי "מבחינת הרווח התפעולי והנקי, הרבעון היה סך הכול טוב".

פעילותה של שטראוס נחלקת לארבעה מגזרים מרכזיים: שטראוס ישראל, שטראוס קפה, פעילות מטבלים וממרחים בינלאומית (בעיקר "סברה" בארה"ב) ופעילות בתחום המים ("תמי 4").