מייסדי ועובדי לייטריקס מוכרים מניות ב-45 מיליון דולר

מכירת המניות נעשתה כחלק מהשקעה כוללת של 60 מיליון דולר בחברה, שמפתחת אפליקציות לעיבוד תמונות • החברה מתכננת להכפיל את מספר העובדים ל-300 • מנכ"ל החברה זאב פרבמן: "העסקה הזאת יוצאת דופן ונותנת הרבה רוח גבית לבנייה של חברה גדולה"

ד"ר זאב פרבמן, עמית גולדשטיין, איתי צידון, ניר פוכטר וירון אינגר / צילום: מנואל גלזר
ד"ר זאב פרבמן, עמית גולדשטיין, איתי צידון, ניר פוכטר וירון אינגר / צילום: מנואל גלזר

חברת לייטריקס (Lightricks), המפתחת אפליקציות לעיבוד תמונות לרשתות החברתיות ולאמני מובייל, הודיעה היום (ב') כי בחברה הושקעו 60 מיליון דולר. מתוך סכום זה, 45 מיליון דולר מיועדים לרכישת מניות ממחזיקי המניות הקיימים בחברה, ו-15 מיליון דולר ייכנסו לקופת החברה. את ההשקעה הובילה קרן ההון סיכון Insight Venture Partners והשתתפו בה כללטק, זרוע ההשקעות בישראל של Access Industries. לייטריקס מוכרת בעיקר בזכות אפליקציית עיבוד תמונות הפנים הפופולרית Facetune. עד כההחברה לא ענתה לשאלת "גלובס" לגבי השווי שלפיו בוצעה העסקה.

ההון שגויס לטובת קופת החברה נועד לשמש את לייטריקס לפיתוח מוצרים חדשים ולהכפלת מצבת עובדי החברה במהלך החודשים הקרובים - מ-150 עובדים לכ-300 עובדים, בהם אנשי פיתוח, מעצבים ואנשי שיווק. זהו סבב הגיוס השני של לייטריקס, שמצטרף לסבב הגיוס קודם ב-2015, במסגרתו גייסה 10 מיליון דולר בהובלת קרן ויולה. מאז סבב הגיוס הקודם, החברה הגדילה את מצבת העובדים מ-30 ל-150, ועל פי עדותה בשנתיים האחרונות הכנסותיה צמחו ב-270% מדי שנה, וב-2018 הן צפויות לעמוד על 55 מיליון דולר.

מתנהלים מתוך רצון לבנות חברה גדולה

ד"ר זאב פרבמן, מייסד-שותף ומנכ"ל החברה, אומר בשיחה עם "גלובס": "זו עסקה יוצאת דופן בנוף הישראלי, כי רוב העסקה היא לא כסף שנכנס לחברה אלא לבעלי המניות. אנחנו חושבים שעסקה כזאת נותנת הרבה רוח גבית לבנייה של חברה גדולה. הרבה פעמים הציפייה של משקיעים היא שהיזמים שמתחילים לבנות את החברות האלה, שהם לרוב סטודנטים עניים, יבנו חברות גדולות. באיזשהו שלב הם מתחילים להיות שווים הרבה על הנייר בזמן שהם עדיין גרים בדירה שכורה בנחלאות, וכשמגיעה הצעת רכישה, במצב הזה מאוד קשה לסרב לה.

"קיבלנו הצעות לאורך כל הדרך - הפלטפורמות מתעניינות, ודיברנו בערך עם כולן. היה לנו קל להגיד 'לא' בזכות מבנה העסקאות שאנחנו עושים. עשינו דבר דומה בסיבוב הראשון שלנו ב-2015, אז הייתה עסקה של 10 מיליון דולר, וחצי מהסכום נכנס לחברה וחצי הלך על רכישת מניות של אנשים.

"בסופו של דבר המיליון הראשון חשוב מאוד והמיליון העשירי פחות חשוב, כי אנשים מעדיפים להישאר ולעשות משהו מעניין. זו עסקה שאתה יכול להרשות לעצמך כשמשקיעים יודעים שאתה לא צריך את הכסף, וגם בלעדיו תוכל להמשיך לגדול. בשנתיים הראשונות היה לנו מזל ש-FaceTune התחיל להכניס הכנסות משמעותיות מאוד מהר".

לייטריקס, המחזיקה צוות של 95 מפתחים, מפתחת שני קווי מוצרים, האחד הוא אפליקציית FaceTune שהגיעה למקום השני בחנות האפליקציות של אפל, וממשיכתה FaceTune 2, שמשמשות לעריכת תמונות פורטרט. עם השקת האפליקציה השנייה בסדרה, החברה עברה מתשלום עבור הורדת גרסת הפרימיום של האפליקציה, לתשלום מבוסס מנוי חודשי. קו המוצרים השני הוא סט אפליקציות ליצירת תוכן אמנותי במובייל בשם Enlight. האפליקציה האחרונה בסדרה, המשמשת להנפשת תמונות סטילס, הושקה בספטמבר ומאז צברה שש מיליון הורדות וקרוב ל-200 אלף מנויים בתשלום. על אף הפופולריות של אפליקציות FaceTune, הכנסות החברה מגיעות משני קווי המוצרים שלה באופן שווה.

שואפים להיות כמו אדובי - למובייל

לדברי פרבמן, החברה פונה עם מוצריה לשלוש קטגוריות של משתמשי פרימיום. הקטגוריה הראשונה היא משתמשי פייסטון שהתדמית שלהם ברשתות החברתיות חשובה להם מספיק כדי להיות מוכנים לשלם על מנוי. השנייה היא אמנים שמשתמשים במוצרי Enlight כדי לעשות אמנות במובייל, ללא ציוד יקר ובלי הטרחה של שימוש במוצרי אדובי (Adobe), חברת התוכנה המובילה בתחום. הקטגוריה השלישית היא עסקים קטנים שמשתמשים במוצרי Enlight לטובת יצירת תוכן שיווקי עצמאי.

איזה אתגרים אתם רואים בפיתוח האפליקציות שלכם?

"בשונה ממה שלפעמים נראה מהצד, פיתוח כלים כמו שלנו מצריך הרבה יכולות מחקר ופיתוח. ב-Facetune המערכת צריכה קודם כל לזהות שיש תמונה, ואז לבנות מודל תלת ממדי של הפנים שאפשר לבצע על גביו עריכה. כך גם בכל אחד מהמוצרים שלנו יש מרכיבים טכנולוגיים לא טריוויאליים. אם הייתי צריך למצוא מכנה משותף בין הפרויקטים שלנו כרגע, כמו הרבה פרויקטים בתחום הזה - אנחנו עובדים על מעבר מהאלגוריתמים הקלאסיים של ראייה ממוחשבת ולמידת מכונה לארכיטקטורות של רשתות ניורונים. ארבעה חברים בצוות המייסדים שלנו הם דוקטורנטים באוניברסיטה העברית בתחום של גרפיקה וראייה חישובית, ובואי נגיד שהיינו צריכים את הדוקטורטים האלה כדי להצליח בתחומים האלה. לכן אנחנו גם מעסיקים עוד כ-15 דוקטורנטים בצוות הפיתוח שלנו".

זו נשמעת כמו השקעה גבוהה מאוד. כל זה בשביל להיראות טוב יותר באינסטגרם?

"בתואר הראשון שלי ב-2001 למדתי חוץ ממדעי המחשב גם מדעי הקוגניציה. לקחתי בסוף התואר שלי קורס על משחקי מחשב, ואז פשוט הבנתי שתמיד יהיו את האנשים שמרפאים את כולם ואת האנשים שמספקים הנאה לכולם, ואני מעדיף להיות מהצד של ההנאה.

"כשמדובר באינלייט ובמוצרי אמנות, אני לא חושב שצריך להגן על אמנות כי זה בסופו של דבר מה שאנשים רוצים לעשות ברגע שיש להם לחם ומים. ו-Facetune, בסופו של דבר להרבה אנשים זה חלק מאוד חשוב מהחיים שלהם, הזהות הדיגיטלית שלהם ברשתות החברתיות היא חלק מאוד חשוב מהחיים שלהם, ולנו זה נראה מגניב ומספיק חשוב".

אתה פעיל ברשתות חברתיות בעצמך?

"בואי נגיד שהיום החלפתי את תמונת הפייסבוק שלי בפעם הראשונה מזה עשור".

דיברת הרבה על להצמיח את החברה ולבנות חברה גדולה. איפה אתה רואה את החברה בעתיד?

"אנחנו חושבים על עצמנו כחברה שמנסה לעשות את מה שעשתה אדובי בדסקטופ, רק למובייל - כל הזמן להוציא עוד ועוד מוצרים שמתאימים לצרכים של הקהלים שלנו. יש לנו רואד-מאפ עם הרבה מאוד מוצרים. בתחום הקריאטיבי למשל, עוד אין לנו מוצר שנותן מענה טוב לאודיו ולמוזיקה, ובתחום החומרים השיווקיים לעסקים, אנחנו נוציא מוצר נוסף בעוד שבועיים".

אתם רווחיים?

"אנחנו שומרים על רווחיות מתונה, אבל זה לא פוגע לנו בצמיחה. הטענה של משקיעים כלפי חברה בשלבי הצמיחה תהיה שאם אתה מייצר רווחים, למה שלא תתעל אותם בחזרה למרקטינג. התשובה שלנו, היא ששמירה על חלק קטן מהרווחים מאפשרת לגייס כספים בתנאים יותר טובים וכך להוזיל עלויות. יש אנשים שכשמדברים על רווחיות הם תמיד חושבים על דיבידנדים. בשבילנו רווחיות תמיד הייתה כדי לחזק את המאזן של החברה וכדי לא להיות תלויים באף אחד".